Page 42 - Fizik 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 42

25
                                                                                          FİZİK 11

            1. ÜNİTE     : KUVVET VE HAREKET > 1. 7. İtme ve Çizgisel Momentum
            Kavram       : İtme, Çizgisel Momentum
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi

             Çalışmanın Adı                         ÇOCUK OYUNCAĞI                                 20 dk.
             Çalışmanın Amacı  İtme ve çizgisel momentum kavramlarını ilişkilendirebilme.


            Yönerge: Aşağıdaki metinden yararlanarak soruları cevaplayınız.

            Ayşe öğretmen fizik dersinde itme ve çizgisel momentum kavramlarına değinirken sınıftaki öğrenciler-
            den bu konuyla ilgili bir gözlem veya inceleme yaparak gelecek derste sınıfta sunmalarını istiyor. Alpay,
            Ayşe öğretmenin verdiği ödevi genel ağda güvenilir sitelerden araştırarak bir çocuk parkında konuyla
            ilgili inceleme yapmaya ve gözlem sonuçlarını ödevine aktarmaya karar veriyor.
            Aşağıdaki  görsel,  Alpay’ın  çocuk  parkındaki  kaydırak  ile  Newton  beşiğine  ait  sembolik  çizimini
            göstermektedir.
































                                         Görsel: Oyun parkındaki kaydırak ve Newton beşiği


            Alpay, çocuk parkındaki kaydırak ile Newton beşiğini kullanarak cisimlere uygulanan net kuvvet, kuvve-
            tin uygulama süresi ve cisimlerin kazandıkları hız büyüklükleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi hedefliyor.
            Parkta yaptığı gözlem ve incelemelerin ardından Alpay “Eğer oyuncak küreyi belli bir yükseklikten aşa-
            ğıya doğru hareketlendirirsem, küre yaklaşık olarak ağırlık kuvveti büyüklüğündeki net kuvvet etkisinde
            hızlanacaktır.  Oyuncak  kürenin  hızı,  Newton  beşiğindeki  ilk  küreye  çarptıktan  sonra  beşinci  kürenin
            yükseliş miktarı ile doğru orantılı olmalıdır. Çünkü biliyoruz ki çizgisel momentum bir cismin kütlesi ve hı-
            zının varlığının sonucunda oluşur. Oyuncak kürenin harekete geçtiği yükseklik daha büyük olsaydı daha
            uzun sürede aşağıya inerek daha büyük bir çizgisel momentum ile birinci küreye çarpacaktı. Bunun
            sonu cunda da beşinci küre daha fazla yükselecekti. Buradan yola çıkarak oyuncak kürenin kazandığı
            çizgisel mo mentum büyüklüğü kürenin bırakıldığı yükseklik ile doğru orantılıdır denebilir. Bu sonucun
            doğmasında neden olan iki değişkenden biri cisme etki eden net kuvvet diğeri bu kuvvetin uygulama
            süresi olmalı.” sonucuna varıyor.
            Düşündüklerini uygulamaya geçiren Alpay bazı notlar alıyor ve bu notlarını derste arkadaşlarıyla pay-
            laşmaya hazırlanıyor. Alpay’ın uygulamasıyla ilgili notları şu şekildedir:




                                                                                                    39
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47