Page 121 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 121

CEVAP ANAHTARLARI                                                     TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11
                                                                                              Kavram Öğretimi

                                                              Ünlü şair, bir dostuna hediye ettiği resmin altına “Ağlarım hatı-
             Çalışma No.: 23                                  ra geldikçe gülüştüklerimiz!” (Belirtisiz Nesne) yazmış. (12-E)
            1.  Olası  cevap:  “Yorgun  gözümün  halkalarında”  dizesinde   Oluşan şifre: NESNE
                söyleyici,  dünyanın  çilelerinden  yorulduğunu,  “güller  ki
                kamıştan daha nâlân” dizesinde ise sazlıktan koparılmış bir
                kamış gibi yaşadığı hayattan memnun olmadığını ve ağlayıp   Çalışma No.: 26
                inlediğini dile getirir.
                                                           1.  Yazlıkları dolabın alt rafına yerleştirdim.
            2.  Olası cevap: Güller karanlıkta tam seçilemez, bu durum da   Ders programlarını sınıf öğretmeninizden alabilirsiniz.
                güllere esrarlı bir hava katar. Söyleyici, güneşin doğmasıyla
                güllerin  bu  esrarlı  hâllerinin  kaybolduğunu  düşünmüş   Bütün gün köyü kavuran güneş nihayet dağın arkasında bat-
                olabilir.  Görselde  de  güneş  doğmaya  başladıkça  gülün   mıştı.
                yavaş yavaş ortaya çıktığı ve taşıdığı gizemin kaybolduğu   Bilgisayara yeni bir hafıza kartı ekledim.
                düşünülebilir.                                Her gördüğü yerde öğretmenine soru soruyordu.
            3.  a)   Olası cevap: Kandilli semtinde yaşayan insanların âdeta   Hafta sonunda sizi de bize bekleriz.
                  uyku  içinde  yüzdüklerini  ve  gecenin  bir  yorgan  gibi   Sevdiklerimizin hepsine candan bir selam gönderelim mi?
                  Kandilli’yi örttüğünü söyleyici dile getirmektedir. Mehtap
                  Boğaz’ın  sularına  yansımış  ve  bir  gemi  gibi  Boğaz’da   Bu derdin çaresi kimde bulunur?
                  sürüklenmektedir.  Bu  ifadelerle  söyleyici  sembolizm   Kardeşini beklerken ikide bir saatine bakıyordu.
                  akımına  uygun  kapalı  bir  anlatım  gerçekleştirmiştir.   Yazarın yeni kitaplarında hayatın içinden insanlara rastlanmı-
                  Yukarıdaki  görselde  de  mehtabın  su  üzerinde  bıraktığı   yor pek.
                  yansımalar ve kayıp gider gibi görünmesi sembolist şiir
                  anlayışına uygundur.                     2.  İçinde dolaylı tümleç olan cümleler:
                b)   Olası  cevap:  Şiirde,  geçmişe  özlem  duyulduğunu   2. Akrabaya, komşuya, yolda kalmışa, kimsesize sahip çıkma-
                  anlatan birçok ifade yer almıştır. Şiirde geçen Kandilli,   lıyız.
                  İstanbul’un  en  eski  semtlerinden  Üsküdar’da,  Boğaz   4. Artık evine -çocukluğunun o gizemli bahçesine- dönecek ve
                  kıyısında  yer  alır.  Bu  bölgede  Osmanlı  mimarisinin   geçmişi tamir edecekti.
                  ihtişamını  hissetmek  mümkündür.  Söyleyici  “Mevsim   6. Toplantılarıma akşamdan hazırlanırım ben daima.
                  sonu  öyle  bir  zaman  ki/Gaip  bir  musikiydi  sanki.”
                  dizelerinde son anlarına tanık olduğu Osmanlı Devleti’ni   8. Bu sözü daha önce nerede görmüştüm, hatırlamıyorum.
                  ve  ondan  kalanları  hatırlamış.  “Gitmiş  kaybolmuşuz   9. Bence bir de dayıma danışalım.
                  uzakta/Rü’yâ  sona  ermeden  şafakta...”  dizeleriyle  de
                  geçmişle olan bağının rüyalarda bile olsa devam ettiğini   Çalışma No.: 27
                  anlatmaktadır.
