Page 118 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 118

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                                        CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

          Çalışma No.: 10                               Çalışma No.: 13

          1.  a)                                        1.  a)
                Yorganımı Sıkı Sar            
                                                                           Metin,  Kurtuluş  Savaşı  esnasında
                Saatların Tıkırtısı                                        iki Türk askerini ve silahları Ana-
                                                            Metnin konusu nedir?  dolu’ya geçirmek için verilen mü-
                Şahut'la Karısı                                           cadeleyi konu ediniyor.
                Sal                                                        Metnin  teması  “kahramanlık”  ve
                                                            Metnin teması nedir?
                                                                           “fedakârlık”tır.
             b) Olası cevap: Hem Yorganını Sıkı Sar hem de Şahut’la Ka-
               rısı adlı hikâyelerde dilin yalın olduğunu ve kahramanların   Metindeki temel çatış-  Metnin  temel  çatışması,  işgalciler
               ağız özelliklerine uygun konuşturulduğunu görüyoruz. Ko-  ma  nedir?  Temel  ça-  ile Türk millî mücadelesine katılan
               nularını incelediğimizde geçim sıkıntısı çeken, daha rahat   tışma  kimler  arasında   direnişçiler  arasında  cereyan  et-
               bir  hayatın  hayalini  kuran  insanlar  ele  alınıyor.  Bundan   cereyan etmektedir?  mektedir. Temel çatışma “işgal” ve
               dolayı her iki metin de toplumcu gerçekçi bakış açısıyla    “direniş”tir.
               yazılmıştır. Saatların Tıkırtısı ve Sal adlı hikâyelerde dil   Metin, vatanın en değerli varlık ol-
               yalındır fakat bu hikâyelerdeki kahramanlar bölgesel ağız   Metnin iletisi    duğu ve vatan için hiçbir fedakâr-
               özellikleriyle  konuşturulmamıştır.  Ayrıca  kahramanların   (mesajı) nedir?  lıktan kaçınılmaması gerektiği me-
               günlük hayatla ilgili düşünceleri, iç dünyaları ya da gün   sajını veriyor.
               içindeki sıradan uğraşları ele alınmıştır. Toplumun sosyal
               veya ekonomik sorunlarıyla ilgili meseleler işlenmemiştir.   b)   Evet,  okuduğum  hikâye  millî  duyarlılıkları  yansıtıyor.
               Bu nedenle bu iki hikâye toplumcu gerçekçi bakış açısıyla   Kurtuluş Savaşı’ndaki kahramanca mücadeleyi anlatması,
               yazılmamıştır.                                millî menfaatlerin her şeyden önce geldiğini vurgulama-
                                                             sı, vatanın en önemli varlığımız olduğu mesajını vermesi
          Çalışma No.: 11                                    hikâyenin millî duyarlılıkları yansıttığını gösteriyor.
          1.  Gözleme dayanan anlatımda metni anlatan kişi olayları sadece   2.  Olası  cevap:  Okuduğum  metindeki  Hasan  Dayı,  Türkçülük
             uzaktan izleyen, gözlemleyen ve olayları çevreyi betimleyen   ideolojisinin özelliklerini taşıyor. Hasan Dayı, millî çıkarlar
             konumdadır. Portakal hikâyesinde anlatan kişi yaşanılan olay-  için kendini ve evlatlarını tehlikeye atmaktan sakınmıyor, iki
             ların dışında kalmıştır yani olaylara kendi yorumunu katma-  Türk zabiti ile silahları Anadolu’ya geçirme görevi için elin-
             mıştır. Bu sebeple okuyucuya düşünme hayal kurma ve olay-  den  gelen  her  şeyi  yapıyor  ve  işgalcilere  karşı  korkusuzca
             ları analiz etme imkânı tanınmıştır.          mücadele ediyor. Bu eylemler Hasan Dayı’nın Türkçülük ide-
