Page 124 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 124

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                                        CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

          Çalışma No.: 37                               Çalışma No.: 40

          1.  Olası cevap:                              1.         Teravih namazı
             •  Bireyin (veya insanın) iç dünyasına         Din    “Tanrı’nın yazısı burayı yazmış alnımıza, far-
             •  İnsan psikolojisine                                kındayız.” ifadesiyle verilen kader inancı
             •  İnsanın duygu ve düşünce dünyasına          Siyaset  Türkmen boylarına yeni yurt bulup yerleştirmek
             •  İnsan davranışlarının nedenlerine                  Meşveret kültürü
          2.  a)  İç çözümleme tekniği ağır basmaktadır.    Mitoloji  Kurt ve kartal motifleri
             b)   Olası cevap: Yalnızız adlı metinde kahramanın iç dünyası   Mimari  Şahnişinli odaların bulunması
               birçok açıdan irdelenmiştir. Bireyin iç dünyasında yaşanan
               çatışmaları, çalkantıları, iniş çıkışları ve bilinçaltına ait ay-  Giyim  Yamçı adı verilen yağmurluklar kullanılması
               rıntıları anlatmak için en uygun anlatım tekniği iç çözüm-
               leme tekniğidir. Yazar, kahramanın ruh hâlini detaylarıyla   2.  Metinde bilge kişi yönüyle öne çıkan karakter Sarı Hoca’dır.
               ve inandırıcı bir biçimde ortaya koyabilmek için bu tekniği
               tercih etmiştir.                         3.  Bizans İmparatorluğu toprak altında kalıp paslanmış bir ki-
                                                           lide benzetilmiştir. Bu kilit açılırsa Anadolu’nun kapısı da
          3.  Olası cevap: Metnin bu bölümünde mekân ve zaman ögeleri   Türklere açılacaktır.
             kahramanın ruh hâlini açıklama işlevindedir.
             Mekânın (salon) “tenha ve karanlık” oluşu “yalnızlık ve karar-  Çalışma No.: 41
             sızlık” hâli yaşayan kahramanla doğrudan ilişkilidir. Nesne-
             lerin net bir biçimde görülmesine engel olan “buzlu camlar”;   1.  I.  metinde  geçen  “Ama  zalim  Macar  idaresinin  de  özlemi-
             “uzayıp kısalan gölgeler”, “sağa sola kayan donuk parıltılar”,   ni  çekeceklerdi.  Ne  kadar  iyi  olursa  olsunlar Türkler,  kutlu
             “ikide bir sallanan kanat”, Meral’in sanılan ancak başkasına   İsa’ya  inanmıyorlardı  çünkü.”  ifadesinde  Macar  idaresinin
             ait  olduğu  anlaşılan  “gölge”  vs.  kararsızlık,  sabırsızlık,  be-  “zalim” olarak tarif edilmesi; II. metinde roman kahramanla-
             lirsizlik, hayal kırıklığı, heyecan, kuruntu vs.den oluşan ruh   rının Kutluk Şad, Tonyukuk ve Boyla Bağa Tarkan gibi İslam
             hâlinin yansıması gibidir.                    Öncesi Dönem’de yaşamış Türk büyüklerinden seçilmeleri ve
             Paragrafta arka arkaya beş cümlenin “yine” sözcüğüyle başla-  kurt başlı sancaktan bahsedilmesi metinlerde Türkçülük akı-
             ması, “ikide bir..” vs. ifadeler mekân ve zamandaki tekdüzeli-  mının etkisine örnek gösterilebilir.
             ğin neden olduğu sıkıcılığı çağrıştırmaktadır. Birçok karmaşık   2.
             duygunun yaşandığı bekleyiş anının sadece “yedi dakika”ya   I. metinde bahsi geçen Yanıkkalelerin düşünceleri anlatıcı ta-
             sığmış olması, geçmek bilmeyen bir zaman diliminde kahra-  rafından bilindiği ve dile getirildiği için hâkim bakış açısı kul-
             manın kısıtlandığını düşündürür.              lanılırken II. metinde gözlemci bakış açısına yer verilmiştir.
                                                           Bilgi haritasına göre I. metin bilgi haritasında verilen bilgiyle
                                                           örtüşmektedir.
          Çalışma No.: 38
                                                        3.  I. metinde, “Çünkü biliyorlardı ki adil Müslüman idaresinde,
          1.                               I.    II.       inançları ve fikirleri ne olursa olsun serbestçe çalışabilecekler.
