Page 90 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 90

CEVAP ANAHTARLARI                                                               PSİKOLOJİ 11
                                                                                        Kavram Öğretimi Çalışması

                davranışın sıklığında artma meydana gelmesine neden olur.   3.  Sosyal öğrenme insanların, özellikle küçük çocukların öğren-
                Böylece alışkanlıklarımız şekillenir. Kontrolü kaybettiğimiz   melerinde önemli bir yere sahiptir. Küçük çocuklar çoğunlukla
                zaman da bağımlı bireyler hâline geliriz.     modeli izleyerek ve taklit ederek öğrenirler. Sosyal öğrenme
                                                              insanlar için kısa sürede öğrenmeyi, sosyal davranışların
            3.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası   sürekliliğini, kültürün yeni kuşaklara aktarımını, hayvanlar için
                cevaplardan biri şöyle olabilir: Tasarlanan ve telefona yük-  de riskli olabilecek bir davranışa girişmek zorunda kalmadan
                lenen uygulamanın özellikleri şunlardır: Kişinin ilgi alanları   öğrenmeyi sağlar. Maymunların diğer maymunların yılan
                doğrultusunda normalleşme planı oluşturulur. Günün belirli   gördüklerinde korkuyla tepki verdiklerinde görerek yılandan
                saatlerinde gerçekleştirilmesi gereken görev bildirimleri gelir.   korkmayı öğrenmeleri buna örnek gösterilebilir.
                Arkadaşlarını ziyaret et, yürüyüş yap, bir hayvanı sev, yemek
                yap, spor yap, komşularının ihtiyaçlarını sor gibi. Gelen
                görev bildiriminin belirli zaman diliminde gerçekleşmesi   Çalışma No.: 29
                gerekmektedir ve gerçekleştirilen her görev karşılığında altın
                toplanır. Gün sonunda toplanan altın sayısı ne kadar çoksa   1. Yönerge
                kişi bölüm atlamaya hak kazanır.
                                                              1. Ahmet’in çok   2. Abisinden kötü  3. Derse geç
            3. Yönerge                                          uğraştığı fizik   bir söz duyan   girdiğinde
                                                                probleminin   çocuğun, kı-  öğretmeni tara-
            1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası   çözümünün yü-  zınca topluluk   fından sert bir
               cevaplardan biri şöyle olabilir: (Çok sevdiğim bir sanatçıyı   rüyüş yaparken   içinde hiç   şekilde uyarı-
               o sene reklam yüzü yapan bir dergi, daha önce benim için   birden aklına   beklenmeyen   lan Sabri’nin
               nötr bir uyarıcı iken sevdiğim sanatçı ile sunumu sonucunda   gelmesi.  bir anda bunu   bir daha geç
               koşullu uyarıcı hâline geldi.)                                söylemesi.   kaldığı dersle-
               Dijital para piyasası ile ilgili haberlerde insanları dolandıran           re girmemesi.
               örneklerinin çokça yer almasının ardından insanlar bu piya-  4. Evde hiç yemek  5. Bayramda dede- 6. Evde TV
               saya güvenmemeye başladılar. Reklamcılar bu sorunu çöze-  pişirmeyen   sinin elini öpün-  açıkken ders
               bilmek için halkın güvendiği bir isim olan Haluk Levent’ in   Özge’nin evlen-  ce harçlık alan   çalışan çocu-
               bu reklamlarda oynamasını sağladılar. Koşulsuz uyarıcı olan   diğinde yemek-  çocuğun, diğer   ğun, ertesi gün
               Haluk Levent’ e duyulan güvenin, koşullu uyarıcı olan dijital   lerin nasıl yapıl-  günlerde de   annesi hava
               para piyasasına duyulması amaçlanmıştır. Pek çok ürünün   dığını bildiğini   dedesini görün-  durumunu sor-
               satışında bu ve bunun gibi yaklaşımları kullanan reklamların   fark etmesi.  ce elini öpmek   duğunda cevap
               oldukça etkili olduğunu düşünüyorum.                          istemesi.    verebilmesi.
            2.  Bu sorunun cevabı öğrencilerin yorumuna bırakılmıştır.   7. Bakıcısı yabancı  8. Archimedes’in   9. Öğrencilerin
                                                                                          yanlış za-
                                                                             hamam tasını
                                                                dil konuşan
               Olası cevaplardan biri şöyle olabilir: Pek çok ürünün   çocuğun da bir   suyun üstünde   manda çalan
               satışında bu ve bunun gibi yaklaşımları kullanan reklamların   süre sonra ya-  yüzerken görüp   teneffüs zilini
