Page 116 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 116

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                                        CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

                                                        3.
          Çalışma No.: 1
                                                                         İfadeler             İşaret
         1.  Ortaya çıkış XVII. yüzyıl Fransa’sıdır.
             Sanatta Antik Yunan ve Latin etkisindedir.     Gözyaşları arasından gerçekler görülmez, ger-
             Hâkim değerler akıl, sağduyu ve ahlaktır.      çeklerin tek anahtarı akıldır.
             Konular tarih ve mitolojiden alınır.           Hayat her zaman sistemli ilerlemez, çoğu zaman
             Kahramanlar  tanrılardan,  tanrıçalardan  ve  soylu  kişilerden   hayatın yolunu tesadüfler çizer.  
             seçilir.
             Dil ve anlatımda mükemmellik ve yalınlık esastır.  Roman kahramanı önceleri bir kötülük timsali
             Öncelenen sanatsal kaygıdır.                   iken yaşadıkları onu değiştirmiş ve iyi bir insan
                                                            olmayı seçmiştir.
             Değerler evrenseldir.
          2.  Olası cevap: Etkilemiştir. İlke ve kurallar eserleri daha nitelik-  Kurallar olmadan halay bile çekemezsiniz.
             li yapmaya yöneliktir. Plansız, yöntemsiz ve savruk adımlarla
             doğru noktalara varmak mümkün değildir. Farklı bakış açıla-
             rından farklı kuralları tercih etmek mümkün olsa da klasisizm   İnsan, doğanın bir parçasıyken edebî eserin doğa-  
             kendisine Antik Yunan ve Roma etkisinde bir yön çizmiştir.   dan söz etmemesi mümkün değildir.
             Yazarlar çeşitli gerekçelerle belirledikleri akılcı kurallara uy-
             mayı tercih etmişlerdir. Aklı ve mantığı önceleyen bu akımda   Hep umut dolu olmalı insan, eserler hep mutlu
             kurallar eserlerin kalıcılığına katkıda bulunmuş olmalıdır. Bu   sonla bitmeli.
             nedenlerle bugün de yazarlar eserlerinde kalıcılığı yakalamak
             istiyorlarsa ilke ve kurallara bağlı kalmalıdırlar.  Bu sanatçı için hayat, ak-kara çatışması üzerine
             Etkilememiştir. İlke ve kurallar eserleri daha nitelikli dolayı-  kurulu olduğu için eserlerinde de hep bir çatışma   
                                                            vardır.
             sıyla kalıcı kılmak amacıyla ortaya konsa da sanatçının özgür-
             lüğünü sınırlandırmaktadır. Kalıcılık için yaratıcılık gerekir,   Sanatçı, din olgusunu önemsemeli ve eserlerinde
             bu da özgürlükle mümkündür. Ancak bireysel tercihlerle bi-  buna yer vermelidir.  
             çimlendirilen bir sanat kalıcılığı yakalayabilir. Bu nedenlerle
             yazarlar ilke ve kurallara bağlı kalmak için kendilerini zorla-
             mamalıdır.                                     Hayalleri olmayan insan, kanatsız kuş gibidir.  
          3.  Bu akımın yazarları eserlerinde kendi kişiliklerini, duygula-
             rını saklar. Özel hayatını, duygu ve düşüncelerini öteleyerek   İnsanın doğru tercihler yapmasını sağlayan duy-
             evrenselin,  kalıcı  olanın  peşinden  gitmeye  çalışır.  Eserlerde   guları değil sağduyusudur.
             “ben”i teşhir etmek, kendini göstermeye yeltenmek bir gör-
             gü kuralı olarak salon terbiyesine aykırı bulunduğu için kabul   Sanat eseri yerli ve millî olana yönelmelidir.
             görmez.                                                                           

          Çalışma No.: 2                                    Bu şiirde hüzün ön plandadır. Işıktan çok karanlı-
                                                            ğı, yeşilden çok sarıyı görürüz.   
          1.  Olası  cevap:  Şiirin  tamamına  karamsar  bir  hava  hâkimdir.
             Şair, derin bir hüznü dizelerde dile getirmekte ve bundan kur-  Sanatçı bireyselliği bir kenara itmeli, eserlerinde
             tuluş ümidi görememektedir. Şiir aynı zamanda lirik özellikler   karakteri değil tipi ön plana çıkarmalıdır.
             taşımaktadır.  Lirik  şiir  duyguların  ön  planda  olduğu  şiirdir.
             Romantizmin en önemli özelliklerinden biri akla karşı duygu-
             yu öne çıkarmasıdır.                       Çalışma No.: 3
             Romantizmin özelliklerinden bir diğeri de zıt duygular arasın-  1.   I. Natüralizm
             daki çatışmadır. Şiirde mutluluk isteğiyle buna ulaşamamak-
             tan doğan acının çatışmasına yer verilmiştir.  II. Realizm
             Ayrıca romantizmin önemsediği doğa, bu şiirde de başlıktan   2.  Madam Bovary-Realizm
             itibaren şu ifadelerle karşımıza çıkmaktadır: göl, dilsiz kaya-  Germinal-Natüralizm
             lar, sahil, mağara, kuytu orman, tabiat.      Kırmızı ve Siyah-Realizm
          2.  Olası cevap: Romantizmden önce sanat dünyasına hâkim olan
             klasisizm akımında duygular ihmal edilmiş, duyguların insa-  Çalışma No.: 4
             nı  yanlış  yönlendirdiği  düşünülmüştür.  Onun  yerine  akıl  ve
             sağduyu insanın kılavuzu olarak görülmüştür. Romantik sa-  1.  a) Klasisizm
             natçılar, aklın mutlak hâkimiyetini yıkmış, klasisizmin önem-  b) Romantizm
             semediği duyguyu sanata sokmuş ve lirik şiiri esas almışlardır.  c) Realizm
             Romantizmden önce tiyatroda trajedi ve komedi türleri vardı.
             Bu iki tür içerik olarak farklı olsa da katı kurallarının olma-  ç) Klasisizm
             sı  bakımından  benzer  özellikler  taşımaktaydı.  Klasisizmin   d) Natüralizm
             kuralcı yapısı bu türlere hâkimdi. Oysa romantizm kurallara   e) Klasisizm
             başkaldırı, hürriyet arama isteğidir. Bu sebeple sanatçılar ti-  f) Realizm
             yatrodaki katı kuralları yıkan ve hayatı olduğu gibi aktarmayı
             hedefleyen dram türünü ortaya çıkarmışlardır.  2.  I. metin: Realizm
                                                           II. metin: Romantizm
                                                           III. metin: Klasisizm
                                                           IV. metin: Natüralizm



          114
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121