Page 94 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 94

CEVAP ANAHTARLARI                                                               PSİKOLOJİ 11
                                                                                        Kavram Öğretimi Çalışması

                GELİŞİME    Analitik     Yeniliğe     Duyarlılık  olumlu düşündüm, risk faktörlerim: annem hastaydı, bundan
                AÇIKLIK    Düşünme  Açık     1. Hassas        dolayı kendimi yalnız hissettim, kimseye anlatmadım vb.
                         1. İnceleyici  1. Değişikliği   2. İnce ruhlu
                         2. Araştırıcı  seven  3. Duygulun  2. Yönerge
                         3. Eleştirici  2. Farklı     4. Nazik  1.  Bu sorunun cevabı öğrencilerin yorumuna bırakılmıştır.
                         4. Zeki    düşüncelere               Olası cevaplardan bazıları şöyle olabilir:Güçlü ve zayıf olan
                                    açık                      yönlerimi düşünerek kişisel farkındalığımı arttırabilirim,
                                   3. Özgürlükçü              arkadaşlarımla daha fazla vakit geçirebilirim, zor durumlar
                                                              ile ilgili baş etme becerilerimi güçlendirebilirim , geleceğe
            1.  Faktör 1 Dışa dönüklük  İçe dönüklük          yönelik hedefler belirlerim , fiziksel ve ruhsal iyilik hâlimi
                Faktör 2 Yumuşak başlılık  Düşmanlık          korumaya çalışırım vb.
                       Öz Denetim/so-   Yönsüzlük/
                Faktör 3  rumluluk      dağınıklık         Çalışma No.: 41
                Faktör 4 Duygusal denge  Dengesizlik
                Faktör 5 Gelişime açıklık  Gelişmemişlik    1. Yönerge
                                                              Bu sorunun cevabı öğrencilerin yorumuna bırakılmıştır. Ola-
             Çalışma No.: 37                                  sı cevaplardan bazıları şöyle olabilir: (Omuz, tokat, yumruk
                                                              atma. Isırma. Kesici aletlerle saldırma veya korkutma.
            1. Yönerge                                        Kantinden zorla bir şeyler ısmarlatma.
            1.  Bu soruların cevapları öğrencinin yorumuna bırakılmıştır.   2.  Cevaplarımda değişiklik oldu. Yukarıdaki eylemlerin tamamı
                Olası cevaplar şöyle olabilir: Bu yaşanan stres değil, can   şiddet içeren davranışlarmış.
                sıkıntısı.”, “ İş koşulları nedeniyle strese girmiş.”   Ben şiddetin fiziksel zarar vermekten ibaret olduğunu zanne-
            2.  Yakın zaman içinde birden çok kez kontrol dışı olayların ya-  diyordum. Örneğin alay etmenin şiddet eylemi ya da zorbalık
                şanması, bu olaylarla başa çıkamamak, sürekli gerilim içinde   olduğunu bilmiyordum.
                hissetmek, sık sık sorun çözme yetilerini kullanmak zorunda
                kalmak, beklenmedik durumlarla karşılaşmak, olayları kontrol   3.   Omuz, dirsek, kafa, tekme atma –  to-
                altında tutamadığını hissetmek, baskı altında hissetmek,   Fiziksel Şiddet  kat atma, yumruk atma – çelme tak-
                yaşanılan gerilimi çözememek ve bunu başka alanlara da yan-  ma– insanlara kesici aletlerle saldırma
                sıtmak gibi durumlar bireyin stresli olduğunun göstergeleridir.  veya korkutma
                                                                             Çok kısıtlı harçlık verme – kadının
            3.  Bu soruların cevapları öğrencinin yorumuna bırakılmıştır.   Ekonomik Şiddet  çalışmasına engel olma –çalışan çocu-
                Olası cevaplar şöyle olabilir: Öğrenciler kişisel deneyim-   ğun parasını elinden alma
                lerine ve algılarına göre cevap verecektir. “İş yerinde daha   Arkadaşlarını oyuna ve çeşitli etkin-
                mücadeleci ve kendisini gösteren biri olurdum (atılım).”,    liklere almama – insanları görmezden
                “Ekmek parası için katlanmak zorunda kalırdım (çekilme).,    gelme, yok sayma – başkalarının dış
                “Her işte sorun, stres var; bunu kabullenip böyle yaşamaya   görünüşüyle alay etme – insanların
                alışırdım (uzlaşma). vb.                       Duygusal Şiddet  konuşma tarzı, aksanı ya da şivesiyle
            4.  Olası yanıtlar karekod içindeki yanıtlarla büyük oranda      alay etme – insanların adı ya da so-
                örtüşecektir.                                                yadıyla dalga geçme – arkadaşlarına
                                                                             küfür etme –  insanlara kaba ve çirkin
                                                                             sözlerle konuşma
             Çalışma No.: 38                                                 Kişiler hakkında yalan haber yayma
