Page 122 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 122

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                                        CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

          2.                             Yükleme
                      Cümle                             Çalışma No.: 30
                                       Sorulan Soru
             Onları görünce eski günlerimi   Ne zaman?  1.  Olası  cevap:  Bilimsel  makale  ile  edebî  makalenin  “başlık”
             hatırladım.                                   bölümleri aynıdır. Bilimsel makalenin “başlık” dışında kalan
             Topallayarak yürümeye çalışı-  Nasıl?         “özet” ve “giriş” bölümü, edebî makalenin “giriş” bölümüne;
             yordum.                                       “yöntem” ve “bulgu”, “gelişme” bölümüne; “sonuç” bölümü
                                                           de “sonuç” bölümüne dâhil edilebilir.
             Çocuk korkudan konuşamıyordu. Niçin, neden, niye?  Çünkü edebî makale de bir çeşit düşünce yazısı olup gazete
                                                           ve dergi çevresinde gelişmiştir. Yeterli bilgi birikimi ve özgün
             Dosta düşmana muhtaç olmadan   Nasıl?         bir üslup gerektiren bu makalelerde ele alınan konuya ilişkin
             yaşamalıyız.                                  değerlendirme, görüş ve öneriler kanıtlarla desteklenir. Amaç,
             Onu bir saat daha bekledim.  Ne kadar?        bilgilendirme ve öğretmedir. Kişisel görüşler; giriş, gelişme
                                                           ve  sonuç  bölümleri  hâlinde,  mantıksal  tutarlılıkla  bir  araya
          3.  Olası cevap: İşini en iyi şekilde yapmaya çalışır, sorumluluk-  getirilir.
             larını tam anlamıyla yerine getirirdi Aytuğ. Olanları düşündü   2.  Olası cevap: I. metin daha teknik ve delillere dayalı bir anlatı-
             bir  süre.  İsteksiz  çayını  yudumladı.  Oğlu  tek  bir  söz  bile   ma sahip. Üslup bir şey öğretmekten çok ikna etme amacı ya
             söylemeden içeri girdi. Selam vererek koltuğa oturdu. Şaş-  da tespitte bulunma çabası taşımakta: “Derginin tezi; “taşrada
             kın gözlerle babasına baktı.                  oluşturulacak edebî muhitle millî ve evrensel edebiyat ve kül-
                                                           tür ortamına ne aktarılabilir?” ideali etrafında belirginleşir.”
          Çalışma No.: 28                                  II. metin daha yumuşak bir üslup ile oluşturulmuş. Bir şeyin
                                                           farkına varılmasını hedeflemekte ve yazarın kişisel görüşle-
          1.                                               rini içermektedir. Metnin son cümlesi bu üslubu ortaya koy-
                          Cümleler              D/Y        maktadır: “Edebiyat araştırmacıları için de ayrı bir heyecan
                                                           kaynağı bunları bulup çıkarmak. Heyecanla beklemeye devam
              Sadece tıp, ekonomi, sosyoloji, felsefe gibi bilim   Y  ediyoruz.”
              dallarıyla ilgili konular işlenir.
              Sözcükler genellikle gerçek anlamı ile kullanılır.  D  Çalışma No.: 31
              Süslü, sanatlı bir anlatıma yer verilir.  Y  1.          Cümle               Nesne
              Nesnel bir anlatım tercih edilir.  D          Kırgızların tarihini, edebiyatını, inançla-
                                                            rını ve mitolojilerini bütün ayrıntılarıyla   Belirtili Nesne
              Bilgi vermek amacıyla yazılır.     D          gözler önüne serer.
          2.  Olası cevap: II numaralı tablo okuduğumuz makalenin türüne   Er Manas, yiğitliğiyle, aklıyla kırılanı   Belirtili Nesne
                                                            birleştirir, dağılanı toplar.
             aittir. Bilimsel makalelerde başlık, özet, giriş, yöntem, bulgu-
             lar, sonuç, tartışma ve kaynakça bölümleri vardır.  Kırgızlar kayıplarının ardından yas   Belirtisiz
          3.  Olası cevap: Bilimsel makalelerde yazar görüşlerini ispatla-  törenleri düzenliyordu.  Nesne
             mak için karşılaştırmalara başvurur ve sayısal verilerden ya-
             rarlanır. Okuduğum metinde de yazar görüşlerini ispatlamak   Semetey’in en büyük amacı babasının
             için bu yöntemlere başvurmuştur. TÜİK verilerinden ve metin   iktidarını devam ettirmektir.  Belirtili Nesne
             içerisinde karşılaştırmalardan yararlanmıştır.
                                                            Ölümsüzlük suyunu Manas’ın elinden
          Çalışma No.: 29                                   içmişlerdir.                Belirtili Nesne
          1.  Olası cevap: Okuduğum metinde yazar Anadolu’da ilk yazı   2.
             dilinin nasıl oluştuğu konusuna açıklık getirmiştir. Bu maka-                Altı Çizili
             lede ele alınan konu gibi sanat, edebiyat ve dil alanlarında bi-  Cümle     Sözcüklerin
             limsel yöntemlerle araştırılmaya ihtiyaç duyulan pek çok konu               Öge Çeşidi
             vardır.  Edebî  makale  türü,  bu  alanlarda  araştırmalar  yapılıp
             yeni görüşlerin ortaya konması için bilim dünyasının ihtiyaç-  İkinci bölüm, Manas’ın oğlu Semetey’i   Belirtili Nesne
             larını karşılayan bir metin türüdür.           anlatır.

