Page 127 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 127

CEVAP ANAHTARLARI                                                     TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11
                                                                                              Kavram Öğretimi

            3.
                 Cümlenin Doğrusu, Anlatım Bozukluğunun Nedeni   Çalışma No.: 51
                 1. Mekâna gelip mekânı oyuna hazırlayacaklar mı?
                  (Nesne eksikliği)                        1.  Olası cevap:
                                                              a) Köy romanlarında sosyal realizmin eleştirisini yapardım.
                 2.  Herkes çalışıyor, hiç kimse gelmeyecek.
                  (Özne eksikliği)                            b) Garip hareketi anlayışıyla yazılmış şiirleri eleştirirdim.
                                                              c) İkinci Yeni şiirinin anlama önem vermeyişini eleştirirdim.
                 3. Onları ikna edebilir, onlara hiç olmazsa bilet
                  satabilirdin. (Dolaylı tümleç eksikliği)    ç) "Eleştiri nasıl olmalıdır?" sorularını eleştirirdim.
                                                              d)  İncelediğim  eserlerin  ele  aldıkları  konuya  dair  eleştiriler
                 4. Çocukların hepsine anlattım, bu hayat memat meselesi,   yapardım.
                  dedim. (Yanlış ek seçimi)
                 5. Niye destek olmadılar peki? Sabah tiyatroya gelip   e) Popüler romanları sanatsal değerleri bakımından eleştirirdim.
                  akşam işlerine dönebilirlerdi. (Fiilimsi eksikliği)  2.  Hüseyin Contürk-Nesnel eleştiri anlayışında eserler verir.
                                                              Nurullah Ataç- Öznel eleştiri anlayışında eserler verir.
                 6. Üzülme, zor durumdayız ama çaresiz değiliz kanka.
                  (Ek fiil eksikliği)                         Fuat Köprülü-Öznel eleştiri anlayışında eserler verir.
                 7. Üzülmek değil de… Salon hazırlanıp biletler satıldı mı   3.  a)   Olası cevap: Şiirle ilgili nesnel eleştiri yapılmıştır. Mehmet
                  rahatlayacağım. (Çatı uyumsuzluğu)            Kaplan şiirle ilgili herkes tarafından aynı şekilde yorumla-
                                                                nabilecek şiirin şekline, kafiyesine, temasına yer vermiştir.
                                                                Mesela “Dörtlüklerin son mısraları, şiirin ana fikrini teşkil
             Çalışma No.: 50                                    eden ve daha birinci dörtlükte iki kere tekrarlanan: ‘Benim
                                                                sâdık  yârim  kara  topraktır’  dizesidir.  Değişik  kafiyelere
            1.  Olası  cevap:  Tanzimat  Dönemi,  Batılılaşma  hareketlerinin   dayalı her kıt’a sonunda aynı mısra dönüş, şiire hem bir
                her alanda yoğun olduğu bir dönemdir. Edebiyatta da Batı-  ahenk sağlar, hem de muhtevaya bir bütünlük verir.”
                lı türlerin ilk örnekleri Tanzimat’tan itibaren görülür. Ortaya
                çıkan bu ilk örneklerin değerlendirilmesi ihtiyacı belirir. Bu
                ihtiyaç eleştiri türünün doğmasına sebep olur. Bir başka sebep   b)   Olası cevap: Âşık Veysel’in en sevdiğim şiiridir. Her okun-
                de geçmişin sanat anlayışını yeterli görmeyen, bazıları Batı’da   duğunda bulunulan ortama göre şiir farklı yorumlanmaya
                eğitim görmüş, Batı’nın eleştirel aklına yakından şahit olmuş   açıktır.  Kişileri  hayallerindeki  köy  yaşantısına  götürür.
                yeni, sorgulayıcı zihin yapısına sahip sanatçıların ortaya çık-  Âşık Veysel’in dostluk ve toprağı bir arada düşünerek söy-
                masıdır. Aynı zamanda yeni fikir hareketleri ve sosyal hayat,   lediği ilk dörtlükteki söyleyiş sadelik ve dili zorlamaksızın
                eleştiri türünün doğup yayılması için çok elverişli bir ortam   söyleyişi etkileyicidir. Veysel, güvenmek için neden kara
                oluşturmuştur.                                  toprağı seçer? Çünkü kendisi de köylüdür. En iyi bildiği
            2.                                                  şeyi yani toprağı esas alarak duygularını ifade ediyor. Köy-
                                                                lü için toprak ne kadar önemli bir husus ise insan için de
                              İfadeler            İşaret        güven, vefa, sadakat duyguları da o kadar önemlidir.
