Page 94 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 94
CEVAP ANAHTARLARI PSİKOLOJİ 11
Kavram Öğretimi Çalışması
GELİŞİME Analitik Yeniliğe Duyarlılık olumlu düşündüm, risk faktörlerim: annem hastaydı, bundan
AÇIKLIK Düşünme Açık 1. Hassas dolayı kendimi yalnız hissettim, kimseye anlatmadım vb.
1. İnceleyici 1. Değişikliği 2. İnce ruhlu
2. Araştırıcı seven 3. Duygulun 2. Yönerge
3. Eleştirici 2. Farklı 4. Nazik 1. Bu sorunun cevabı öğrencilerin yorumuna bırakılmıştır.
4. Zeki düşüncelere Olası cevaplardan bazıları şöyle olabilir:Güçlü ve zayıf olan
açık yönlerimi düşünerek kişisel farkındalığımı arttırabilirim,
3. Özgürlükçü arkadaşlarımla daha fazla vakit geçirebilirim, zor durumlar
ile ilgili baş etme becerilerimi güçlendirebilirim , geleceğe
1. Faktör 1 Dışa dönüklük İçe dönüklük yönelik hedefler belirlerim , fiziksel ve ruhsal iyilik hâlimi
Faktör 2 Yumuşak başlılık Düşmanlık korumaya çalışırım vb.
Öz Denetim/so- Yönsüzlük/
Faktör 3 rumluluk dağınıklık Çalışma No.: 41
Faktör 4 Duygusal denge Dengesizlik
Faktör 5 Gelişime açıklık Gelişmemişlik 1. Yönerge
Bu sorunun cevabı öğrencilerin yorumuna bırakılmıştır. Ola-
Çalışma No.: 37 sı cevaplardan bazıları şöyle olabilir: (Omuz, tokat, yumruk
atma. Isırma. Kesici aletlerle saldırma veya korkutma.
1. Yönerge Kantinden zorla bir şeyler ısmarlatma.
1. Bu soruların cevapları öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. 2. Cevaplarımda değişiklik oldu. Yukarıdaki eylemlerin tamamı
Olası cevaplar şöyle olabilir: Bu yaşanan stres değil, can şiddet içeren davranışlarmış.
sıkıntısı.”, “ İş koşulları nedeniyle strese girmiş.” Ben şiddetin fiziksel zarar vermekten ibaret olduğunu zanne-
2. Yakın zaman içinde birden çok kez kontrol dışı olayların ya- diyordum. Örneğin alay etmenin şiddet eylemi ya da zorbalık
şanması, bu olaylarla başa çıkamamak, sürekli gerilim içinde olduğunu bilmiyordum.
hissetmek, sık sık sorun çözme yetilerini kullanmak zorunda
kalmak, beklenmedik durumlarla karşılaşmak, olayları kontrol 3. Omuz, dirsek, kafa, tekme atma – to-
altında tutamadığını hissetmek, baskı altında hissetmek, Fiziksel Şiddet kat atma, yumruk atma – çelme tak-
yaşanılan gerilimi çözememek ve bunu başka alanlara da yan- ma– insanlara kesici aletlerle saldırma
sıtmak gibi durumlar bireyin stresli olduğunun göstergeleridir. veya korkutma
Çok kısıtlı harçlık verme – kadının
3. Bu soruların cevapları öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Ekonomik Şiddet çalışmasına engel olma –çalışan çocu-
Olası cevaplar şöyle olabilir: Öğrenciler kişisel deneyim- ğun parasını elinden alma
lerine ve algılarına göre cevap verecektir. “İş yerinde daha Arkadaşlarını oyuna ve çeşitli etkin-
mücadeleci ve kendisini gösteren biri olurdum (atılım).”, liklere almama – insanları görmezden
“Ekmek parası için katlanmak zorunda kalırdım (çekilme)., gelme, yok sayma – başkalarının dış
“Her işte sorun, stres var; bunu kabullenip böyle yaşamaya görünüşüyle alay etme – insanların