                                                           olojisinin özelliklerini taşıdığını gösteriyor.
          2.  Olası cevap: Okuduğumuz hikâye portakal ekseninde, binler-
             ce sandık portakalı denize dökmüş gibi göstererek haksız ka-  Çalışma No.: 14
             zanç elde edenlerle aynı gemide çalıştığı hâlde evine bir kilo
             portakal  alamayan  zor  durumdaki  insanların  hikâyesini  an-  1.  Yürekli  hikâyesinde  görülmektedir.  Çünkü  alegorik  bir  an-
             latmaktadır. Bu hikâyede, kaptan ve arkadaşlarının avaryaya   latım söz konusudur. Olay örgüsü ve mekân geri plandadır.
             çıkarttığı portakalın parasını aralarında paylaşırken bu gemiye   Toplumla çatışmanın göstergesi olarak “pusula”sı, “harita”sı,
             binlerce sandık portakalı yükleyip boşaltan vinççinin yoksul-  “can yeleği” olmadan küreğe oturarak denizde seyahat etme
             luk nedeni ile yeni doğum yapmış eşine bir kilo portakal satın   söz konusudur. Burada gerçeği ve tecrübeyi yok sayma dü-
             alıp götürememe gerçeği işlenmiştir.          şünülebilir. Bir başka deyişle gerçekle ve tecrübeyle çatışma
          3.  b)  İsmail Denizer, Süvari ön plandadır.     vardır.  Karşılıklı konuşma havasında olan hikâyede, konuşma
             c)   Hikâye, toplumun aksayan yönlerini ortaya koyma ve top-  çizgileri kullanılmadığı için hikâyenin tamamı bir iç konuşma
                                                           olarak değerlendirilmektedir. Bireyin kendi beniyle konuşma-
               lumu yönlendirme amacındadır.               sı ve “ben”ini ön plana çıkarması söz konusudur.
             ç)   Hikâyede çok fazla anlaşılmayan kelime yoktur. Dil ve an-
               latım sade ve halkın anlayacağı tarzdadır.  2.  Hikâye, tek başına yaşayan bir insanın hayatından alınmış bir
                                                           kesitten oluşmaktadır. “İç dünyasına çekilen birey”i ifade et-
          Çalışma No.: 12                                  mektedir. Ayrıca hikâyedeki “Tek başımayım yalnızlığımda.
                                                           Bunu aklımdan çıkarmamaya gayret ediyorum.” “Sonra bah-
          1.                                               çemde oturup bir bir çiçeklerime bakıyorum. Bazen da dönüp
               Metinler           Kelimeler                sepetime!”  ifadeleri  alegorik  bir  yaklaşımın  yansımalarıdır.
                                                           Anlatıcının kendi “ben”ini ön plana çıkarması yönüye metin
              I. Metin  Derviş, Ashab-ı Kehf , Kıtmir      modernist hikâye özelliği taşımaktadır.
              II. Metin  Nuh, tufan, elif, vav.         3.
              III. Metin  Hükümet.                            Zaman, mekân ve olay örgüsü geri planda kalmıştır.
              IV. Metin  Devlet.

          2.  Olası cevap: İnsan, vatanını güçlü kılmak için her türlü zor-
             luğa göğüs gererek canla başla çalışır. Yeter ki elinde fırsat
             olsun. Vatanını, milletini seven, koruyan, kollayan, birlik ve   Bireyin “ben”i ön plandadır.
             beraberliğine önem veren her vatandaş kendine sağlanan ola-
             naklar doğrultusunda vatanına hizmet eder. Vatanının çağdaş
             medeniyetlerin seviyesine gelmesinden gurur duyar.
          3.  Olası cevap: Okuduğum metinlerden I ve II numaralı metinler
             dinî duyguları yansıtmaktadır. Çünkü I. metinde yazar; dervi-
             şin sabırla, aşkla, sadakatle yaptığı yolcukluktan bahsetmiştir.   Alegorik anlatım ön plandadır.
             II numaralı metinde ise Nuh’un gemisinden bahsedilmektedir.

          116
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123