Page 87 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 87
PSİKOLOJİ 11 CEVAP ANAHTARLARI
Kavram Öğretimi Çalışması
ve insanları olabildiğince doğru bir şekilde görmeye çalıştığı
Çalışma No.: 23 varsayımından yola çıkarlar.
Sosyal biliş Çalışma No.: 24
türü: Sosyal şemalar.
Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakıl- 1. Yönerge
mıştır. Olası cevaplardan biri şöyle olabilir. 1. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
1. Kutu Her şeyi tekrar tekrar cevaplardan bazıları şöyle olabilir: Her şeyi yeniden anlama-
Olumlu etkisi: düşünmek zorunda kalmam, ya çalışmak zor ve yorucu olabilirdi. Olası cevap 2: Her şeyi
şemalarımı kullanırım. yeniden anlamlandırmak güzel olabilirdi dünyada kötülük
benim için yok olurdu.
Olumsuz Bazen ön yargılı olmama 2.
etkisi: neden olabilir. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
cevaplardan biri şöyle olabilir: Yakınlarımla birlikte bir vi-
deo çekerdim tüm hayatımın kısa bir özetini anlatan, her gün
Sosyal biliş Yükleme onu izleyerek güne başlardım, bir süreliğine de olsa genel
türü: hayatım hakkında fikrim olurdu.
2. Kutu Sınavı kazanamadığım zaman so- 2. Yönerge
rumsuz bir insan olarak derslerime Lale; hafif kilolu, cana yakın, hayvanları çok seven, kibar, her
çalışmadım demek yerine sınav zaman karşısındakini düşünen biridir. (Kişi şemaları)
Olumlu günü dışarıda çok gürültü vardı o Hemşireler, yardımsever ve sıcakkanlı insanlardır. (Rol şemaları)
etkisi: yüzden okuduklarımı anlayama- Tiyatroya gittiğimde en şık elbiselerimi giyerim, gişeden bi-
dım ve başarılı olamadım demek
gibi dışsal yüklemeler yaptığım letimi alırım, başlamadan önce telefonumu sessize alıp oyunu
zaman kendimi daha rahat hisse- keyifle izlerim. (Olay şemaları)
derim. Ben şanslı bir insanım. (Kendilik şeması)
Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakıl- Son dönemde martılar hayatımızın her alanında; insanların ulaşı-
mıştır. Olası cevaplardan biri şöyle olabilir. mını kolaylaştıran, trafikte beklemek zorunda kalmadan kullana-
bilecekleri iki tekerlekli, elektrikli bir sistem. (Nesne şemaları )
İnsanların davranışlarının nedenle- 1. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
rini onların kişisel özellikleri, içsel cevaplardan biri şöyle olabilir. Yaşamımda en sık kullandı-
Olumsuz nedenleri ile sınırlamam ve içle- ğım şema türü kişi şemalarıdır. Yardımsever insan, kültürlü
etkisi: rinde bulunabilecekleri durumları, insan gibi bunu yapmamın sebebi ise yeni tanıdığım insanları
dışsal koşulları düşünmemem beni en kısa sürede anlamaya çalışmak istememdir.
anlayışsız yapabilir.
2. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
Sosyal biliş Tutum cevaplardan biri şöyle olabilir: Belediye otobüsünde kendi
türü: kendine birbiriyle ilgisiz şeyler söyleyen ve sallanıp duran bi-
risinin yanıma oturduğunda onun bana şaka yaptığını, şakacı
Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakıl- bir insan olduğunu düşünmüştüm ama sonradan onun bağımlı
mıştır. Olası cevaplardan biri şöyle olabilir. birisi olduğunu anladım.
3. Kutu Sevdiğim bir ünlünün kamu
Olumlu spotunda oynaması beni de kamu Çalışma No.: 25
etkisi: spotunda geçen örnek davranışa
yönlendirebilir. 1. Yönerge
Olumsuz Sevdiğim bir ünlünün tanıttığı ürü- 1. Defne’nin okul çıkışı arkadaşlarıyla sohbet ederek
eve gelmesi.
etkisi: nü ihtiyacım olmasa dahi hemen
satın alırım. 2. Üniversitenin bahçesinde arkadaşlarıyla karşılaşan
Tolga’nın, arkadaşları derse girmeyince zaten bu
derste konu tekrarı yapılacaktı diyerek onlarla bir- ✓
likte gezmeye gitmesi.
Sosyal biliş 3. Kullandığı şampuanın saçlarına kepek yaptığını
türü: Ön yargı düşünen Melis’in, reklamlarda izlediği şampuan
Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakıl- markalarından birini seçerek onu kullanmaya baş-
mıştır. Olası cevaplardan biri şöyle olabilir. laması.
4. Kutu 4. Lise öğrencisi Çınar’ın sınıf arkadaşları ile gittiği
Başarısı ortalama olan bir öğren- gezide, sosyal medyadaki takipçi sayısını arttıra-
Olumlu ciye yüksek beklentilerle yaklaşan bileceğini düşünerek gezdiği mekânlarda tehlikeli ✓
etkisi: bir öğretmenin tüm çabaları sonu- olabilecek yerlerde öz çekim (selfie) yaparak fo-
cu öğrencinin çok başarılı olması. toğraflarını paylaşması.
Olumsuz bir bakış açısıyla 5. Sokakta birçok insanın toplanıp yukarıya baktığını
Olumsuz yaklaştığım birinin iyi yanlarını gören Hasan’ın da çatıda birinin olduğunu düşüne- ✓
etkisi: görememem. rek yukarıya bakması.
6. Mahalledeki arkadaşlarının arasına girmek isteyen
1. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası Ahmet’in, karşı takımın kaleciliğini yapmayı kabul ✓
cevaplardan biri şöyle olabilir: Sosyal biliş türleri, sosyal etmesi.
dünya üzerine olan düşünme biçimlerimiz hayatımızı bazen 7. Koronavirüs önlemlerine çok dikkat eden Sami
kolaylaştırır bazen de zorlaştırır. İnsanları tanımaya çalışmak Bey’in öğlen tatilinde iş yerindeki arkadaşlarının
onların davranış biçimlerini anlamlandırma adına bize kısa maskesiz sohbet ettiklerini görünce maskesini çı- ✓
yollar oluşturabilir. Sosyal davranışları sosyal biliş bakış kartarak onların yanına gitmesi.
açısıyla anlamaya çalışan araştırmacılar, hepimizin dünyayı
84