Page 14 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 14

FELSEFE 11    5
                                                                                      Kavram Öğretimi
            1. ÜNİTE     : MÖ 6. YÜZYIL-MS 2. YÜZYIL FELSEFESİ > 1.2. MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl Felsefesinin Ayırıcı Nitelikleri > İlk Neden ve
                          Değişim Düşünceleri
            Kavram       : Değişim
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Felsefi Kavram ve Bilgi Edinimi Becerisi, Sorgulama Becerisi, Akıl Yürütme Becerisi

             Çalışmanın Adı                                     DEĞİŞİMİN DEĞİŞMEZLİĞİ              40 dk.
             Çalışmanın Amacı   Değişim kavramını argümanlar aracılığıyla değerlendirebilme.

            1. Yönerge: Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.

            Varlığın bilgisi ve değişimi üzerine fikirler ileri süren Parmenides (Parmenides) ve Herakleitos (Herak-
            liytos) bu konuda birbirlerine karşıt yaklaşımlar ortaya koymuşlardır. Oluş sorununu çözmeyi deneyen
            filozofların başında gelen Parmenides'e göre duyu organlarımız bizi yanıltır, mantığımıza ters gelen
            şeyleri kabul etmeye zorlar. Ancak akıl yanılmaz. Akıl, evreni olduğu gibi kavrayabilir. Aklımız, değişimin
            arkasında değişmeden kalan ve gerçek olan varlığın bir ve bütün olduğunu bildirir. Var olan her şeyin
            ezelden beri var olduğunu söyler. Parmenides için hiçbir şey yoktan var olamaz; var olan bir şey de yok
            olamaz. Hiçbir şey değişmez, her şey ne ise o olarak kalır. Değişim bir yanılsamadır.  Çünkü değişim, bir
            şeyin o şey olmaktan çıkıp başka bir şey olmasıdır. Yani bir şey varken yok olmaktadır. Yokluk olmadı-
            ğından yok olmak da mümkün değildir. O halde değişim duyusal bir yanılgıdır. Buna göre "varlık vardır,
            yokluk yoktur." Bu bilgiye yalnızca düşünme yoluyla varılabilir.
            Herakleitos ise doğanın en  belirgin ve inkar edilemez özelliğinin değişim olduğunu düşünmektedir. Ona
            göre evrenin temel maddesi, bir an bile aynı biçimde durmayan "ateş"tir. Evrende "Her şey akar, hareket
            eder, değişir." Bu yüzden "Aynı nehirde iki kere yıkanılamaz." Çünkü nehire bir kez daha girdiğimde hem
            nehir hem de ben değişmişimdir. Değişimi mümkün kılan ise zıtların mücadelesidir. Aşağı ile yukarının,
            iyi ve kötünün, varlığın bütünlüğü içinde anlamlı bir yeri vardır. Acıkmadan doymak, yükselmeden alçal-
            mak, ısınmadan soğumak mümkün değildir. Değişmeyen tek şey, değişimin kendisidir. Evrene hâkim
            olan logos (akıl, yasa, ilke) her şeyi düzenli bir şekilde değiştirir.

            1.  Parmenides ve Herakleitos'un argümanlarını göz önünde tutarak "değişim" kavramını kendi cümle-
                lerinizle tanımlayınız.















            2.  Değişimin olmadığı ispatlanabilir mi? Nasıl?














                                                                                                    11
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19