Page 125 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 125

CEVAP ANAHTARLARI                                                     TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11
                                                                                              Kavram Öğretimi

                İç  konuşmalarıyla  ön  plana  çıkan  Ömer  “Baksana.  Hayır.   Türkçeye Arapça ve
                Bakmıyorum.  Kaçıyorum.  Başka  yerlere.  İnsan  nice  güçlü   Farsça dillerinden bir-  X
                olursa olsun, günün birinde bir bunalıma düşebilir.” diyerek   çok sözcük girmiştir.
                kendi kendini yargılamaktadır. Ömer’in kurduğu cümlelerde
                bir kırgınlık sezilmektedir. Yabancılaşma olgusu Ömer’de de   Sen futbolu benden
                görülmektedir.                                daha çok seviyorsun.       X
            2.  “Tezel’in yardımına koşmam gerek. Alaylı, vurdumduymaz   Geçen yılki sınıf baş-
                gülüşüne katılamayacak ya da Tezel’i anlamaya çalışamaya-  kanı 30’a karşı 18 oyla   X
                cak kadar yorgunum. Bunun da adı, başkalarının an’lık dilek-  seçilmişti.
                lerini an’ında yerine getirmek olmalı.” (1), (5)   Ben bu dünyada
                “Ben o inişte yirmi yıllık karımla, aydın olmak adına sırt çe-  varlığını hissetmeden   X
                virdiğimiz, görmezden geldiğimiz bütün ucuzluklara rastla-  yaşayamam.
                dım.” (2)                                     Dün mehtaplı bir
                “Boşluk. Hiçlik. Gecenin karanlığı. Değil. Yeterince karanlık   gecede yağan yağmurun   X
                değil. Gece dediğin katran gibi olmalı. Denizde yalpalayan   altında dolaştık.
                ışıklar,  gelip  geçen  art  arda  bir  kuyruk  oluşturan  araçların
                farları... Böylece işte, ne gece ne gündüz. İkisi arası bir şey.
                Benim gibi. Ben de bir şeyin ikisi arasıyım.” (1), (3)  Çalışma No.: 45
                 “Baksana. Hayır. Bakmıyorum. Kaçıyorum. Başka yerlere:   1.
                İnsan nice güçlü olursa olsun, günün birinde bir bunalıma dü-  Anlatım
                şebilir.” (4), (6)                                Cümle     Bozukluğunun   Cümlenin
                “Yok, yok, kendime bir şey anlatmak istemiyorum. Hele be-      Nedeni    Düzeltilmiş Şekli
                nim beni anlamamı hiç istemiyorum. Böyle bir derdim yok.”
                (4), (6)
                                                              İhtiyar kadını yanı- Anlam    İhtiyar,  kadını  ya-
            3.  Olası cevap: İç konuşma ve bilinç akışı teknikleri okuyucuyu   na çağırdı.  belirsizliği  nına çağırdı.
                kahramanların iç dünyasıyla karşı karşıya getiren tekniklerdir.
                Bu tekniklerin uygulandığı bölümlerde yazarın varlığı ortadan   Arkadaşları ile bir-
                kalkar, yorum ve açıklamalar okura bırakılır. Okur, bu teknik-  likte  kütüphaneye   Gereksiz sözcük  Arkadaşları ile kü-
                lerle karakterlerin iç dünyasını tanıma imkânına kavuşur.  gitti.  kullanımı  tüphaneye gitti.
                Bir  Düğün  Gecesi  romanındaki  bu  teknikler  okuduğumuz
                romanda anlatımın tekdüzeliğini önlenmiş ve aktarımı çeşit-  Bırakın bayramda
                lendirmiştir. Böylece bireyin iç dünyası doğrudan sergilenerek   mesaj yazmayı,   Bırakın  bayramda
                yazar-okur-eser etkileşimi daha etkin bir şekilde sağlanmıştır.  ziyaretimize   Sıralama hatası  ziyaretimize  gelip
                                                              gelip elimizi bile        elimizi öpmeyi me-
                                                              öpmedi.                   saj bile yazmadı.
