Page 93 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 93

PSİKOLOJİ 11                                                     CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi Çalışması

             Mavi Şapka                                 Çalışma No.: 34
             Bütün aşamalardan sonra nükleer enerji kullanımı ile ilgili
             son kararınız ne olurdu?                   1.  Bu sorunun cevabı öğrencilerin olası cevaplarına göre
             •  Dünyada enerji ihtiyacının büyük bir bölümü nükleer   şekillenecektir. Olası cevaplar; Duygusal zekâ düzeyindeki
               enerji santrallerinden karşılanmaktadır.
             •  Nükleer enerji santrallerine karşı olumsuz görüşler   eksiklik, sosyal hayatta iletişimde yanlış anlamalara ve iliş-
               vardır.                                     kilerde bozulmalara neden olabilir. Bireylerin duygusal zekâ
             •  Nükleer enerji insan ve çevre sağlığı için riskler barın-  düzeylerini yükseltmeleri sosyal bir varlık olarak ilişkilerin-
               dırmaktadır.                                den daha fazla doyum almalarına, iyi ilişkiler kurmalarına,
             •  Nükleer enerji artan enerji ihtiyaçlarını karşılamada   özel hayatta daha mutlu ve iş yaşamlarında da daha başarılı
               büyük rol oynamaktadır.                     olmalarına etki edebilir.
             •  Yenilenebilir enerji kaynaklarını arttırmaya yönelik
               politikalar uygulanmalıdır.
                                                        Çalışma No.: 35
          1.  İnsanlar Altı Şapkalı Düşünme Tekniği’yle imgeleri, sem-
             bolleri, kavramları, kategorileri kullanır. Bunlar düşünmenin   1. Yönerge
             yapı taşlarıdır. İmgeler (hayal), daha önce algıladığımız nes-  1.  Öğrencinin olası cevaplarına göre şekillenecektir.
             ne ve olayların zihinde yeniden canlandırılmasıdır. Semboller
             (simge), herhangi bir nesnenin sembolü, işareti demektir.                 Bebeklikten
             Kavramlar, nesnelerin ya da olayların ortak özelliklerini kap-  dürüst    beri sakin ve
             sayan ve onları bir sözcük altında toplayan genel tasarımdır.   alıngan   soğukkanlıyım.
             Kategoriler, varlıkların belirli özellikleriyle bir gruba dâhil   Karakter  titiz   Hep çabuk
             edilmesi, sınıflandırılmasıdır.                  Özellikleri  sorumlu-  Gerekçeler  sinirlenen biri
                                                                       luk
          2.  Kişilerin sorunlara farklı yönlerden bakabilmeyi ve geniş   sahibi       olmuşumdur.
             düşünebilmeyi öğrenmelerini sağlamayı amaçlayan düşünme
             biçimidir. Yapılması gereken klasik düşünce kalıplarının dışı-  KİŞİLİK
             na çıkmaktır. Herkesin sahip olduğu verileri farklı şekillerde
             işleyip alternatifli sonuçlar çıkarmaktır. Düşünmeyi bilen   çabuk        Annem çok titiz
             kişi, günlük hayatında işe yarayacak seçenekler üretebilir, ka-  sinirlenen   ben de ondan
             rar verebilir, sorun çözebilir, ileriye dönük planlar yapabilir.   Mizaç  soğuk-  Gerekçeler  titiz olmayı
             Böylece hayatını kolaylaştırır.                  Özellikleri  kanlı       öğrendim. İlko-
                                                                       sakin           kul öğretmenim
          Çalışma No.: 33                                              kalan           sorumluluk
                                                                       uyum            sahibi olmamda
         1.  Bellek hem öğrenmenin gerçekleşmesinde hem de öğrenilen   sağlayan                                etkili olmuştur.
             bilgilerin depolanıp istenildiği zaman hatırlanmasında rol
             oynar. Belleğin kodlama, depolama ve geri çağırma olmak
             üzere üç temel işlevi vardır. Bilgilerin belleğe yerleştiri-  1.  Olumlu ve olumsuz kişilik özellikleriminfarkına vararak
             lebilmesi için zihinde sayı, sembol, formül ve şemaların   olumsuzları olumlu yönde geliştirmeyi, olumlu özelliklerimi
             oluşturulmasına “kodlama”, kodlanarak belleğe yerleştirilen   güçlendirmeyi sağlayabilirim.
