Page 42 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 42

Kavram Öğretimi 23
                                                                                       FELSEFE 11

            2. ÜNİTE     : MS 2. YÜZYIL-MS 15. YÜZYIL FELSEFESİ > 2.2. MS 2. Yüzyıl-MS 15. Yüzyıl Felsefesinin Ayırıcı Nitelikleri > İslam
                          Felsefesinin Temel Özellikleri ve Öne Çıkan Problemleri
            Kavram       : İslam Felsefesi
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Felsefi Okuryazarlık Becerisi, Akıl Yürütme Becerisi

             Çalışmanın Adı                     İSLAM DÜŞÜNCE DÜNYASI II                            20 dk.
             Çalışmanın Amacı  MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl İslam felsefesinin temel özelliklerini ve problemlerini belirleyebilme.

            Yönerge:  Aşağıdaki şemada fikirleri verilen filozofların görüşlerini okuyunuz ve soruları cevaplayınız.


             a.                                            b.
             Fârâbi’nin metafizik sisteminde merkezî noktada   Ibn  Sînâ,  nefsin  idrak  güçlerini  akli  ve  duyusal
             bulunan Tanrı, “İlk Varlık” veya “Mutlak Bir” olarak   idrak olarak ikiye ayırır. Duyusal idrak güçleri de
             nitelendirilir. Fârâbi, Tanrı’yı sadece hikmet sahibi   iç ve dış olmak üzere ikiye ayrılır. Dış idrak güçle-
             bir varlık olarak değil bütün varlığın kendisinden   ri duyu organlarının verileridir. İç idrak ise hayal,
             çıktığı zorunlu varlık olarak görür. Tanrı’nın mer-  fikir, vehim hafıza ve hatırlamadır. İnsani nefiste
             hameti sonsuzdur, yarattıkları için daima hayır ve   bütün bu güçlere ek olarak düşünme gücü bulu-
             iyilik diler. İffet, adalet ve benzeri değerler insan   nur. İnsan kendinde bulunan idrak güçleri ve akıl
             aklıyla kavranabilir. İnsan düşünme gücü ile en   sayesinde varlıkların ve bu varlıkları idrak eden
             faziletli gayeleri tespit ederek iyi ve güzel olana   ben'in farkına varır.
             yönelmelidir.


             c.                                            ç.
             Gazâli, bilginin kaynağını doğuştan var olan akli   Ibn Rüşt, din ile felsefe arasında yapılacak bire
             bilginin niteliğinde ve imkânında araştırmıştır. Dü-  bir  kıyaslamanın  yanlış  olduğunu  vurgulamış-
             şüncesini “Nefsini bilen, Rabb'ini bilir.” hadisiyle   tır.  Ona  göre  felsefe  ve  dinin  kendilerine  özgü
             şekillendirmiştir. İnsan, nesneleri kendine uygun   prensipleri ve esasları vardır. Bu nedenle birinin
             benzerlikler kurarak bilir. Allah, insanı evrenin bir   diğerine  karıştırılması  yanlışlıklara  sebep  olur.
             numunesi şeklinde yaratmıştır ve evrendeki her   Ona göre felsefenin amacı, var olanlar üzerinde
             şeyin  bir  misalini  onda  toplamıştır.  İnsan;  aklı,   düşünmek ve onları Allah’ın varlığına delaletleri
             kudreti ve ilmiyle âleme hükmeder.  Kendisindeki   bakımından incelemekten ibarettir.
             bütün nitelikleri ve nefsini bilmesi yaratıcısını bil-
             me konusunda bir ayna vazifesi görür.

            1.  Yukarıda görüşleri verilen filozofların, felsefenin hangi konuları hakkında görüş bildirdiğini tabloda
                boş bırakılan yerlere yazınız.

            2.  Bazı filozofların felsefi problemlere ilişkin cevaplarını içeren tabloya uygun bir başlık bulunuz. Bul-
                duğunuz başlığı tablonun ortasında yer alan boşluğa yazınız.

            3.  Tabloda adı geçen İslam filozoflarının ait oldukları düşünce dünyası hakkında neler söyleyebilirsi-
                niz? Düşüncelerinizi gerekçeleri ile yazınız.

                a)


                b)

                c)

                d)




                                                                                                    39
            Hazırlayan: Ufuk ERTEKİN
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47