Page 39 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 39
21 FELSEFE 11
Kavram Öğretimi
2. ÜNİTE : MS 2. YÜZYIL-MS 15. YÜZYIL FELSEFESİ > 2.2. MS 2. Yüzyıl-MS 15. Yüzyıl Felsefesinin Ayırıcı Nitelikleri > Hristiyan
Felsefesinin Temel Özellikleri ve Öne Çıkan Problemleri
Kavram : Hristiyan Felsefesi
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Felsefi Kavram ve Bilgi Edinimi Becerisi
Çalışmanın Adı HRİSTİYAN FELSEFESİNİN TEMEL PROBLEMLERİ 20 dk.
Çalışmanın Amacı Hristiyan felsefesinin temel problemlerini analiz edebilme.
1. Yönerge: Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
Augustinus (Agistinus) (MS 354-430), çocukken armut çalmış olduğu için hem özür dilediği hem de
kendisini suçladığı binlerce dokunaklı sayfa kaleme almıştır. Üstelik bunun kötü olduğunu biliyordu ve
hepsinden kötüsü, armut çalmaktan zevk aldığını yemin ederek hatırlıyordu. Size Augustinus’un öykü-
sünden bir bölümü aktarmak istiyorum.
“Şimdi eski kötülüğümü ve ruhumun yozlaşmasını değerlendirmek istiyorum. O kötülükleri hâlâ sevdi-
ğimden değil ama seni sevebileyim diye, Yüce Tanrım. Senin sevgine olan sevgimden yapıyorum bunu,
kötü hareketlerimle acıyla yüzleşiyorum.
Bağımızın yakınında meyveleri dallarından sarkan bir armut ağacı vardı ama bizi çeken tarafı rengi veya
kokusu değildi. Gece geç saate kadar sokakta oynadığımız bir gün -böyle kötü alışkanlıklarımız vardı-
benim de aralarında olduğum bir grup kötü çocuk ağacı sallamaya, meyvelerini çalmaya gittik. Çok armut
topladık ama kendimiz için değil, birkaç tanesinin tadına baktıktan sonra armutları hayvanlara verdik.
Bunu yapmak hepimizin daha da hoşuna gitmişti çünkü yasaktı. Çaldığımız armutlar senin eserin olduk-
ları için o kadar güzel görünüyordu. O armutlar gerçekten de çok tatlı görünüyordu. Benim sefil ruhumun
arzu duyduğu onlar değildi çünkü çok daha güzel armutlarım vardı. Onları sadece çalmış olmak için
çaldım, sonra da bir kenara attım.”
(Martin Cohen’in 101 Ahlak İkilemi kitabından düzenlenmiştir.)
1. Augustinus neden kendisini suçlamaktadır?
2. Sizce kötülüğü bilerek seçtiğini söyleyen Augustinus haklı mıdır? Nedenleriyle açıklayınız.
3. a) Siz kötülüğü nasıl tanımlarsınız? Yazınız.
b) Tanrı’nın iyiliği ya da kötülüğü seçmeyi insanın özgür iradesine bırakıyor olmasının Hristiyan
felsefesi açısından sonuçları ne olabilir? Açıklayınız.
36