Page 104 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 104
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
51 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
8. ÜNİTE : ELEŞTİRİ > Bilgilendirici (Öğretici) Metinler > Cumhuriyet Dönemi’nde Eleştiri
Kavram : Eleştiri
Genel Beceriler : Yaratıcı Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Okuma Becerisi
Çalışmanın Adı CUMHURİYET DÖNEMİ ELEŞTİRMENİ 20 dk.
Çalışmanın Amacı Cumhuriyet Dönemi’nde eleştiri türünün genel özelliklerini açıklayabilme.
1. Bir edebiyat eleştirmeni olsaydınız edebî eserlerle ilgili neleri eleştirirdiniz? Yazınız.
Görsel 1: Edebiyat Kitapları
2. Aşağıda bazı eleştirmenlerin, Cumhuriyet Dönemi’nde eleştirinin öznel mi yoksa nesnel mi olması
gerektiğine dair görüşleri verilmiştir. Eleştirmenlerin söylediklerine göre hangi eleştiri anlayışını be-
nimsediklerini boş bırakılan yerlere yazınız?
“Edebiyat tarihçisi, bir “Sanatkârın ‘objektif’ “Eleştirel konular üze-
eserin kıymetini takdir münekkit beklemesi, onu rinde bilimsel yollarla
ederken, vesikalara istemesi doğrusu tuhafı- incelemelerde bulunmak,
dayanarak onun yüzyıl- ma gidiyor. Çünkü sanat- sanatın gelişmesi ve
larca halk arasında nasıl kâr bir güzelliğe inanmış yayılmasına yarayacak
bir rağbet kazandığını, adamdır. Kendi görüşü zeminin yaratılmasında
sebepleri ve neticeleri ile etrafa kabul ettirmek iş almak, eleştirmenin
anlamağa çalışır; halbu- ister. İhtirasları vardır; nazariyesi üzerinde çalı-
ki ‘münekkid’ doğrudan kendi inandığı şeylerin şarak kendi eleştirel ölçü
doğruya kendisinin o aksine çirkin diye, yalan ve görüşlerini derli toplu
eserden aldığı ‘duygu- diye bakar.” bir şekilde okuyuculara
lanma payı’nı şahsi sevk sunmak da gerekiyor.”
ve kanaatine göre, îzâh
eder.”
Görsel 3: Nurullah Ataç Görsel 4: Hüseyin Contürk
Görsel 2: Fuat Köprülü
102