Page 91 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 91

PSİKOLOJİ 11                                                     CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi Çalışması

          Çalışma No.: 30                                 Matematik dersinde başarısızım. Annem de matematik dersin-
                                                          den hep kötü not alırmış. Ben ilkokulda zorlanınca “Ben de
          1. Yönerge                                      beceremezdim. Sen de demek ki bana çektin.” demişti. Sonra
                                                          matematik dersini dinlemeyi bile bırakmıştım.
          1.  Seda doğru bir şekilde tanımlamış, doğru bilgiler vermiştir.
             Bu sorunun cevabı öğrencilerin yorumuna bırakılmıştır.   Öncelikle durumun farkına varmalıyız. Neler olduğunu anlama-
             Olası cevaplar şöyle olabilir: Seda’nın tanımından yola   lıyız. “Nasıl olsa değişmeyecek.” inancını, “Neden olmasın?”
             çıkarak değerlendirdiğimizde öğrenilmiş çaresizlik bir dav-  inancıyla değiştirmeliyiz. Farklı çözüm yolları olabileceğini her
             ranışı yapabilme gücü olduğu hâlde kişinin yapamayacağına   zaman kendimize hatırlatmalıyız. Tekrar denemek için harekete
             dair inanç geliştirmesi ve davranışı denemeyi bırakmasıdır.   geçmeliyiz.
             Beren’in söyledikleri bu durumun anti tezi olabilir. Yaşam   Geçmiş deneyimlerine dayanarak sürekli şöyle konuşan “Yok,
             becerilerini geliştiren bir kişi öğrenilmiş çaresizliği aşabilir.   olmaz bu iş… Asla çözülmez bu durum… O iş yatar, hiç baş-
             Öğrenilmiş çaresizlik durumu fark edilip çözümlenmezse   lama… Bu yıl da bir şey değişmeyecek… Bizim hangi işimiz
             kişiyi depresyona ve tükenmişliğe sürükleyebilir.   düzgün gitti ki bu gitsin! Sen ne yaparsan yap, hiçbir işe yara-
                                                          mayacak çünkü sonuç daima aynı olacak!” insanlardan uzak
          2.  Bu sorunun cevabı öğrencilerin yorumuna bırakılmıştır. Ola-  durmalı, duramıyorsak bu söylemlere kulağımızı tıkamalıyız.
             sı cevaplardan biri şöyle olabilir: Zeki isimli öğrenci öğre-
             nilmiş çaresizlik yaşamaktadır. Daha önce matematik dersine   Çalışma No.: 31
             çalışmayı denemiş ancak çabaları sonucunda istediği başarıyı
             elde edememiş görünmektedir. Bu süreçte yargılanmış, eleşti-  1. Yönerge
             rilmiş, başkaları ile karşılaştırılmış olabilir. Böylece kendine
             olan inancını kaybetmiş, matematik becerisini geliştirmek   Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler
             için yeni ve farklı yollar denemeyi bırakmış olabilir.
                                                          Öğrenen   Öğrenme  Öğrenme   Öğreten   Öğ-
         2. Yönerge                                       İle ilgili   Yöntemi   Malze-  İle İlgili   renme
                                                          Faktörler  İle ilgili    mesi İle   Faktör-  Ortamı
          1.  Bu sorunun cevabı öğrencilerin yorumuna bırakılmıştır. Ola-  Faktör-  İlgili   ler  İle İlgili
             sı cevaplar şöyle olabilir: Öğrenilmiş çaresizliği yüksek olan   ler  Faktörler  Faktör-
             öğrencilerde uykusuzluk, iştahta azalma, kızgınlık, saldır-                   ler
             ganlık, hatta tükenmişlik ve güdülenme eksiliği gibi sorunlar   Hazırbulu-  Öğrenilen   Algısal   Öğreten   Isı Işık
             ortaya çıkabilir. Bu durumlar da öğrencide; okuldan soğuma,   nuşluk  konunun   ayırt edi-  nitelikleri  Ses Araç-
             akademik başarıda düşüklük yaşama, kariyer ve hedeflerinde   yapısı  lebilirlik  gereç
             umutsuzluğa düşme, yapacağı işlerde güdülenme seviyesinin
             düşmesi gibi etkilere sebebiyet verebilir.   Dikkat   Öğrenme-  Anlamsal   Öğretenin
