Page 50 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 50

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         23      TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                              Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi


                                                                               GECE
                                                             Kandilli yüzerken uykularda
                                                             Mehtâbı sürükledik sularda...

                                                             Bir yoldu parıldayan, gümüşten,
                                                             Gittik...Bahs açmadık dönüşten.

                                                             Hulyâ tepeler, hayâl ağaçlar...
                                                             Durgun suda dinlenen yamaçlar...

                                                             Mevsim sonu öyle bir zaman ki
                                                             Gaip bir mûsıkîydi sanki.


                                                             Gitmiş kaybolmuşuz uzakta,
                                                             Rü’yâ sona ermeden şafakta...
                                                                                   mefûlü/ mefâilün/ feûlün
                                                                       Yahya Kemal Beyatlı, Kendi Gök Kubbemiz
                                                                        (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)



           Yahya Kemal’in şiiri tek başına ve bir bütün olarak düşünüldüğünde iki temel ırmaktan yararlandığı
           görülür. Bunlardan biri divan şiiri estetiği; bir diğeri ise 1903 yılındaki Paris yolculuğunun ardından
           ömrü boyunca peşini bırakmadığı Fransız şiiri ve onun ciddi yansıması Sembolizm.

                                                                                  Erdoğan Alkan, Şiir Sanatı
                                                                        (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


          3.   a)   Bir Günün Sonunda Arzu şiirinin saf şiir anlayışına göre yazıldığını dikkate alarak şiirde geçen
                 "Yorgun gözümün halkalarında" ile "Güller ki kamıştan daha nâlân;" dizeleri sizde hangi çağrı-
                 şımları uyandırmaktadır. Açıklayınız.





              b)   Yahya Kemal’in, Ziya Gökalp’e cevap olarak yazdığı “Ne harâbî ne harâbâtîyim/Kökü mâzîde
                 olan âtîyim.” mısralarıyla tarih anlayışını dile getirdiği görülür. Yahya Kemal’in Gece şiirinde,
                 varsa geçmişe özlem duyduğu mısraları bulunuz ve açıklayınız.




 Karekod
 Alanı
 Asıl karekodlar
 yerleştirildikten sonra
 kalıptaki görseli siliniz.
 Asıl karekodda çerçeve
 konturu olmayacak.












          48
                                                                                    Hazırlayan: Hüseyin AYHAN
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55