          2.  a)   Olası cevap: Okuduğum metin dil üzerine yapılmış bir ça-  Bütün Kırgız halkının ruhunu kuşatan   Dolaylı
               lışma olduğu için edebî makale özelliği taşıyor.  otoritesiyle destana güç verir.  Tümleç
             b)   Olası cevap: Okuduğum metinde özet olmadığı için metnin   İktidar, Manas’ın torunu ve ruhunun   Belirtili Nesne
               içeriğini kısa ve net bir biçimde göremiyorum. Bu nedenle   himayesindeki Seytek’i beklemektedir.
               metni okumamın gerekli olup olmadığına karar veremiyo-
               rum. Makaledeki konuyla ilgili bir araştırma yapmayı ta-                 Belirtili
               sarlıyorsam metinde kullanılan kaynaklara ulaşıp onlardan   O, kösteklenen ayakları çözer, eziyet   Nesne-Dolaylı
               araştırmamda faydalanmak isterim. Bu bakımdan metinde   çeken başlara ilaç olur.  Tümleç -Belir-
               kaynakça bulunmaması da beni olumsuz yönde etkiliyor.                    tisiz Nesne
          3.  Olası cevap: Makale, edebiyatımıza ilk girdiği yıllardan iti-  İşte bütün bu olaylar Manasçı adı verilen
             baren kendine gazete ve dergilerde yer bulan bir tür olmuştur.   kişiler tarafından yüzyıllar boyunca   Zarf Tümleci
             Teknolojik gelişmelere bağlı olarak zamanla basılı gazete ve   terennüm edilmiş.
             dergilere olan ilgi azalmış, genel ağda yayımlanan gazete ve               Zarf Tüm-
             dergiler daha çok ilgi görmüştür. Böylece makale türü ağırlıklı   Onun sesini duyan çobanlar, sürülerini   leci-Dolaylı
             olarak dijital ortamda yer almaya başlamıştır. Okuyucuların   bırakıp obaya dönerler, hayvanları da   Tümleç-Do-
             edebî makalelere daha kolay ulaşmasına da olanak sağlayan   onun arkasından Manas’ı dinlemeye   laylı Tüm-
             dijital dergilere olan ilgi önümüzdeki yıllarda da artarak de-  gelirmiş.  leç-Dolaylı
             vam edecektir.                                                             Tümleç
          120
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127