Page 119 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 119
CEVAP ANAHTARLARI TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11
Kavram Öğretimi
Çalışma No.: 15 Çalışma No.: 17
1. 1. a)
Modernizmi Esas Alan Eserlerin Cümle Öznenin Çeşidi
Özellikleri I. Metin II. Metin 1. İskender Gerçek özne
1. Modernist hikâyede gerçeklik 2. Bazısı Sözde özne
karşısında kuşkucu ve tedirgin 3. (Biz) Gerçek özne
olan, iç dünyasına çekilen, (Gizli özne)
yabancılaşan, toplumla çatışan, 4. Görmek Gerçek özne
karamsar, bunalımlı, zayıf birey
ele alınmıştır. 5. Güneş, deniz ve taş evler Sözde özne
6. Sahnedeki adam Gerçek özne
2. Bu tarz hikâyede kronolojik 7. Bahçenin yaseminleri Sözde özne
zamanda geriye dönüşlerle
geleneksel anlatım ve yapıdan 8. Eş dost Gerçek özne
uzaklaşılmış, olay örgüsü ve
mekân geri planda kalmıştır. b)
Cümle Numarası Öznelerle İlgili Tespitler
3. Eserlerde “bilinç akışı” tekniği
kullanılır; diyaloglara ve hikâye 1. Özel İsim
etmeye pek yer verilmez.
2. Zamir
4. Kişilerin psikolojik özellikleri 7. İsim Tamlaması
ön plandadır, toplum içindeki
statü ve rolleri pek önemsenmez. 6. Sıfat Tamlaması
8. İkileme
5. Anlatımda sıradan bir zaman akışı
kullanılmaz, anlatı kişisi aynı za- 4. Fiilimsi
man dilimi içinde değişik zaman 5. Birden Fazla Özne
dilimlerini yaşar.
3. Gizli Özne
6. Bu eserlerde insan duygu,
düşünceleriyle karmaşık ve çok c) Sahnedeki adam, elleriyle çizdiği bir kavis hareketiyle
yönlü bir varlık olarak tanıtılır. gençleri tek hamlede etrafında sıralanmaya ikna ederken
yaydığı ışığın farkında değildi.
7. Dil ve anlatımda geleneksel 2. Olası cevap: Duha Koca Oğlu Deli Dumrul bu kez de bizim
tekniklerin dışına çıkılır, anlatıcı sokağa bir köprü yaptırıyordu.
birey bilinciyle kendi “ben”ini
öne çıkarır.
Çalışma No.: 18
8. Anlatımda şiirsel bir söyleyiş
amaçlanır. 1. Cümleler Özne Yüklem
9. Olayın temel alındığı anlatılarda Hastalığın
“çağrışım”a çok yer verilir. Hastalığın soldurduğu yüzü soldurduğu Üzüyordu
herkesi üzüyordu. yüzü
10. Klasik romanda temel alınan Dalgın yürüyen adamı Kalabalığın
“olay, karakter ve çevre” unsur- kalabalığın içinden gelen ses içinden Ürpertmişti
ları önemsizleştirilmiş; “simge, ürpertmişti. gelen ses
imge ve bakış açısı” gibi ögeler Kafasının
öne çıkarılmıştır. içinden
Aklı, kafasının içinden bir Aklı bir türlü
11. Alegorik (simgesel) bir anlatım türlü gitmeyen seslerdeydi. gitmeyen
görülür. seslerdeydi
Yeryüzünün en hırçın misafi- Yeryüzünün
2. Olası cevap: Modernizm/çağdaşlık, teknolojinin gelişmesi in- ridir insan. İnsan en hırçın
sanlara mutluluk getirmemiş; buhran, anlamsızlık, hiçlik, boş- misafiridir
luk, bir başınalık modern bireyin bir özelliği olmuştur adetâ. Rüyalar
Çevremizde sürekli sıkılan, kendini şehrin sokaklarına atan, Sen, rüyalar kadar güzel bir Sen kadar güzel
amaçsızca gezinen, içinde yaşadığı ortama yabancılaşan, çev- şiirsin. bir şiirsin
resiyle ilişki kuramayan, karamsar, mutsuz insanların sayısı Kapının önündeki paketi Erdal
gün geçtikçe artmaktadır. getirmişti. Erdal Getirmişti
Terk etmedi sevdan beni. Sevdan Terk etmedi
Çalışma No.: 16
Suya düşen köpek vatandaşlar- Suya düşen
1. “Yolluyor, terk ediyordu, durdular, sordular, aldı, götürdü, ca kurtarıldı. köpek/va- Kurtarıldı
oturmuşlar, anlatıyorlardı” kelime ve kelime grupları yüklem tandaşlarca
görevindedir. Onunla kimse boy ölçüşe- Kimse Boy ölçüşe-
mezdi. mezdi
2. “A” çıkışı
117