Page 44 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 44

Kavram Öğretimi 25
                                                                                       FELSEFE 11

            2. ÜNİTE     : MS 2. YÜZYIL-MS 15. YÜZYIL FELSEFESİ > 2.2. MS 2. Yüzyıl-MS 15. Yüzyıl Felsefesinin Karakteristik Özellikleri >
                          MS 2. Yüzyıl-MS 15. Yüzyıl Felsefesinde İnanç ve Akıl İlişkisi
            Kavram       : İnanç, Hristiyan Felsefesi, İslam Felsefesi
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Sorgulama Becerisi

             Çalışmanın Adı              HRİSTİYAN VE İSLAM FELSEFESİNDE İNANÇ                      30 dk.
             Çalışmanın Amacı  Hristiyan felsefesi ile İslam felsefesinin “inanç” kavramına yaklaşımlarını karşılaştırabilme.

            Yönerge:  Aşağıda yer alan bilgi kutularındaki açıklamaları okuyarak soruları cevaplayınız.


                                            HRİSTİYAN FELSEFESİ

                                           İnanç insan aklının Tanrı önünde alçakgönüllü olması, kibrini
                     Tertullianus
                                           kırması demektir. Tanrı’nın sırlarına ulaşmaya kalkışmak, insan
                    (Tertulyanus):
                                           aklının bir saygısızlığıdır, küstahlığıdır. Bu nedenle “Akılalmaz
                                           olduğu için inanıyorum.”

                                           Bilgi çeşitli önermeler ve çıkarsamalarla tanrısal gerçeğin ortaya
                                           konulmasından ve kanıtlanmasından başka bir şey değildir. Aklı
                     Augustinus
                                           doğru yola sokan inançtır, inanmadıkça anlayamayız. Bu nedenle
                     (Agistinus):
                                           “Anlamak için inanıyorum.”
                                           İnançla akıl birbirine karıştırılmamalıdır. Hakikati bilmek için
                      Anselmus             araştırmaya inançla başlamalıdır. İnancın öğrettiği şeyin nedenini
                     (Anselmus):           sormadan önce inanmak gerekir. İnancın öğrettiği her şey akılla
                                           kanıtlanabilir.

                                           İnanç ile akıl birbirinden kesin olarak ayrılmalıdır çünkü inancın
                   Aquinalı Thomas         akıl, aklın da inanç alanında yapabileceği bir şey yoktur. Örneğin
                    (Akinalı Tamıs):       dünyanın yedi günde yaratılmış olduğu dogması aklın ışığıyla asla
                                           aydınlığa kavuşturulamaz. Bu nedenle “İnanayım diye biliyorum.”




                                               İSLAM FELSEFESİ


                                           İnanç İslam’ın temelidir ve akıldan önce gelir. Bununla birlikte dinin
                       Mâturîdî:
                                           gereği gibi anlaşılabilmesi için Kur'an ve sünnete ek olarak akla da
                                           ihtiyaç vardır.


                                           İnancı aklileştirmek, onun özünü çarpıtmaktan başka bir şey
                        Gazâlî:            değildir. İlahi meselelerin, ilahiyatla ilgili konuların çözümünde akıl
                                           yetersizdir. Bir Müslüman için en doğru tutum, bu gibi konuların
                                           çözümünde dinî açıklamaları kabul etmektir.

                                           İnanç ile akıl arasında çelişki değil uyum söz konusudur. Dolayı-
                      Ibn Rüşd:            sıyla insanlar akıllarını doğru kullandıklarında dinle uyumlu so-
                                           nuçlara ulaşacaklardır. İnanç ile akıl arasında uzlaşmazlık olduğu
                                           düşüncesi, din ve felsefenin mahiyeti konusundaki bilgi eksikliğin-
                                           den kaynaklanır.

                                           Gerçekleri bilmenin iki yolu vardır: filozofların yolu ve peygamber-
                                           lerin yolu. Filozofların yolu akıl yoludur. Peygamberlerin yolu vahiy
                       El-Kindî:
                                           yoludur ve bilgi kaynağı inançtır. Din ve felsefe gerçeğe ulaşma
                                           yolları bakımından ayrılsa da amaçları ortaktır: gerçeğe ulaşmak.

                                                                                                    41
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49