                Eleştiri türü için Cumhuriyet Dönemi öncesinde   Yazdığım eleştiri yazısı öznel bir eleştiridir.
                yaygın olarak kullanılan kelime “tenkid”dir.  
                Batılı anlamda ilk eleştiri örnekleri tezkirelerdir.  Çalışma No.: 52
                Eleştiride amaç bir eseri iyi ve kötü yönleriyle   1.  a)  Yanlış anlamda sözcük kullanımı
                ortaya koymaktır.                            b)  Mantık hatası
                Servetifünun Dönemi’nde eleştiri türüne nesnel bir   c)  Yanlış anlamda sözcük kullanımı
                bakış açısı getirmeye çalışan kişi Ahmet Şuayp’tır.    ç)  Sözcüğün yanlış yerde kullanımı
                Batılı anlamda ilk eleştiriler Millî Edebiyat Döne-  d)  Nesne eksikliği
                mi’nde ortaya çıkmıştır.                      e)  Tamlama yanlışlığı
                Divan edebiyatındaki gazeller eleştiri türüne   2.  a)   Edebî eserler ait oldukları dönemin şartları içinde incelenip
                örnek gösterilebilir.                           değerlendirilmelidir.
                Eleştiri, bilgilendirici (öğretici) metin türlerin-  b)   Hepsi kendi derdine düşmüş, kimse bizim içinde bulundu-
                dendir.                                        ğumuz kötü durumla ilgilenmiyor.
                Ziya Paşa, Namık Kemal’i eleştirmek için Hara-  c)   Bu tarihî yapının,  hangi çetin şartları ve karanlık dönemle-
                bat adlı ilk eleştiri kitabını yazmıştır.       ri aşarak günümüze kadar geldiğini yapılacak araştırmalar
                                                                ortaya koyacaktır.
            3.  Olası cevap: Eleştirmen bir eseri değerlendirirken şunlara dik-  ç)  Yazarın tabiata ait betimlemeleri oldukça gerçekçi.
                kat etmelidir:                                d)   Şiirlerinde abartılmış sözcükler seçmesi yüzünden şiirleri
                a)  Öncelikle  konusuna  hâkim  olmalı,  bilgi  sahibi  olmadığı   hitabet havası taşımaktadır.
                  konularda yorum yapmamalıdır.
                b)  Tarafsız olmalı, eseri değerlendirirken ön yargıyla hareket   e)   Bunu düşündüğüm zaman Türkçeyi bilenlerin nasıl şim-
                                                                diye kadar kahırlarından ölmediklerine hayret ediyorum.
                  etmemelidir.
                c)  Eseri tek taraflı incelememeli, eserin olumlu ve olumsuz   f)   Kitabın, basımı bitmek üzere olan birinci cildinde deniliyor ki…
                  yönlerini birlikte değerlendirmelidir.      g)   Mevlâna ölümünün 748. yıl dönümünde Konya’da Şebia-
                ç)  İyi  bir  araştırma  yapmalı,  görüşlerini  sağlam  temellere   rus törenleriyle anılıyor.
                  oturtmalıdır.                               ğ)   İnsanları çoğu zaman mutlu eden şeyler kimi zaman insan-
                                                                ların hüzünlenmelerine sebep olabilir.
                d)  Başarılı ve başarısız bulduğu yönleri örneklerle açıklama-
                  lıdır.                                      h)   İnsanların bir araya gelmelerine vesile olan bayramlarımı-
                                                                zın kıymeti bilinmiyor.
                e)  Görüşlerini ifade ederken eleştirdiği eserin yazarına karşı
                  saygılı olmalıdır.                          ı)   Bütün gün dağ taş gezen koyunlar, akşamüzeri bitkin bir
                                                                şekilde ağıllarına döndü.
                                                              i)  Büyüklerimizin nasihatlerini dikkate almamız gerekir.
                                                                                                   125
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132