               oldukça etkili olduğunu düşünüyorum. Bu durum benim   bancı dil konuş-  suyun kaldırma   duyunca hep
               için de geçerli, hiç ihtiyacım olmadığı hâlde sevdiğim bir   maya başlaması.  kuvvetiyle   birlikte dışarı-
               sanatçının reklamlarında oynadığı bir ürün dikkatimi çeker    ilgili bir anda   ya koşmaları.
               ve markete gidip o ürünü gördüğüm zaman, ürünü merak          “Evreka, evre-
               ederek alabilirim.                                            ka!” (Buldum,
                                                                             buldum!) diye
             Çalışma No.: 28                                                 bağırması.
            1. Yönerge                                        10. Sağlık ocağına  11. Babasını   12. Araba kulla-
                                                                her gidişinde aşı   lavabo tamir   nırken panik
            1.  Bu sorunun cevabı öğrencilerin olası cevaplarına göre şekil-  olan çocuğun,   ederken izleyen   atak geçiren
               lenecektir. Olası cevaplar: Derste öğretmenin sorduğu soruya   sağlık ocağını   Koray’ın bo-  bir kişinin,
               geçen gün izlediğim bir programı hatırlayarak cevap vermem   görünce ağla-  zulan lavaboyu   daha sonra ara-
               gizil öğrenmeye, yazılıda soruyu çözmek için uğraştıktan   maya başlaması.  tamir edebil-  ba kullanmak-
               sonra sınav bitiminde cevabın birden aklıma gelmesi kavra-    mesi.         tan korkması.
               yış yoluyla öğrenmeye ve babamı gözlemleyerek lavaboyu
               tamir etmeyi öğrenmem gözlemsel öğrenmeye örnek göste-  1.
               rilebilir. Öğrenciler öğrenmelerimin daha çok sosyal ve gizil   Kavrayış yoluyla gerçekleşen öğrenme 1. ve 8. kutucuklarda
               (örtük) öğrenme ile gerçekleştiğini düşünüyorum, şeklinde   örneklendirilmiştir.
               cevaplar verebilirler.                         Farkına varmadan (örtük /gizil) öğrenme 2. 4. ve 6. kutucuk-
                                                              larda örneklendirilmiştir.
             2. Yönerge                                       Model alarak (gözlemsel) öğrenme 2. 7. ve 11.  kutucuklarda
            1.  Bu sorunun cevabı öğrencilerin olası cevaplarına göre   örneklendirilmiştir.
               şekillenecektir. Olası cevaplar: İzlediğim deneyden; çocuk-  Klasik koşullanma yoluyla öğrenme: 9. 10. ve 12. kutucuklar-
               ların çoğunlukla gözlemleyerek, taklit ederek öğrendiklerini   da örneklendirilmiştir.
               anladım. Bu doğrultuda gündelik hayatta çocuklara örnek   Edimsel koşullanma yoluyla öğrenme: 3. ve 5. kutucuklarda
               olacak davranışların sergilenmesine dikkat edilmeli, aileler   örneklendirilmiştir.
               özellikler sigara içme, kitap okuma gibi alışkanlıklarında ve
               şiddet vb. olumsuz davranışlarında çocukların gözlemleyerek   2.  Bu sorunun cevabı öğrencilerin olası cevaplarına göre
               öğrendiklerini dikkate almalıdırlar.           şekillenecektir. Olası cevaplar: Gündelik hayattaki öğrenme-
                                                              lerimde daha çok koşullanma yoluyla öğrenmenin ve bilişsel
            2.  Bu sorunun cevabı öğrencilerin olası cevaplarına göre   öğrenme türlerinin en etkili olduğunu ve kalıcı öğrenmeyi sağ-
               şekillenecektir. Olası cevaplar: “Bana göre her izlediğimiz,   ladığını düşünüyorum. Öğrenmelerimin neredeyse tamamında
               gözlemlediğimiz davranışı öğrenmiyoruz çünkü sosyal olarak   bilişsel öğrenmeyi kullanıyorum. Örneğin Okulda dersleri
               öğrendiğimiz durumlarda, öğrenebilmek için gözlemlediğimiz   öğrenirken, bazı davranışları ailemden, arkadaşlarımdan,
               modelin bizim için önemi, özellikleri, dikkat çekici olmasının   medyadan gözlemleyerek ve taklit ederek bazılarını da gizil
               yanı sıra modelin davranışlarının hatırlanması, motivasyonu-  ve kavrayış yoluyla öğreniyorum. Özellikle okulda beni ödüle
               muz gibi koşullar da etkili olmaktadır.”       götüren, yüksek not almamı sağlayan ya da ceza almamama
                                                              neden olan birçok davranışı da edimsel koşullanma yoluyla
                                                              öğreniyorum.

                                                                                                    87
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95