Page 117 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 117

CEVAP ANAHTARLARI                                                     TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11
                                                                                              Kavram Öğretimi

             Çalışma No.: 5                                Çalışma No.: 7

            1.  Olası cevap:                               1.
                •    “Sanat için sanat” anlayışıyla bireysel bir konu ele alınmış   Şiir adı: Mai Deniz. Etkilendiği Akım: Parnasizm.        Akıma
                 ve toplumsal fayda değil, “güzellik” amaçlanmıştır.  Ait Özelliği: Şair, denizi canlı bir varlık olarak düşünmüş;
                •   Dış dünya (yağmurun yağdığı bir zaman diliminde belirli   kendi ruhsal durumuyla denizin hırçın ve sessiz hâllerini
                 bir mekân) gözleme dayalı bir biçimde tasvir edilmiştir.  karşılaştırıp denizi, bir tablo gibi kelimelerle resmetmiştir.
                •   Duygu  ve  hayaller  yerine  dış  dünya  nesnel  biçimde
                 yansıtılmıştır.                               Şiir  Adı:  Elhan-ı  Şita.  Etkilendiği  Akım:  Sembolizm.
                •  Şiirin dili ve yapısı titizlikle oluşturulmuştur.  Akıma  Ait  Özelliği:  Şiirde  kelime  ve  ses  tekrarlarıyla
                •   Farklı  nazım  birimleri  kullanılarak  şiirin  tekdüzeliği   müzikalite sağlanmıştır. Ağır bir dil ve “beyaz lerze” gibi
                 önlenmiştir.                                  alışılmışın dışında tamlamalar kullanılması sembolizmden
                Ölçü, kafiye, redif, aliterasyon, kelime (“yaklaşır” ve “ne bir”   etkilenildiğini göstermektedir.
                sözcükleri) ve dize tekrarlarıyla şiirde ahengin oluşması sağ-
                lanmıştır.                                     Şiir  Adı:  İşsiz.  Etkilendiği  Akım:  Ekspresyonizm.
                                                               Akıma Ait  Özelliği:    Şair,  duygularını  bütün  açıklığıyla
            2.  Olası cevap:                                   dile getirmektedir.
                •   “Sanat için sanat” anlayışıyla bireysel bir konu ele alınmış
                 ve toplumsal fayda değil, “güzellik” amaçlanmıştır.  Şiir  Adı:  Duyum.  Etkilendiği  Akım:  Empresyonizm.
                •   Ölçü, uyak, redif, aliterasyon, kelime (“güller gibi”, “yine   Akıma  Ait  Özelliği:  Şair,  tabiatın  onda  uyandırdığı
                 akşam” ifadeleri) ve dize tekrarlarıyla müziksel bir ahenk   izlenimleri özgürce ve coşkulu bir üslupla anlatmıştır.
                 sağlanmıştır.
                •   Söz  sanatları,  imge  ve  mecazlara  dayalı  kapalı  bir   2.
                 anlatım  tercih  edilmiştir.  Böylece  şiirin  “hissedilmesi”   a)  Ölçü ve uyağa çok önem verilmiştir, ritim ön plana
                 amaçlanmıştır.                                   çıkarılmıştır. (parnasizm-sembolizm)
                •   Dış  dünyanın  insanda  bıraktığı  duygusal  etki  dile   b)  Durgun sular, ay ışığı, alacakaranlık, tan ağartısı, per-
                 getirilmiştir. “Gün doğdu yazık arkalarında”, “Göllerde bu   dede gezinen gölgeler ve ölüm bu akımda kullanılan
                 dem bir kamış olsam” vs. dizeleri dış dünyanın anlatıcıda   başlıca temalardır. (sembolizm)
                 bıraktığı duygusal etkileri ifade eder.
                “Gün doğdu yazık arkalarında”, “Göllerde bu dem bir kamış   c)  Bu akım ışık ile resim yapma olarak tanımlanmaktadır.
                olsam” dizeleri ve “akşam”a duyulan özlem gerçeklerden ka-  Akımın sanatçılarının izledikleri temel kaynak güneş-
                çış, hayale sığınma ve karamsarlığı çağrıştırır.  tir.(empresyonizm)
            3.  Olası cevap:                                   ç)  Tarihteki mutlu dönemlere duyulan özlem, yabancı
                •   Yağmur  şiiri  açık  bir  anlatıma,  Bir  Günün  Sonunda Arzu   ülkelerin manzara ve gelenekleri işlenen konulardan
                 şiiri kapalı bir anlatıma sahiptir.              bazılarıdır. (parnasizm)
