Page 50 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 50
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
23 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
GECE
Kandilli yüzerken uykularda
Mehtâbı sürükledik sularda...
Bir yoldu parıldayan, gümüşten,
Gittik...Bahs açmadık dönüşten.
Hulyâ tepeler, hayâl ağaçlar...
Durgun suda dinlenen yamaçlar...
Mevsim sonu öyle bir zaman ki
Gaip bir mûsıkîydi sanki.
Gitmiş kaybolmuşuz uzakta,
Rü’yâ sona ermeden şafakta...
mefûlü/ mefâilün/ feûlün
Yahya Kemal Beyatlı, Kendi Gök Kubbemiz
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Yahya Kemal’in şiiri tek başına ve bir bütün olarak düşünüldüğünde iki temel ırmaktan yararlandığı
görülür. Bunlardan biri divan şiiri estetiği; bir diğeri ise 1903 yılındaki Paris yolculuğunun ardından
ömrü boyunca peşini bırakmadığı Fransız şiiri ve onun ciddi yansıması Sembolizm.
Erdoğan Alkan, Şiir Sanatı
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
3. a) Bir Günün Sonunda Arzu şiirinin saf şiir anlayışına göre yazıldığını dikkate alarak şiirde geçen
"Yorgun gözümün halkalarında" ile "Güller ki kamıştan daha nâlân;" dizeleri sizde hangi çağrı-
şımları uyandırmaktadır. Açıklayınız.
b) Yahya Kemal’in, Ziya Gökalp’e cevap olarak yazdığı “Ne harâbî ne harâbâtîyim/Kökü mâzîde
olan âtîyim.” mısralarıyla tarih anlayışını dile getirdiği görülür. Yahya Kemal’in Gece şiirinde,
varsa geçmişe özlem duyduğu mısraları bulunuz ve açıklayınız.
Karekod
Alanı
Asıl karekodlar
yerleştirildikten sonra
kalıptaki görseli siliniz.
Asıl karekodda çerçeve
konturu olmayacak.
48
Hazırlayan: Hüseyin AYHAN