Page 87 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 87

PSİKOLOJİ 11                                                     CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi Çalışması

                                                           ve insanları olabildiğince doğru bir şekilde görmeye çalıştığı
          Çalışma No.: 23                                  varsayımından yola çıkarlar.
                    Sosyal biliş                        Çalışma No.: 24
                    türü:       Sosyal şemalar.
                    Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakıl-  1. Yönerge
                    mıştır. Olası cevaplardan biri şöyle olabilir.  1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
           1. Kutu              Her şeyi tekrar tekrar     cevaplardan bazıları şöyle olabilir: Her şeyi yeniden anlama-
                    Olumlu etkisi:   düşünmek zorunda kalmam,   ya çalışmak zor ve yorucu olabilirdi. Olası cevap 2: Her şeyi
                                şemalarımı kullanırım.     yeniden anlamlandırmak güzel olabilirdi dünyada kötülük
                                                           benim için yok olurdu.
                    Olumsuz     Bazen ön yargılı olmama   2.
                    etkisi:     neden olabilir.            Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
                                                           cevaplardan biri şöyle olabilir: Yakınlarımla birlikte bir vi-
                                                           deo çekerdim tüm hayatımın kısa bir özetini anlatan, her gün
                    Sosyal biliş   Yükleme                 onu izleyerek güne başlardım, bir süreliğine de olsa genel
                    türü:                                  hayatım hakkında fikrim olurdu.
          2. Kutu            Sınavı kazanamadığım zaman so-  2. Yönerge
                             rumsuz bir insan olarak derslerime   Lale; hafif kilolu, cana yakın, hayvanları çok seven, kibar, her
                             çalışmadım demek yerine sınav   zaman karşısındakini düşünen biridir. (Kişi şemaları)
                    Olumlu   günü dışarıda çok gürültü vardı o   Hemşireler, yardımsever ve sıcakkanlı insanlardır. (Rol şemaları)
                    etkisi:   yüzden okuduklarımı anlayama-  Tiyatroya gittiğimde en şık elbiselerimi giyerim, gişeden bi-
                             dım ve başarılı olamadım demek
                             gibi dışsal yüklemeler yaptığım   letimi alırım, başlamadan önce telefonumu sessize alıp oyunu
                             zaman kendimi daha rahat hisse-  keyifle izlerim. (Olay şemaları)
                             derim.                        Ben şanslı bir insanım. (Kendilik şeması)
                    Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakıl-  Son dönemde martılar hayatımızın her alanında; insanların ulaşı-
                    mıştır. Olası cevaplardan biri şöyle olabilir.  mını kolaylaştıran, trafikte beklemek zorunda kalmadan kullana-
                                                           bilecekleri iki tekerlekli, elektrikli bir sistem. (Nesne şemaları )
                             İnsanların davranışlarının nedenle-  1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
                             rini onların kişisel özellikleri, içsel   cevaplardan biri şöyle olabilir. Yaşamımda en sık kullandı-
                    Olumsuz   nedenleri ile sınırlamam ve içle-  ğım şema türü kişi şemalarıdır. Yardımsever insan, kültürlü
                    etkisi:   rinde bulunabilecekleri durumları,   insan gibi bunu yapmamın sebebi ise yeni tanıdığım insanları
                             dışsal koşulları düşünmemem beni   en kısa sürede anlamaya çalışmak istememdir.
                             anlayışsız yapabilir.
                                                        2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
                    Sosyal biliş   Tutum                   cevaplardan biri şöyle olabilir: Belediye otobüsünde kendi
                    türü:                                  kendine birbiriyle ilgisiz şeyler söyleyen ve sallanıp duran bi-
                                                           risinin yanıma oturduğunda onun bana şaka yaptığını, şakacı
                    Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakıl-  bir insan olduğunu düşünmüştüm ama sonradan onun bağımlı
                    mıştır. Olası cevaplardan biri şöyle olabilir.  birisi olduğunu anladım.
          3. Kutu            Sevdiğim bir ünlünün kamu
                    Olumlu   spotunda oynaması beni de kamu   Çalışma No.: 25
                    etkisi:   spotunda geçen örnek davranışa
                             yönlendirebilir.           1. Yönerge

                    Olumsuz   Sevdiğim bir ünlünün tanıttığı ürü-  1.  Defne’nin okul çıkışı arkadaşlarıyla sohbet ederek
                                                              eve gelmesi.
                    etkisi:   nü ihtiyacım olmasa dahi hemen
                             satın alırım.                 2.  Üniversitenin bahçesinde arkadaşlarıyla karşılaşan
                                                              Tolga’nın, arkadaşları derse girmeyince zaten bu
                                                              derste konu tekrarı yapılacaktı diyerek onlarla bir-  ✓
                                                              likte gezmeye gitmesi.
                    Sosyal biliş                           3.  Kullandığı şampuanın saçlarına kepek yaptığını
                    türü:    Ön yargı                         düşünen Melis’in, reklamlarda izlediği şampuan
                    Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakıl-  markalarından birini seçerek onu kullanmaya baş-
                    mıştır. Olası cevaplardan biri şöyle olabilir.  laması.
          4. Kutu                                          4.  Lise öğrencisi Çınar’ın sınıf arkadaşları ile gittiği
                             Başarısı ortalama olan bir öğren-  gezide, sosyal medyadaki takipçi sayısını arttıra-
                    Olumlu   ciye yüksek beklentilerle yaklaşan   bileceğini düşünerek gezdiği mekânlarda tehlikeli  ✓
                    etkisi:   bir öğretmenin tüm çabaları sonu-  olabilecek yerlerde öz çekim (selfie) yaparak fo-
                             cu öğrencinin çok başarılı olması.  toğraflarını paylaşması.
                             Olumsuz bir bakış açısıyla    5.  Sokakta birçok insanın toplanıp yukarıya baktığını
                    Olumsuz   yaklaştığım birinin iyi yanlarını   gören Hasan’ın da çatıda birinin olduğunu düşüne- ✓
                    etkisi:   görememem.                      rek yukarıya bakması.
                                                           6.  Mahalledeki arkadaşlarının arasına girmek isteyen
          1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası   Ahmet’in, karşı takımın kaleciliğini yapmayı kabul  ✓
             cevaplardan biri şöyle olabilir: Sosyal biliş türleri, sosyal   etmesi.
             dünya üzerine olan düşünme biçimlerimiz hayatımızı bazen   7.  Koronavirüs önlemlerine çok dikkat eden Sami
             kolaylaştırır bazen de zorlaştırır. İnsanları tanımaya çalışmak   Bey’in öğlen tatilinde iş yerindeki arkadaşlarının
             onların davranış biçimlerini anlamlandırma adına bize kısa   maskesiz sohbet ettiklerini görünce maskesini çı-  ✓
             yollar oluşturabilir. Sosyal davranışları sosyal biliş bakış   kartarak onların yanına gitmesi.
             açısıyla anlamaya çalışan araştırmacılar, hepimizin dünyayı
          84
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92