alışırdım (uzlaşma). vb. Duygusal Şiddet konuşma tarzı, aksanı ya da şivesiyle
4. Olası yanıtlar karekod içindeki yanıtlarla büyük oranda alay etme – insanların adı ya da so-
örtüşecektir. yadıyla dalga geçme – arkadaşlarına
küfür etme – insanlara kaba ve çirkin
sözlerle konuşma
Çalışma No.: 38 Kişiler hakkında yalan haber yayma
Siber Şiddet – kişilerin resimlerini internete izinsiz
1. Yönerge koyma vb.
1. Fıkrada yadsıma (inkâr) savunma mekanizması kullanılmış- Çevremde bu şiddet türlerinin hepsi yaşanıyor. Kendim yaşa-
tır. Ortada bir sorun varken Hoca kendince makul olabilecek mamakla birlikte fiziksel şiddete çok sık rastlıyorum. Son yıl-
bir cevapla var olan sorunu yok saymıştır. (Başka bir bakış larda siber şiddetin arttığını düşünüyorum. Çünkü kendim ve
açısıyla “Ben zaten inecektim.” demesi mantığa bürüme yakın çevremden insanlar da bu olumsuz deneyimi yaşadık.
olarak da yorumlanabilir.) Hoca baş edemediği bir psikolo- Duygusal şiddeti sıklıkla okulda gözlemliyorum. Ekonomik
jik durumla karşılaşmış, toplumun gözünde küçük düşmeyi şiddetin çok yoğun yaşandığını ise daha çok medya aracılı-
kabullenemediği için kaygı yaşamış, kaygısını azaltıp ruhsal ğıyla görebiliyorum.
dengesini yeniden kurmak için de var olan sorunu inkâr
etmeyi seçmiş olabilir. Günlük hayat içinde hemen hemen
tüm bireyler savunma mekanizmalarını kullanırlar. Meka- Çalışma No.: 42
nizmaların özü, bireyin kendisini kandırmasıdır. Ancak bir
mekanizmayı kullanan birey o esnada durumu fark edemez. D Y
Sonrasında analiz edip farkına varabilir. Gündelik hayatta moralsiz, üzgün ve mutsuz hissetti-
2. Yönerge ğimiz tüm anlar depresyonda olduğumuzu gösterir. ✓
Gündelik hayatta stres yaratan olaylar karşısında
1. Bu sorunun cevabı öğrencilerin yorumuna bırakılmıştır. Ola- hissettiklerimizin depresyondan farkı, bu olaylar
sı cevaplardan biri şöyle olabilir: (Bu soruda öğrencilerden karşısında kişinin yaşadığı bu durumu çözümsüz ve ✓
üst düzey bir bilişsel davranışı gerçekleştirmeleri istenmiş- kendisini de yetersiz hissetmemesidir.
tir.) Örneğin bu fıkrayı “Ben tam inecekken şu çocuk hayvanı Gündelik olaylardan kaynaklı morali bozulan kişi,
ürküttü.” diye bitirseydi kabahati başkasına atma, “köylülere olumlu gelişmeler ile kendisini yeniden iyi hisseder-
kızıp eşeğini cezalandırsaydı” yön değiştirme olacaktı. ken depresyondaki kişi olaylara bağlı olarak kendini ✓
daha iyi hissetmez.
Çalışma No.: 39 Gündelik moral bozukluklarını veya gelip geçici
umutsuzluk hâllerini depresyon olarak kavramlaştır- ✓
1. Yönerge mak hatalı bir yaklaşım değildir.
1. Bu sorunun cevabı öğrencilerin yorumuna bırakılmıştır. Ola-
sı cevaplardan bazıları şöyle olabilir: Koruyucu faktörlerim:
ailem destek oldu, arkadaşlarım ile vakit geçirmek iyi geldi,
91