Page 49 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 49
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 23
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11
3. ÜNİTE : Saf Şiir Anlayışı > Saf (Öz) Şiir
Kavram : Saf (Öz) Şiir
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Yazma Becerisi
Çalışmanın Adı GİZEMLİ ANLATIM 20 dk.
Çalışmanın Amacı Saf şiir anlayışıyla yazılan şiirlerin genel özelliklerini açıklayabilme.
Yönerge: Aşağıdaki bilgileri ve şiirleri okuyunuz. Bunlardan hareketle soruları cevaplayınız.
Bilgi Notu: Saf (öz) şiir anlayışındaki şairler, şiiri basit bir işten ziyade soylu bir uğraş olarak gör-
müşlerdir. Amaç, ortaya güzel bir şiir koyabilmektir. Şiirde belli bir fikrin işlenmesine karşı çıkmışlar,
okurda estetik bir haz uyandırmayı amaçlamışlardır. Dili güzelleştirmeye çalışmışlardır. Şiirde ahenk,
kafiye, redif gibi hususlara önem vermişlerdir.
BİR GÜNÜN SONUNDA ARZU
Yorgun gözümün halkalarında
Güller gibi fecr oldu nümâyân,
Güller gibi… sonsuz, iri güller
Güller ki kamıştan daha nâlân;
Gün doğdu yazık arkalarında!
Altın kulelerden yine kuşlar
Tekrârını ömrün eder i’lân.
Kuşlar mıdır onlar ki her akşam
Âlemlerimizden sefer eyler?
mefûlü / mefâîlü / feûlün
Ahmet Haşim, Piyale
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Kelime Dağarcığı:
fecr: Tan kızıllığı. nâlân: İnleyen. nümâyân: Görünen.
1. Ahmet Haşim’in Bir Günün Sonunda Arzu şiirinin saf şiir anlayışına uygun yazıldığı düşünülürse
şiirde altı çizili dizeler sizde hangi çağrışımları uyandırmaktadır. Açıklayınız.
2. Şairin şiirde dile getirdiği “Gün doğdu yazık arkalarında!” dizesini düşünerek yukarıdaki görselin
neler çağrıştırdığını yazınız.
47