Page 106 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 106
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
52 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
8. ÜNİTE : ELEŞTİRİ > Anlatım Bozukluğu > Anlatım Bozukluğu
Kavram : Anlatım Bozukluğu
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Okuma Becerisi, Yazma Becerisi
Çalışmanın Adı DOĞRU YAZALIM 20 dk.
Çalışmanın Amacı Cümlelerdeki anlatım bozukluklarını tespit edebilme.
Yönerge: Aşağıdaki bilgi haritasını inceleyiniz. Bilgi haritasından hareketle soruları cevaplayınız.
ANLATIM BOZUKLUKLARI
ANLAMA DAYALI BOZUKLUKLAR YAPIYA DAYALI BOZUKLUKLAR
• Gereksiz Sözcük veya Ek Kullanımı • Yüklemle İlgili Bozukluklar
• Yanlış Anlamda Sözcük Kullanımı • Ek Eylem Eksikliği
• Deyim ve Atasözü Yanlışları • Çatı Uyumsuzluğu
• Sözcüğün Yanlış Yerde Kullanımı • Özne-Yüklem Uyumsuzluğu
• Anlamca Çelişen Sözcüklerin Bir Ara- • Özne Eksikliği
da Kullanımı
• Nesne Eksikliği
• Sıralama ve Mantık Yanlışları
• Dolaylı Tümleç Eksikliği
• Anlam Belirsizliği
• Zarf Tümleci Eksikliği
• Noktalama Yanlışlığı
• Edat Tümleci Eksikliği
• Tamlama Yanlışları
• Ek Yanlışlıkları
• Bağlaçlarla İlgili Yanlışlıklar
• Fiilimsilerle İlgili Yanlışlıklar
1. Aşağıdaki cümlelerde bulunan anlatım bozukluğunun nedenini tablodaki boşluğa yazınız.
Cümle Anlatım Bozukluğunun Nedeni
a) Babam saçı büyümüş olan kardeşlerimi berbere götürürdü.
b) Geçmişe ve geleceğe ait planlarımızı gözden geçirmeliyiz.
c) Arkadaşlarımın sözleri zaten çatırdayan ilişkimizin çökmesine
katkıda bulundu.
ç) Yeni uykudan kalkmıştım ki deprem oldu.
d) Kitaplarına çocuklarıymış gibi özenle bakıyor, herkesten sakını-
yordu.
e) Sosyal ve eğitim bilimleri konularına daha fazla ilgi gösterilmeli-
dir.
104