Page 93 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 93
PSİKOLOJİ 11 CEVAP ANAHTARLARI
Kavram Öğretimi Çalışması
Mavi Şapka Çalışma No.: 34
Bütün aşamalardan sonra nükleer enerji kullanımı ile ilgili
son kararınız ne olurdu? 1. Bu sorunun cevabı öğrencilerin olası cevaplarına göre
• Dünyada enerji ihtiyacının büyük bir bölümü nükleer şekillenecektir. Olası cevaplar; Duygusal zekâ düzeyindeki
enerji santrallerinden karşılanmaktadır.
• Nükleer enerji santrallerine karşı olumsuz görüşler eksiklik, sosyal hayatta iletişimde yanlış anlamalara ve iliş-
vardır. kilerde bozulmalara neden olabilir. Bireylerin duygusal zekâ
• Nükleer enerji insan ve çevre sağlığı için riskler barın- düzeylerini yükseltmeleri sosyal bir varlık olarak ilişkilerin-
dırmaktadır. den daha fazla doyum almalarına, iyi ilişkiler kurmalarına,
• Nükleer enerji artan enerji ihtiyaçlarını karşılamada özel hayatta daha mutlu ve iş yaşamlarında da daha başarılı
büyük rol oynamaktadır. olmalarına etki edebilir.
• Yenilenebilir enerji kaynaklarını arttırmaya yönelik
politikalar uygulanmalıdır.
Çalışma No.: 35
1. İnsanlar Altı Şapkalı Düşünme Tekniği’yle imgeleri, sem-
bolleri, kavramları, kategorileri kullanır. Bunlar düşünmenin 1. Yönerge
yapı taşlarıdır. İmgeler (hayal), daha önce algıladığımız nes- 1. Öğrencinin olası cevaplarına göre şekillenecektir.
ne ve olayların zihinde yeniden canlandırılmasıdır. Semboller
(simge), herhangi bir nesnenin sembolü, işareti demektir. Bebeklikten
Kavramlar, nesnelerin ya da olayların ortak özelliklerini kap- dürüst beri sakin ve
sayan ve onları bir sözcük altında toplayan genel tasarımdır. alıngan soğukkanlıyım.
Kategoriler, varlıkların belirli özellikleriyle bir gruba dâhil Karakter titiz Hep çabuk
edilmesi, sınıflandırılmasıdır. Özellikleri sorumlu- Gerekçeler sinirlenen biri
luk
2. Kişilerin sorunlara farklı yönlerden bakabilmeyi ve geniş sahibi olmuşumdur.
düşünebilmeyi öğrenmelerini sağlamayı amaçlayan düşünme
biçimidir. Yapılması gereken klasik düşünce kalıplarının dışı- KİŞİLİK
na çıkmaktır. Herkesin sahip olduğu verileri farklı şekillerde
işleyip alternatifli sonuçlar çıkarmaktır. Düşünmeyi bilen çabuk Annem çok titiz
kişi, günlük hayatında işe yarayacak seçenekler üretebilir, ka- sinirlenen ben de ondan
rar verebilir, sorun çözebilir, ileriye dönük planlar yapabilir. Mizaç soğuk- Gerekçeler titiz olmayı
Böylece hayatını kolaylaştırır. Özellikleri kanlı öğrendim. İlko-
sakin kul öğretmenim
Çalışma No.: 33 kalan sorumluluk
uyum sahibi olmamda
1. Bellek hem öğrenmenin gerçekleşmesinde hem de öğrenilen sağlayan etkili olmuştur.
bilgilerin depolanıp istenildiği zaman hatırlanmasında rol
oynar. Belleğin kodlama, depolama ve geri çağırma olmak
üzere üç temel işlevi vardır. Bilgilerin belleğe yerleştiri- 1. Olumlu ve olumsuz kişilik özellikleriminfarkına vararak
lebilmesi için zihinde sayı, sembol, formül ve şemaların olumsuzları olumlu yönde geliştirmeyi, olumlu özelliklerimi
oluşturulmasına “kodlama”, kodlanarak belleğe yerleştirilen güçlendirmeyi sağlayabilirim.