                •   Yağmur  şiirinde  dış  dünya  karşısında  tarafsız  bir  tutum   d)  Yapıtlarda, fantastik ve korkunç olaylar anlatılmıştır.
                 belirlenmiştir. Bir Günün Sonunda Arzu şiirinde ise öznel   Amaç, insanların ruhsal durumlarının ortaya konma-
                 bir yaklaşım söz konusudur.                      sıdır.(ekspresyonizm)
                Yağmur şiirinde düşünce, Bir Günün Sonunda Arzu şiirinde
                duygu ön plandadır.
                                                           Çalışma No.: 8
             Çalışma No.: 6
                                                           1.  Emin  Bey’in  ruhsal  durumu  yabancılaşma,  yalnızlık  ve
            1.  a) Ahenk unsurları önemsenmez.                sıkıntı duygularıyla ilişkilendirilebilir.
                b) Şiirde mesaj verme amacı yoktur.        2.  “Aralarında  bu  hayvan  gibi  garip,  gülünç  ve  yabancıyım.
                c) Anlatılanlar belli belirsiz, sezdirilerek verilir.  Tıpkı o hindi gibi.” diyordu.  – İç konuşma. Daha ilk günlerde
                                                              bu insanların kendisinden ve kendisine benzeyenlerden çok
                ç) Anlaşılır bir dil amaçlanmaz.              başka  türlü  bir  yaradılışta  olduğunu,  kafalarında  bir  yığın
                d) Dış dünyaya öznel bakış söz konusudur.     gizli  ve  şaşmaz  hesap  bulunduğunu  hissetmişti.  –  Ruhsal
                                                              çözümleme.
            2.
                               İfade              Karar    3.  Olası  cevap:  Hindi,  insanların  gözünde  canlı  hâliyle  tuhaf
                                                              ve gülünç bir hayvandır. Sofrada yiyecek olarak bulunduğu
                 Benim şiirlerimde ölçü ve uyak her şeyden    zaman  bir  değeri  vardır.  Emin  Bey  de  doğal  hâliyle  taşra
                 önemlidir.                                   insanın  gözünde  kendini  değersiz  hissediyor.  Onlar  gibi
                                                              davrandığı zaman sevildiğine inanıyor.
                 Eserlerimde okuyucuyu hayali ve ürpertici âlem-
                 lerde gezdirmeyi severim.                Çalışma No.: 9
                 Duyularım beni yanıltabileceğinden o duyuların   1.  Olası  cevap:  I.  metinde  kahramanın  iç  konuşma  tekniği  ile
                 bende yarattığı algılara yönelirim.          hikâyenin  yer  (mekân)  unsurunun  tanıtımı  ve  kahramanda
                                                              yarattığı  psikolojik  etki  dile  getirilmektedir.  Yine  mekânda
                 Aklımın  derinliklerinde  kopan  fırtınaları  aracısız    geçirilen anlar dile getirilirken masal benzetmesi yapılması,
                 sunarım okuyucularıma.                      köşkün saray müşirine benzetilmesi, anlatımda yer yer sanatlı
                                                              bir dilin tercih edildiğinin göstergesidir.
                 Tabiatın  kusursuz  güzelliklerini  okuyucularımla    2.  Olası cevap: II. metinde örneklendirilmiştir. Çünkü kahraman,
                 paylaşmak temel hedefimdir.                  dayısının köşkte yaptığı bazı işleri sorgulaması ve bu işlerde-
                                                              ki mantığa aykırılıkları dile getirmesi bakımından psikolojik
                 Yalnızca izlenimlerinin peşinde koşan sanatçıların   yönleriyle yansıtılmıştır.
                 hep karşısında oldum.              
                                                           3.  Olası cevap: Olabilir çünkü III. metinde iç konuşma tekniğin-
                 Herkes tarafından anlaşılmak gibi bir düşüncem   den yararlanılarak kahramanın, geçmişte dayısıyla daha farklı
                 yoktur.                                     bir ilişki kurup kuramayacağına dair kendini sorgulamasına
                                                              yer verilmiştir.
                                                                                                   115
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122