Page 108 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 108

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         53      TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                              Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
          9. ÜNİTE    : MÜLAKAT/RÖPORTAJ > Bilgilendirici (Öğretici) Metinler > Gazete Çevresinde Gelişen Metinler
          Kavram      : Mülakat
          Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
          Alan Becerileri  : Yazma Becerisi

           Çalışmanın Adı                        SORDUM, SÖYLEDİ                                 20 dk.
           Çalışmanın Amacı  Mülakat türünün genel özelliklerini açıklayabilme.

          Yönerge: Aşağıdaki görseli inceleyip metni okuyunuz. Bunlardan hareketle soruları cevaplayınız.






                                               MÜLAKAT NEDİR?























                                      Elif                                         Hasan

          Türk dili ve edebiyatı öğretmeni, “Mülakat nedir?” sorusunu sınıfa yöneltmiştir. Elif ve Hasan adlı öğren-
          ciler bu soruya farklı cevaplar vermiştir.

          1.  a)  Bu öğrenciler “mülakat” kavramını nasıl açıklamış olabilir? İsimlerin karşısına yazınız.
                Elif:


                Hasan:



          Ders öğretmeni, mülakat kavramının daha iyi anlaşılması için aşağıdaki metni okutmuştur.


                                        ORHAN OKAY İLE SÖYLEŞİ
          Kıymetli çalışmalarınıza bakıldığında edebiyatın temel meseleleri ve yeni Türk edebiyatının
          temel taşı niteliğindeki Beşir Fuat, Ahmet Mithat Efendi, Ahmet Hamdi Tanpınar, Mehmet Âkif
          Ersoy, Necip Fazıl gibi isimler üzerine yazdığınız kitaplarla çok önemli bir düşünsel verim or-
          taya koyduğunuz görülüyor. Onlarca kitap, on yıllara uzanan bir emek… Edebiyata bu denli
          bir bağlılık nasıl oluştu?
          Namık Kemal’in vecize olmuş ünlü mısralarıyla başlayalım: “Kimse takdir edemez âlemde/Kendi
          mahiyyetini re’yi ile/Münferit vasıta-i rüyet iken/Göremez kendisini dide bile”. Başkaları hakkında
          yanlış doğru bir şeyler söyleriz ama kendimiz hakkında verdiğimiz değer yargıları ne kadar doğrudur?
          Edebiyata ilgimin başlangıcı tabii bilinçli ve kararlı değil, belki bir eğilim ve heves. Sonuçta edebiyatı
          seçişimi de tesadüf veya kader diye adlandırıyoruz. Düşünüyorum da edebiyatçı

          106
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113