                                                               Siber Şiddet  – kişilerin resimlerini internete izinsiz
            1. Yönerge                                                       koyma vb.
            1.  Fıkrada yadsıma (inkâr) savunma mekanizması kullanılmış-  Çevremde bu şiddet türlerinin hepsi yaşanıyor. Kendim yaşa-
               tır. Ortada bir sorun varken Hoca kendince makul olabilecek   mamakla birlikte fiziksel şiddete çok sık rastlıyorum. Son yıl-
               bir cevapla var olan sorunu yok saymıştır. (Başka bir bakış   larda siber şiddetin arttığını düşünüyorum. Çünkü kendim ve
               açısıyla “Ben zaten inecektim.” demesi mantığa bürüme   yakın çevremden insanlar da bu olumsuz deneyimi yaşadık.
               olarak da yorumlanabilir.) Hoca baş edemediği bir psikolo-  Duygusal şiddeti sıklıkla okulda gözlemliyorum. Ekonomik
               jik durumla karşılaşmış, toplumun gözünde küçük düşmeyi   şiddetin çok yoğun yaşandığını ise daha çok medya aracılı-
               kabullenemediği için kaygı yaşamış, kaygısını azaltıp ruhsal   ğıyla görebiliyorum.
               dengesini yeniden kurmak için de var olan sorunu inkâr
               etmeyi seçmiş olabilir. Günlük hayat içinde hemen hemen
               tüm bireyler savunma mekanizmalarını kullanırlar. Meka-  Çalışma No.: 42
               nizmaların özü, bireyin kendisini kandırmasıdır. Ancak bir
               mekanizmayı kullanan birey o esnada durumu fark edemez.                          D   Y
               Sonrasında analiz edip farkına varabilir.     Gündelik hayatta moralsiz, üzgün ve mutsuz hissetti-
            2. Yönerge                                       ğimiz tüm anlar depresyonda olduğumuzu gösterir.  ✓
                                                             Gündelik hayatta stres yaratan olaylar karşısında
            1.  Bu sorunun cevabı öğrencilerin yorumuna bırakılmıştır. Ola-  hissettiklerimizin depresyondan farkı, bu olaylar
               sı cevaplardan biri şöyle olabilir: (Bu soruda öğrencilerden   karşısında kişinin yaşadığı bu durumu çözümsüz ve   ✓
               üst düzey bir bilişsel davranışı gerçekleştirmeleri   istenmiş-  kendisini de yetersiz hissetmemesidir.
               tir.) Örneğin bu fıkrayı “Ben tam inecekken şu çocuk hayvanı   Gündelik olaylardan kaynaklı morali bozulan kişi,
               ürküttü.” diye bitirseydi kabahati başkasına atma, “köylülere   olumlu gelişmeler ile kendisini yeniden iyi hisseder-
               kızıp eşeğini cezalandırsaydı” yön değiştirme olacaktı.  ken depresyondaki kişi olaylara bağlı olarak kendini   ✓
                                                             daha iyi hissetmez.
             Çalışma No.: 39                                 Gündelik moral bozukluklarını veya gelip geçici
                                                             umutsuzluk hâllerini depresyon olarak kavramlaştır-  ✓
            1. Yönerge                                       mak hatalı bir yaklaşım değildir.
            1.  Bu sorunun cevabı öğrencilerin yorumuna bırakılmıştır. Ola-
               sı cevaplardan bazıları şöyle olabilir: Koruyucu faktörlerim:
               ailem destek oldu, arkadaşlarım ile vakit geçirmek iyi geldi,
                                                                                                    91
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99