Page 11 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 11
4 FELSEFE 11
Kavram Öğretimi
1. ÜNİTE : MÖ 6. YÜZYIL-MS 2. YÜZYIL FELSEFESİ > 1.2. MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl Felsefesinin Ayırıcı Nitelikleri > İlk Neden ve
Değişim Düşünceleri
Kavram : İlk Neden (Arkhe)
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, İletişim Becerisi, İş Birliği Becerisi
Alan Becerileri : Felsefi Kavram ve Bilgi Edinimi Becerisi, Argümantasyon Becerisi, Analitik Düşünme Becerisi
Çalışmanın Adı OYUNA GEL 40 dk.+40 dk.
Çalışmanın Amacı Arkhe kavramının niteliklerini, doğa filozoflarının görüşleri üzerinde gerekçelendirerek gösterebilme.
Gerekli Malzemeler: Genel ağ.
1. Yönerge: Aşağıdaki metni okuyarak Umut’un hazırladığı oyunun kurallarını kavramaya çalışınız.
— Senin sınavın yok muydu Umutçuğum? Yine bilgisayarın başındasın…
— Var anne, şu anda da ona çalışıyorum hatta.
— Nasıl çalışıyorsun Umut? Oyun açık, bilgisayarında görüyorum oğlum.
— Çünkü derse oyun kodu yazarak çalışıyorum anne. Gel istersen sana da anlatayım.
— Gerçekten çok merak ettim Umut. Bakalım bu kez nasıl bir gerekçeyle beni atlatmaya çalışacaksın.
— Yarınki sınavımız felsefe anne. Ben de “doğa filozofları”nı oyun karakterine dönüştürdüm. Bu filo-
zofların güçleri seçtikleri “arkhe”ler. Arkhe, karakterin değişmez temel doğa gücünü oluşturuyor. Her
arkhe, 100 sinaps gücüne sahip.
Bak, burası çok eğlenceli anne. Güç kazandıran asıl faktör kitap tıklama. Şu alttaki kitap butonunu
görüyor musun? Hah! İşte ona seri biçimde 20 defa tıkladığında elindeki filozofa ilişkin “argüman
gücü” açılıyor. Onları okuyup kritik bilgileri seçebilirsen her bilgi için tilinnkkkkk 10 sinaps gücü! Bu
argümanları kullanarak bir filozof diğerlerinin düşüncesini çürütebiliyorsa arkhesi ek 30 “tutarlı savun-
ma” sinapsı kazanıyor. Bunu filozofların hepsi için yaptığını düşünsene, karşında kimse duramaz.
Başka nereden güç kazanabilirsin? Filozofların yaşadıkları dönemden tabii... Her filozof yaşadığı
dönemde tam güç dolu oluyor. Karşı karşıya gelen filozoflar başka dönemlerde yaşıyorlarsa doğum
tarihleri arasındaki farkı 10’a bölüyoruz. “Dönem kullanma” hakkını elinde en fazla karakter barındı-
ran oyuncu belirleyebiliyor ve karşısındaki oyuncunun filozofu çıkan rakam kadar güç kaybediyor.
Karşı karşıya gelen iki filozoftan en fazla puanı olan da oyunu kazanıyor elbette…
— Açık söyleyeyim, ben bir şey anlamadım Umut.
— Sana örneklendireyim hemen.
Mesela Thales (Tales) karakterlerden biri, arkhesi de “su”. Suyun her maddede bulunduğunu ve
varlıklar değişse de suyun değişmeden kaldığını düşünüyor. Karşısına bir rakip çıktığında da üze-
rine 100 sinaps gücünde devasa bir su topu gönderiyor. Anaximenes de (Anaksimenes) bir doğa
filozofu ve arkhesi “hava”. Şimdi kitap butonunu tıklıyoruz. Ne diyor Anaximenes? Hava yoğunlaşın-
ca su olur. Hooop! Bilgi için 10 sinaps. Bu argümanı kullanarak suyun havaya değil havanın suya
dönüştüğünü dolayısıyla ana maddenin hava olduğunu savunabiliriz. Böylece Anaximenes, Tha-
les’le karşı karşıya gelince onun üzerine bir soğuk hava balonu gönderir ve hava, su olup yağmaya
başlar. Thales’i çürüttüğü için de 30 “tutarlı savunma” sinapsı kazanır. Diğer kurallar oyun oynarken
kullanılacak tabii. Sana bu örnek için oluşan kartları göstereyim.
THALES ANAXİMENES
Arkhe Ek Güçler Güç Aracı Dönem Arkhe Ek Güçler Güç Aracı Dönem
Su +10 Su Topu MÖ Hava +10 Hava MÖ
100 S. +10 624-546 100 S. +30 Balonu 585-525
— Bunların felsefe kitaplarında yazdığına emin misin canım?
— Hepsi var anne, oku istersen. Tabii ben de kendi sinapslarımı kullanıyorum.
8