                                                           1.
             Çalışma No.: 24                                  Bir gemi yelken açtı hayal iklimlerine,  “çığlıkla” NASIL?
                                                              Civarından çığlıkla yorgun martılar   “Rüzgâr sürükle-
            1.    Hikâyeye Ait Unsurlar  Şiire Ait Unsurlar   kaçtı;                    nirken derinlerden
                                                              Rüzgâr sürüklenirken derinlerden
                Olay            X   Tema            X         derine                    derine” NE ZA-
                                                                                        MAN?
                                                              Hayal iklimlerine bir gemi yelken açtı.
                Kişiler         X   Ölçü            X
                                                              Beyaz yelkenlerinde ölgün bir kızıl-
                Zaman           X   Kafiye          X         lığın                     “belirsiz” NASIL?
                                                              Titrek son akisleri dalgalandı belirsiz;  “Toplanırken
                Mekân           X   Nazım birimi    X         Toplanırken göklerde bulutlar yığın   göklerde bulutlar
                                                                                        yığın yığın” NE
                Çatışma         X   Nazım şekli     X         yığın                     ZAMAN?
                                                              Hırçın bir fırtınayı düşünüyordu deniz.
                Paragraf            Uyak düzeni     X
                                                              Ufuklarda solarken altın şafak gülleri
                                                              Yabancı âlemlerden sâadetler, emeller,  “Ufuklarda solar-
            2.  Tevfik  Fikret  ve  Mehmet  Akif  Ersoy  şair  kimlikleriyle   İhtiraslar bekliyen kimsesiz gönülleri  ken altın şafak gül-
                tanınan  sanatçılardır.  Manzumeler,  roman/hikâye  yazarları   Gizlice sıkıyordu kızgın demirden   leri” NE ZAMAN?
                tarafından tercih edilen bir tür değildir. Şairler, şiir sanatının   eller.  “Gizlice” NASIL?
                özelliklerinden yararlanarak manzumeler yazmışlardır.
            3.  Manzumeler,  divan  edebiyatındaki  mesnevilerle  benzerlik   En katı yüreklinin bile bu sabah iki,  “bu sabah” NE
                gösterir. Çünkü mesneviler de ölçülü, uyaklı olarak yazılan   Üç damla yaş kurudu solgun yanakla-  ZAMAN?
                ve bir olay örgüsüne sahip eserlerdir.        rında;                    “Bugün” NE ZA-
                                                              Açılan yolcuların hepsi hissetmişti ki  MAN?
             Çalışma No.: 25                                  Bugün de erişilmez o diyara, yarın da...  “yarın” NE ZA-
                                                                                        MAN?
            1.  Yaşanılanları, (Belirtili Nesne) nesnel olmaya çalışarak birinci
                kişinin ağzından öyküleyici bir anlatımla yazmaya çalıştım.             “Ufkun dört duva-
                Çılgınca alkışladı. (1-N)                                               rına kanadını vura-
                Kadı Mustafa Darir, eserlerinde Dede Korkut üslubuna benze-  Ufkun dört duvarına kanadını vurarak rak” NASIL?
                                                              Rüzgâr sürüklenirken derinlerden
                yen sevimli bir Türkçe (Belirtisiz Nesne) kullanmıştır. (4-E)  derine,   “Rüzgâr sürükle-
                                                                                        nirken derinlerden
                Atatürk'ün  Millet  Mektepleri  başöğretmenliğini  kabul  ettiği   Gümüş yelkenlerini yüksekten savu-  derine” NE ZA-
                günü, (Belirtili Nesne) Öğretmenler Günü olarak kutluyoruz. (6-S)  rarak  MAN?
                Türkiye Futbol Federasyonu, korona virüsü nedeniyle maçları   Bir gemi yelken açtı hayal iklimlerine.  “Gümüş yelkenle-
                (Belirtili Nesne) uzun bir süre seyircisiz oynattı. (10-N)              rini yüksekten sa-
                                                                                        vurarak” NASIL?
                                                                                                   119
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126