             Çalışma No.: 44
                                                              Her  yardıma  muh- Sözcüğün yanlış  Yardıma muhtaç
            1.  Olası cevap: Burada yer alan anlatım bozukluğunu bağdaşık-  taç  insana  el  uzat- yerde    her insana el uzat-
                lık  açısından  değerlendirilmemesinin  sebebi  dolaylı  tümleç   malıyız.  kullanılması  malıyız.
                eksiliğidir. Bir tümleç birden fazla yükleme bağlanabilir; fa-
                kat kullanılan tümleç bu yüklemlerden birine uymazsa anla-  Çalışkanlığıyla öğ- Deyimin yanlış   Çalışkanlığıyla öğ-
                tım bozukluğu oluşturur. Burada da anlamsal değil, dilbilgisel   retmeninin gözüne  anlamda    retmeninin  gözüne
                düzeyde anlatım bozukluğu olduğu için bağdaşıklık açısından   battı.  kullanılması  girdi.
                değerlendiremeyiz.
            2.  a)  Sınıfa yeni gelen arkadaşımız çok çekimser davranıyordu.   Topluluğa yeni ka- Sözcüğün yanlış  Topluluğa yeni ka-
                  “Çekimser” sözcüğünün yerine “çekingen” sözcüğü kul-  tıldığı  için  çekim- anlamda    tıldığı  için  çekin-
                  lanılmalıdır. Sözcüğün anlamca yanlış kullanılmasından   ser olması doğaldı. kullanılması  gen olması doğaldı
                  kaynaklanan anlatım bozukluğu vardır.
                                                              Şüphesiz sınavdaki  Anlamca çelişen  Sınavdaki bütün
               b)  Babası sakla paranı gelir zamanı, diye öğüt verdi. “Pa-  bütün soruları   sözcükler    soruları çözmüş
                  ranı”  sözcüğü  yerine  “samanı”  sözcüğü  kullanılmalıdır.   çözmüş olmalı.  kullanılması  olmalı.
                  Atasözlerindeki  sözcüklerin  değiştirilmesi  anlatım  bo-
                  zukluğuna yol açar.                                                   Senin/Onun evinin
                                                              Evinin bu kadar
               c)  Yabancı gazeteci ile uzun süre tartıştı. “Yabancı” sözcü-  uzakta olduğunu   Anlam    bu kadar uzakta
                  ğünden sonra virgül kullanılmalıdır. Anlam belirsizliğin-  bilmiyordum.  belirsizliği  olduğunu bilmi-
                  den kaynaklanan anlatım bozukluğu vardır.                             yordum.
               ç)  Trafik kurallarına uymamak ölümle hatta ciddi yaralan-  Merhamet ve
                  malarla sonuçlanabilir. Bu cümlede “ölüm” ve “yaralan-  acıma duygusunu   Gereksiz sözcük  Acıma  duygusunu
                  ma” önem sırası bakımından mantıksal hata oluşturmak-  kaybetmişti.  kullanılması  kaybetmişti.
                  tadır. Mantık hatasından kaynaklanan anlatım bozukluğu
                  vardır.                                     Son yaşadıkları-  Deyimi oluşturan  Son yaşadıkları-
                                                              mız, olayın üstüne  sözcüğün    mız, olayın üstüne
            3.                                   Gereksiz     tuz şeker ekti.  değiştirilmesi  tuz biber ekti.
                                         Anlam
                     Cümleler    Mantık   Belirsizliği  Sözcük
                                  Hatası
                                                Kullanımı
                Seni bir yıl, bir ömür                     2.  Olası  cevap:  Konuşurken  ve  yazarken  anlatım  bozuklukla-
                                                              rından  kaçınmak  için  açıklık,  duruluk  gibi  anlatım  ilkele-
                değil bir hafta bile gör-  X                  rine  uygun  cümleler  kurulmalı.  Ayrıca  kalıplaşmış  ifadeler
                mese özlemezmiş.                              olan  deyimler  doğru  kullanılmalı  ve  dil  bilgisi  kurallarına
                                                              uyulmalıdır.
                                                                                                   123
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130