Page 111 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 111
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 54
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11
“Bu ne?” dedim.
“Bu da Sak kalesi. Adı öyle.”
Bir yaşlı başladı anlatmaya:
“Bu kale çok eskiden kalmıştır. Zaman belli değil. Ortahisar kalesiyle bu kale alttan bir tünelle birleşir.
Eskiden kaleler muhasara edilince bir kaleden bir kaleye bu tünelden gidilirmiş. Çok geniş bir tünel.
Gidelim dedik bir zaman, ancak yarı yola kadar varabildik. Tünelin ortası yıkılmış. Gidemedik, geri
döndük… Bu Sak kalesi de yekpare kayadır. Tepeye yine kayadan oyulmuş merdivenlerle çıkılır. Tepe-
ye doğru geniş bir odası vardır. Sabahleyin sizi götürelim de görün.”
(…)
Yaşar Kemal, Peri Bacaları
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
1. Okuduğunuz metinde yukarıdaki şemada verilen bilgilerden hangileriyle ilgili örnekler bulunduğunu
yazınız.
2. Okuduğunuz metin bilgilendirici (öğretici) bir tür olan röportajdan alınmıştır. Bu metnin anlatmaya
dayalı türlerle benzer ve farklı yönlerini yazınız.
3. “Manisa’nın köylerindeki kız isteme âdetleri” üzerine röportaj yapmak isteyen bir araştırmacı tabloda
verilenlerden hangilerini yapmalıdır? İlgili yerlere ( ) işareti koyarak belirtiniz.
İfade Karar
Manisa’ya giderek yöre halkına konu hakkında sorular sormalıdır.
Gözlemlerini tamamen nesnel biçimde kaleme almalıdır.
Bir kız isteme olayına tanıklık edip fotoğraflar çekmelidir.
Araştırdığı konuyla ilgili notlar tutup belgeler edinmelidir.
Yaşadıklarını gözlemci bakış açısıyla aktarmalıdır.
Öyküleyici, betimleyici ve açıklayıcı anlatım biçimlerine başvurmalıdır.
109
Hazırlayan: Murat AKTÜRK