Page 44 - Fizik 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 44

26
                                                                                                   26
                                                                                          FİZİK 11
            1. ÜNİTE     : KUVVET VE HAREKET > 1.7. İtme ve Çizgisel Momentum
            Kavram       : Çizgisel Momentumun Korunumu
            Genel Beceriler  : İş Birliği Becerisi
            Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi, Tahmin Etme Becerisi

             Çalışmanın Adı                        TEHLİKELİ OYUNLAR                                15 dk.
             Çalışmanın Amacı  Çizgisel momentumun korunumunu açıklayabilme.

            Yönerge:  Aşağıdaki metinden yararlanarak soruları cevaplayınız.

                                               TEHLİKELİ OYUNLAR
            Tarih dersi için proje ödevi alan Asya ve Aras’a ders öğretmeni ortak bir konu verdi. Yakın Orta Çağ
            incelemesi yapıp bunu sunum hâline  getirerek sınıfta arkadaşlarıyla paylaşmalarını istemişti. Kütüp-
            haneden aldıkları kaynakları ve genel ağdan edindikleri makaleleri incelerken ikisinin de dikkatini at
            üstünde düello yapan o dönemin saygın askerlerinin bulunduğu bir resim (bk. Görsel) çekmişti.
            İkisi de resmi incelediler. Bu düello, bir zamanlar
            en iyi şövalyeyi seçmek için yapılsa da günümü-
            ze kadar devam etmiş, artık Almanya’da sadece
            eğlenmek  için  yapılan  bir  oyun  hâline  gelmişti.
            Oyunda  uzun  doğrusal  bir  parkurda  birbirlerine
            doğru at üstünde hareket eden şövalyeler, karşı-
            laştıkları anda ellerindeki sırıklar yardımıyla birbir-
            lerini düşürmeye çalışıyorlardı.
                                                                       Görsel: Düello yapan iki şövalye
            Proje için yaptıkları hazırlık sırasında Asya ve Aras’ın arasında şu konuşma geçer:
            Asya: Aras, bu oyun bence tamamen fizik dersi ile ilgili. Fark ettin mi?
            Aras: Evet, ama fizik dersi ile ilgili olan kısmı yazmamamız yeterlidir.
            Asya: İkimiz bu oyunu oynamış olsaydık kim kazanırdı sence?
            Aras: Tabii ki ben kazanırdım. Çünkü benim kütlem senden fazla. At üstünde hareket ederken çizgisel
                   momen tumum fazla olurdu, sonuçta çizgisel momentumu büyük olan kazanır oyunu.
            Asya: Kendine fazla güvenme, bence oyun sadece kütle ile ilgili değil. Eğer atımı daha hızlı sürersem
                   senin çizgisel  momentumun daha düşük seviyede kalabilir.
            Aras: Karar vermek için daha iyi değerlendirme yapmamız gerekir. O zaman şöyle diyelim: “İyi olan
                   kazansın.”

            Karşılıklı gülerek sunum hazırlamaya devam ettiler.

            Sorular

            1.  Oyun hakkında yapılan açıklamalar dikkate alındığında sizce Aras ve Asya’dan hangisi haklıdır?
                Bu durumu sıra arkadaşınızla paylaşarak değerlendiriniz.




            2.  Düellonun sonucunu etkileyen büyüklük çizgisel momentum olacağına göre şövalyelerin birbirlerini
                düşürmek için yaptıkları çarpışmanın öncesi ve sonrası durumları çizgisel momentum ile nasıl ilişki-
                lendirilebilir?





            3.  Bir doğru üzerinde gerçekleşmese de çizgisel momentum daima korunur mu?






                                                                                                    41
            Hazırlayan: Ziya Devrim DOĞAN
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49