Page 114 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 114
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
56 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
9. ÜNİTE : MÜLAKAT/RÖPORTAJ > Anlatım Bozukluğu > Anlatım Bozukluğu
Kavram : Anlatım Bozukluğu
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Okuma Becerisi
Çalışmanın Adı YANLIŞ ANLAŞILMASIN 20 dk.
Çalışmanın Amacı Cümlelerdeki anlatım bozukluklarının nedenlerini tespit edebilme.
Yönerge: Aşağıdaki metni okuyunuz ve anlatım bozuklukları tablosunu inceleyiniz. Metin ve tablodan
hareketle soruları cevaplayınız.
Röportaj Örneği:
Psikiyatrist-Yazar Gülseren Budayıcıoğlu değişen dünya düzeninde kadın-erkek ilişkilerini
anlattı
(…)
Kadınlar romanlarınızın da dizilerinizin de merkezinde. Kadın danışanlarınızın hikâyelerini
daha çok paylaşıyorsunuz. Bir psikiyatrist olarak sizce de dünyada kadınlar daha mı çok yara
alıyor?
Evet tabii ki. Ben insanları, kadınlar, erkekler diye böyle çok katı sınırlarla ikiye bölen biri olmak
istemiyorum. Çünkü biz bir arada bir şeyler paylaşarak yürürsek, o yol çok daha güzel olacak. Ama
kadın maalesef bu yolu erkeğiyle yürüyemedi. Milyonlarca öteden gelen bir tarihimiz var. Tabii ki
çok ezildi kadın. Bir de bu öyle bir ezilme ki... Ben tarih okumayı çok severim. Bundan milyonlar-
ca yıl önce dünyanın ilk kurulduğu zamanlar kadın ve erkek zaten eşit değildi. Yani tabiat da bizi
eşitlememiş, erkeği daha güçlü kılmış. O günkü şartlarla daha kolay mücadele edebilen, daha kolay
kendini koruyabilen, bedeni bizden çok daha güçlü bir erkek var. Biz milyonlarca yıl önce o yoldan
çıkıp buraya gelmişiz ve düşünüyorum, bizim insan olduğumuzu bile keşfedip, “bizim de erkekler-
den hiçbir farkımız yok, bizim de hakkımız var, bizim de bir sürü yeteneklerimiz, becerilerimiz var”
diyebilmemiz, bütün dünyada hadi hadi en çok 100 yıldır mümkün oldu.
( … )
Anadolu Ajansı, Gülseren Budayıcıoğlu ile Röportaj
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
ANLATIM BOZUKLUKLARI
A) Anlama Dayalı Bozukluklar B) Yapıya Dayalı Bozukluklar
1. Gereksiz Sözcük Kullanılması 1. Özne-Yüklem Uyumsuzluğu
2. Anlamca Çelişen Sözcüklerin Kullanılması 2. Eklerle İlgili Yanlışlar
3. Sözcüğün Yanlış Anlamda Kullanılması 3. Öge Eksiklikleri
4. Sözcüğün Yanlış Yerde Kullanılması 4. Ek Eylem Eksikliği
5. Atasözlerinin ve Deyimlerin Yanlış Anlamda Kullanılması 5. Çatı Uyumsuzluğu
6. Anlam Belirsizliği 6. Tamlama Yanlışları
7. Mantık ve Sıralama Yanlışlığı 7. Bağlaç Yanlışları
112