bilgilerin uzun süreli bellekte saklanmasına “depolama”,
uzun süreli bellekte depolanan bilgilerin gerektiğinde Çalışma No.: 36
hatırlanmasına “geri çağırma” denir. Bazen bellek tanıma ve
hatırlama gücünü geçici ya da sürekli olarak yitirir buna da 2. Yönerge
“unutma” denir. BEŞ FAKTÖRLÜ KİŞİLİK ENVANTERİ
2. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası Canlılık Girişkenlik İçe dönüklük
cevaplardan biri şöyle olabilir: Belleğin işlevlerinden birisi 1. Konuşkan 1. Atılgan 1. Yanlızlığı seven
de öğrenilen bilgi ve becerinin geri çağrılması yani hatırlan- DIŞA 2. Hareketli 2. Baskın 2. Mesafeli
masıdır. 1. örnekte bilgiler uzun süreli belleğe depolanma- DÖNÜK- 3. Neşeli 3. Rahat 3. Bireyselci
ması hatırlama işlevini geçersiz kılmaktadır. Bu durumdaki LÜK 4. Çoşkulu 4. Yarışmacı 4. Sessiz
insanlar yeni öğrendiği hiçbir bilgiyi hatırlayamama gibi bir 5. Canlı 5. Aktif 5. Kendine yeten
olumsuz durum yaşarken yaşadığı kötü olayları hatırlama- Yumuşak Sakinlik Tepkisellik
ması da avantaj sağlayacaktır. 2. örnekte ise her şeyi en ince YUMU- kalplilik 6. Serinkanlı 1. Şüpheci
ayrıntısına kadar hatırlama gerçekleşmektedir. Bu durum- ŞAK 1. Mehametli 7. Sakin 2. Dik kafalı
daki insanlar öğrendiği her şeyi hatırlayarak hayatın birçok BAŞLI- 2. Başakaları- 8. Ön yargısız 3. İnatçı
alanında avantaj sağlarken yaşanan kötü anıların tazeliği ise LIK nı düşünen 9. Eleştiriye 4. Tartışmacı
olumsuz sonuçlar doğuracaktır. 3. Geçimli açık
4. Anlayışlı
3. İnsan hafızasının eksikliği ya da sakatlığı; unutmasıdır, Düzenlilik Sorumlu- Kurallara Heyecan
unutkanlıktır.’ Burada unutmayı olumlu ve olumsuz iki zıt 1. Düzenli luk bağlılık Arama
bakış açısıyla değerlendirebiliriz. İlki unutmayı bir hediye 2. Dikkatli 1. Öz Disip- 1. Ağırbaşlı 1. Çılgın
olarak görmek. Unutmak insanın farkında olmadan hayatını ÖZ DE- 3. Programlı linli 2. Otorite 2. Maceracı
dengeler. Bazen acıları, felaketleri, tatsızlıkları, eski bilgileri, NETİM / 4. Ayrıntıcı 2. Sorumlulk bağlı 3. Riski
kavgaları unutmak işe yarar. Bu sayede insan hayatına kaldı- SORUM- 5. Titiz sahibi 3. Temkinli seven
LULUK
ğı yerden devam eder. 3. Güvenilir 4. Geleneksel
İkincisi unutmayı bir lanet olarak görmek. Burada da geçmiş- 4. Başarı Mo-
te yaşanılanlardan dersler çıkarmak, yaşanmış güzel anıları, tivasyon
öğrenilen bilgi ve becerileri yitirmek olarak görülür. Endişeye Kendine
Güven
Yatkınlık
Öğrenciler bu iki görüşten birini ya da ikisini birden seçip 1. Kolay 1. Kararsız
görüş bildireceklerdir. DUYGU- incinen 2. Alıngan
SAL 2. Kaygılı 3. Güvensiz
DENGE 3. Gergin 4. Kendin-
4. Onaya den emin
ihtiyaç olmayan
duyan
90