             bilgilerin uzun süreli bellekte saklanmasına “depolama”,
             uzun süreli bellekte depolanan bilgilerin gerektiğinde   Çalışma No.: 36
             hatırlanmasına “geri çağırma” denir. Bazen bellek tanıma ve
             hatırlama gücünü geçici ya da sürekli olarak yitirir buna da   2. Yönerge
             “unutma” denir.                                    BEŞ FAKTÖRLÜ KİŞİLİK ENVANTERİ
         2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası   Canlılık  Girişkenlik  İçe dönüklük
             cevaplardan biri şöyle olabilir: Belleğin işlevlerinden birisi   1. Konuşkan  1. Atılgan  1. Yanlızlığı seven
             de öğrenilen bilgi ve becerinin geri çağrılması yani hatırlan-  DIŞA   2. Hareketli   2. Baskın  2. Mesafeli
             masıdır. 1. örnekte bilgiler uzun süreli belleğe depolanma-  DÖNÜK-  3. Neşeli  3. Rahat  3. Bireyselci
             ması hatırlama işlevini geçersiz kılmaktadır. Bu durumdaki   LÜK  4. Çoşkulu  4. Yarışmacı  4. Sessiz
             insanlar yeni öğrendiği hiçbir bilgiyi hatırlayamama gibi bir   5. Canlı  5. Aktif  5. Kendine yeten
             olumsuz durum yaşarken yaşadığı kötü olayları hatırlama-  Yumuşak   Sakinlik  Tepkisellik
             ması da avantaj sağlayacaktır. 2. örnekte ise her şeyi en ince   YUMU-  kalplilik   6. Serinkanlı  1. Şüpheci
             ayrıntısına kadar hatırlama gerçekleşmektedir. Bu durum-  ŞAK   1. Mehametli 7. Sakin  2. Dik kafalı
             daki insanlar öğrendiği her şeyi hatırlayarak hayatın birçok   BAŞLI-  2. Başakaları- 8. Ön yargısız 3. İnatçı
             alanında avantaj sağlarken yaşanan kötü anıların tazeliği ise   LIK  nı düşünen  9. Eleştiriye   4. Tartışmacı
             olumsuz sonuçlar doğuracaktır.                     3. Geçimli  açık
                                                                4. Anlayışlı
         3.  İnsan hafızasının eksikliği ya da sakatlığı; unutmasıdır,   Düzenlilik  Sorumlu-  Kurallara   Heyecan
             unutkanlıktır.’ Burada unutmayı olumlu ve olumsuz iki zıt   1. Düzenli  luk  bağlılık  Arama
             bakış açısıyla değerlendirebiliriz. İlki unutmayı bir hediye   2. Dikkatli  1.  Öz Disip-  1.  Ağırbaşlı  1.  Çılgın
             olarak görmek. Unutmak insanın farkında olmadan hayatını   ÖZ DE-  3. Programlı  linli  2.  Otorite    2.  Maceracı
             dengeler. Bazen acıları, felaketleri, tatsızlıkları, eski bilgileri,   NETİM /   4. Ayrıntıcı  2.  Sorumlulk   bağlı  3.  Riski
             kavgaları unutmak işe yarar. Bu sayede insan hayatına kaldı-  SORUM-  5. Titiz  sahibi  3.  Temkinli  seven
                                                        LULUK
             ğı yerden devam eder.                                        3.  Güvenilir  4.  Geleneksel
             İkincisi unutmayı bir lanet olarak görmek. Burada da geçmiş-  4.  Başarı Mo-
             te yaşanılanlardan dersler çıkarmak, yaşanmış güzel anıları,   tivasyon
             öğrenilen bilgi ve becerileri yitirmek olarak görülür.  Endişeye   Kendine
                                                                           Güven
                                                                  Yatkınlık
             Öğrenciler bu iki görüşten birini ya da ikisini birden seçip   1. Kolay   1.  Kararsız
             görüş bildireceklerdir.                    DUYGU-    incinen  2.  Alıngan
                                                        SAL     2. Kaygılı  3.  Güvensiz
                                                        DENGE   3. Gergin  4.  Kendin-
                                                                4. Onaya   den emin
                                                                  ihtiyaç   olmayan
                                                                  duyan
          90
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98