Page 16 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 16
FELSEFE 11 6
Kavram Öğretimi
1. ÜNİTE : MÖ 6. YÜZYIL-MS 2. YÜZYIL FELSEFESİ > 1.2. MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl Felsefesinin Ayırıcı Nitelikleri > İlk Neden ve
Değişim Düşünceleri
Kavram : Değişim
Genel Beceriler : İş Birliği Becerisi
Alan Becerileri : Felsefi Kavram ve Bilgi Edinimi Becerisi, Sorgulama Becerisi, Akıl Yürütme Becerisi
Çalışmanın Adı THESEUS'UN GEMİSİ 40 dk.
Çalışmanın Amacı Theseus'un Gemisi metaforu üzerinden değişim kavramını analiz edebilme.
Gerekli Malzemeler: Lego, tahta.
1. Yönerge: Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
Theseus’un (Disiyes) Gemisi, felsefe tarihinde değişim ve aynılık arasındaki ikiliği sorgulamak için önemli
bir örnek olarak kullanılır. Tarihçi Plutark'ın (Plutark) aktardığı bu Yunan efsanesine göre Atina'nın ef-
sanevi kurucusu Theseus, Girit adasındaki Minator'u tek başına öldürüp bir gemi ile eve döner. Girit'ten
zaferle dönen Theseus'un gemisi Atina'da hatıra olarak uzun süre muhafaza edilir. Bu kahramanca za-
feri onurlandırmak için de Atinalılar bin yıl boyunca gemiyi titizlikle limanda tuttular ve her yıl Theseus'un
yolculuğunu tekrarladılar. Yıllar içinde bu geminin parçaları birer birer yıpranmaya ve çürümeye başlar.
Yıpranmaya ve çürümeye başlayan her parça yenileriyle değiştirilir. Öyle ki ahşaptan gövdesi, yelkenleri
ve direklerinden en ufak parçasına kadar geminin değiştirilmedik hiçbir yeri kalmaz.
1. Bu durumda gemi hâlâ Theseus'un gemisi sayılır mı, yoksa bütün parçaları değiştiği için başka bir
gemi hâline mi gelmiştir? Tartışınız. Tartışma sonucunda olaşan kanaatinizi gerekçelerinizle birlikte
yazınız.
2. Bir şeyin parçaları tümüyle değiştiğinde o şeyin kimliği de değişir mi? sorusunu kendi yapılandıra-
cağınız bir örnek üzerinde açıklayınız.
13