Page 37 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 37

20      FELSEFE 11
                 Kavram Öğretimi
          2. ÜNİTE    : MS 2. YÜZYIL-MS 15. YÜZYIL FELSEFESİ > 2.2. MS 2. Yüzyıl-MS 15. Yüzyıl Felsefesinin Ayırıcı Nitelikleri > Hristiyan
                       Felsefesinin Temel Özellikleri ve Öne Çıkan Problemleri
          Kavram      : Hristiyan Felsefesi
          Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
          Alan Becerileri  : Felsefi Kavram ve Bilgi Edinimi Becerisi

          Çalışmanın Adı                    HRİSTİYAN FELSEFESİ NEDİR?                           20 dk.
          Çalışmanın Amacı  “Hristiyan felsefesi” kavramının neleri ifade ettiğini gösterebilme.

          1. Yönerge: Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.


           Hristiyan felsefesi MS 2. yüzyıldan 8. yüzyıla kadar olan Patristik Dönem’le, 8. yüzyıldan 15. yüzyıla
           kadar süren Skolastik Dönem’den meydana gelir. Bu dönemde Hristiyan felsefesinin doğuşunun temelin-
           de iki temel faaliyet bulunur: Bunlardan birincisi Hristiyan öğretilerini temellendirme ikincisi ise bu dini
           öğretileri savunma faaliyetidir.
           Patristik Dönem’de Hristiyan öğretileri kilise babaları tarafından klasik felsefe karşısında savunulmuştur.
           Bu dönemde din, akıl ile temellendirilmeye çalışılmıştır. Akla dayanılarak elde edilen sonuçlarla dinin
           öğretileri arasında bir ayrım yapılmamış; felsefe, teoloji ve dinin doğruları bir bütünün ayrılmaz parçaları
           olarak değerlendirilmiştir. Patristik Dönem’in önde gelen isimleri Tertullian (Tertulyan), Clemens (Kle-
           mens) ve Augustinus (Agistinus)’tur. Tertullian Tanrı’nın varlığının kanıtlanması ve ruhun ölümsüzlüğü
           problemi üzerinde durmuştur. Clemens kötülük problemi ile ilgilenmiştir.  Augustinus ister ahlaki ister
           fiziki ister metafiziksel bir çerçeve içinde ortaya çıksın, kötülüğün sorumluluğunun, Tanrı’ya değil de
           insana ait olduğunu savunmuştur. Augustinus’un kötülük problemine ilişkin çözümleri bugün bile kabul
           görmektedir.

           Skolastik felsefe ise her şeyden önce okullarda okutulan, aktarılan ve tartışılan felsefeyi tanımlar. Skolas-
           tik felsefe, genel tavrı itibarıyla, aklı inanca tabi kılan bir felsefe olmakla birlikte, Hristiyanlığın felsefe
           ya da akılla bağdaşabileceğini her fırsatta göstermeye çalışan bir felsefedir. Bu dönemde inanç ve akıl
           arasındaki ilişki tartışılmıştır. Bu döneme damgasını vuran anlayış Anselmus (Anselmus)’un ifadesiyle
           “anlamaya çalışan iman”dır. Tanrı’nın varoluşuyla ilgili ünlü “ontolojik kanıtı” ileri süren Anselmus;
           tümeller, Tanrı’nın varlığı, ruhun ölümsüzlüğü problemi ile ilgilenen Aquinalı Thomas  (Akinalı Tamıs)
           ve tümeller problemini ele alan Ockhamlı William (Okhamlı Vilyım) bu dönemin önde gelen isimleridir.
                                                     (Ahmet Cevizci’nin Ortaçağ Felsefesi Tarihi kitabından düzenlenmiştir.)


          1.  Metinde geçen felsefi problemleri tespit ederek yazınız.













          2.  Tespit ettiğiniz problemlerden birini seçiniz. Seçtiğiniz probleme siz nasıl bir çözüm üretirsiniz? Dü-
              şüncelerinizi temellendirerek yazdıktan sonra arkadaşlarınızla paylaşınız.













          34
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42