                                                                           çağrışım
                                                                                    kullandığı
                                                                   ye ayrılan
             Öğrenilmiş çaresizlik, kendi yeteneklerimize dair inançla-  zaman      öğretim
             rımızın olumsuz olmasına, kendimize olan güvenimizi kay-               yöntem
             betmemize, depresif hissetmemize hatta depresyona neden                ve teknik-
             olabilir. Hedeflerimize ulaşabilmek için adım atmamamıza,              leri
             risk almamamıza, çaba göstermememize böylece mutluluk
             seviyemizin düşmesine sebebiyet verebilir. Tükenmiş hisset-  Güdülen-  Öğrenme-  Kavram-  Öğretenin
             memize, hatalarımızdan ders çıkarmayı bırakmamıza sebep   me   ye ayrılan   sal grup-  kullandığı
             olabilir dolayısıyla deneyimlerimizden yararlanmamızın   (motivas-  zaman  landırma   araç-ge-
             önüne geçebilir.                             yon)             (kavram   reç ve
                                                                           haritası)  materyal-
         2.  Bu sorunun cevabı öğrencilerin yorumuna bırakılmıştır.                 ler
             Olası cevaplar şöyle olabilir: Güdülenmemizi artırmak için
             daha önceki başarılarımızı hatırlayıp yine yapabileceğimizi   Transfer   Geri bildi-  Telaffuz
             kendimize telkin edebiliriz. Öğrenilmiş çaresizlik yaşadı-  (aktarım,   rim  edilebi-
             ğımız konuda başarılı olan kişilerin hikâyelerini dinleye-  eski yaşan-  lirlik
             bilir, okuyabilir ya da onlarla sohbet edebiliriz. Daha önce   tılar)
             denediğimiz veya denemediğimiz yolları tekrar deneyebiliriz.
             Bu konuda güvendiğimiz insanların tavsiyelerini dikkate ala-  Genel   Öğrenci-
             biliriz. Farklı yollar bulmak ve çabalamak konusunda ısrarlı   uyarılmış-  nin aktif
             davranabiliriz. En önemlisi bunun öğrenilmiş bir çaresizlik   lık   katılımı
             olduğunu, bizim yeteneklerimizin yetersizliğinden kaynak-  hali
             lanmadığını, başaran diğer insanlar varsa bizim de başarabi-  (kaygı
             leceğimizi sıklıkla kendimize hatırlatabiliriz.  düzeyi)
             Hedefimize ulaşmak için geçen süre zorlu ve yorucuysa   Olgunlaş-
             kendimizi belirli aralıklarla ödüllendirebiliriz.  ma
             Çaresizlik, umutsuzluk hissettiğimiz durumlarda sevdiğimiz
             bir işle (spor, resim, müzik, sevdiğimiz biriyle sohbet vs.)
             uğraşabiliriz.                             2. Yönerge
             Kendimize ait bir defter edinip olumsuz duygularımızı   1.  Bu soruların cevapları öğrencilerin yorumuna bırakılmıştır.
             düzenli olarak yazabiliriz. Kötü duygularımızı ifade etmek   Olası cevaplar şöyle olabilir:
             bazen kendiliğinden çözüm getirebilir.
          3.  Bu sorunun cevabı öğrencilerin yorumuna bırakılmıştır. Ola-  Öğrenmeyi Etkile-  Örnek Yaşantılar
             sı cevaplar şöyle olabilir: Spor yapmak konusunda kendime   yen Faktörler
             hiç güvenmiyorum. Spor alanında yetenekli değilim. Daha    Kanaryaya konuşmayı öğretemeyiz
             önceki denemelerim başarısızlıkla sonuçlandı. Bir tanıdığım   ama muhabbet kuşuna bazı kelimeleri
             bana “Sen hiç spor yapma.” demişti. O günden beri hiç spor   öğretebiliriz.
             yapmayı denemedim.                          Hazırbulunuşluk  Uzun yıllardır satranç oynuyor olmam
             Enstrüman çalamıyorum. Daha önce yan flüt çalmayı dene-    karmaşık fizik problemlerini çözmemde
             diğimde üflemeyi bile başaramadım. Arkadaşlarım “Eline     etkili oluyor.
             de hiç yakışmıyor.” dediler. Bir daha enstrüman çalmayı
             denemedim.
          88
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96