                                         Metin  Metin      Ne kadar iyi olursa olsunlar Türkler, kutlu İsa’ya inanmıyor-
                                                           lardı çünkü. Hristiyan idaresinden uzak olmakla kendilerini
                                                           boşlukta hissedeceklerdi.” ifadelerinden dolayı dinî unsurlar
              Psikolojik unsurlar kullanılmıştır.         öne çıkarılmıştır. II. metin “Bu gönderin tepesinde altından bir
                                                           kurt başı vardı. - Kurt başlı sancağı kaldırmak için en elveriş-
              Ağız özelliklerine yer verilmiştir.         li çağdayız. Çünkü Çin’in ruhu yıpranmıştır.” gibi ifadelerle
                                                           İslamiyet öncesi dönemlerde Türklerle Çinliler arasında ya-
              Gözlem gücünden yararlanılmıştır.           şanan mücadeleler anlatılmakta ve millî unsurlar öne çıkarıl-
                                                           maktadır.
              Farklı toplumsal sınıflara yer verilmiştir.  
                                                        Çalışma No.: 42
              Sanatlı bir dil kullanılmıştır.    
                                                        1.  Olası cevap: Roman parçalarını okuduğumda Eylembilim ro-
             Buna göre I. metin toplumcu gerçekçi bir romandan alınmıştır.   manından alınmış metin parçasında kahramanın iç dünyasının
                                                           aktarıldığını  görüyorum.  Kahraman  sayıklar  gibi  kendiyle
          2.  Gökçe ve Bilge, toplumcu gerçekçi bir anlayışla roman yaz-  konuşmakta,  kendine  sorular  sormakta  ve  sorularına  cevap
             mak istemiştir.                               aramaktadır.  İç  monolog  dediğimiz  tekniği  kullanmaktadır
                                                           yazar. Tekrarlar metne şiirsel bir hava katmıştır. Olay, mekân
          Çalışma No.: 39                                  veya kahraman yerine kahramanın içi dünyası, arayışı yansı-
                                                           tılmaya çalışılmıştır. Bu nedenle bu metin modernist bir ro-
          1.  Olası cevap: Cümleler toplumcu gerçekçilik anlayışına göre   mandan alınmıştır. Yarbükü romanından alınmış parçada ise
             değerlendirildiğinde  yazar,  köy  yaşamındaki  sosyal  sınıf   kahramanın  yaptıkları,  mekân  ve  kahramanların  diyalogları
             kavgalarını  ağa-köylü  çatışmasının  sonucunda  ezilen  köy   aktarılmıştır.  Kahramanın  iç  dünyasını  yansıtacak  iç  mono-
             insanını  ve  köy  insanının  aciz  bırakılması  durumunu  ele   log, iç çözümleme veya bilinç akışı gibi bir anlatım tekniği
             almaktadır. Romanda anlatılan durumlar, toplumcu gerçekçi   kullanılmamıştır. Anlatım ve diyalog teknikleri kullanılmıştır.
             yazarların eserlerinde dile getirdiği konulardır.  Şiirsel bir üslup ve karmaşık bir anlatım tercih edilmemiştir.
                                                           Bu nedenle modernist bir romandan alınmış olamaz.
          2.  Olası  cevap:  Yazar,  burada  sorumluluk  sahiplerinin
             görevlerini  tam  yapmadıklarını,  bu  durumun  da  bölgedeki   Çalışma No.: 43
             güç sahiplerine menfaat sağladığını anlatmak istemektedir.
          3.  Olası  cevap: Yaşar  Kemal,  İnce  Memed  romanının  geçtiği   1.  Olası cevap: Tezel’in sözleri, kendi içinde yaşadığı çatışmayı
             bölge olan Çukurova’da yaşamıştır. Yaşadığı bölgede ağalık   bizlere hissettirmektedir. Tezel’in aykırı kişiliği ve yalnızlık
             sistemiyle baş başa kalan insanların uğradıkları haksızlıklara   hissi karamsarlığıyla birleşerek topluma ayak uyduramama-
             şahit  olmuş  ve  bu  haksızlıkları  İnce  Memed  romanı  başta   sına  neden  olmuştur. Yabancılaşma  olgusu  en  çok  Tezel’de
             olmak üzere birçok eserinde dile getirmiştir.  görülmektedir.

          122
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129