Page 84 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 84

CEVAP ANAHTARLARI                                                               PSİKOLOJİ 11
                                                                                        Kavram Öğretimi Çalışması

                               “yanlış anlamayı            1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
                              engellediği” yö-                cevaplar biri şöyle olabilir: Deneyimlerimizden ders
                              nünde güçlü bir                 çıkarmamızı sağlar. Bilinç durumumuzun farkında olma-
                              yargıya sahiptir.               mız; yaşadığımız an hakkında değerlendirme yapmamıza,
                             •  Erkek öğrenci-                aynı hatayı tekrarlamamamıza ya da iyi olan deneyimi fark
                                                              etmemize destek olur.
                              ler “zamandan
                              tasarrufu” kadın                İhtiyaçlarımızı görmemizi sağlar. İçinde bulunduğumuz
                              öğrencilere göre                bilinç durumunu tespit edebildiğimizde, o anda ihtiyacı-
                              daha çok benim-                 mız olan şeyi fark edebiliriz. Örneğin, dersi dinlememiz
                              semiştir.                       gerekiyorsa dikkatimizi derse çekebiliriz. Uykumuz varsa ve
                                                              koşullar uygunsa uyuyabiliriz.
            2.  Vücut dilinin internet ortamında kullanılamaması zaman za-  Duygularımızı ve kendimizi anlamayı kolaylaştırır. Duy-
               man yanlış anlaşılmalara sebebiyet vermekle birlikte iletişim   gularımızı ve kendimizi anlamamız en önemli ihtiyaçlarımız-
               kurmada bazı aksaklıkların yaşanmasına da neden olmakta-  dan biridir. Şu an yaşadığınız deneyimi eğer fark edebilirsek
               dır. Fiziksel görüntünün bir fotoğrafla sınırlı olduğu bloglar,   ne hissettiğimizi, ne düşündüğümüzü ve davranışlarımızı
               sohbet odaları ve benzeri ortamlarda yalnızca yazışarak   gözlemleyebiliriz. Böylece kendimizi kabul etmeyi, anlama-
               iletişim kurulabilmektedir. Duygu eksikliğinin olduğu bu sa-  yı kolaylaştırabiliriz.
               nal ortamlarda duyguların ve mimiklerin anlaşılabilmesi için
               duygu ikonları da denilen emojiler kullanılmaktadır. Emojiler   2. Yönerge
               genellikle duyguların sözsüz göstergeleri olarak görülür.   1  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
               Bağlı oldukları metnin gücünü göstermektedir, bu nedenle   cevaplardan biri şöyle olabilir: Bilincin dikkatli uyanıklık
               dilsel iletişimin bir parçası olarak kabul edilmelidir.  hâlini deneyimlemiş bulunmaktayız. Dikkatin yoğun, davra-
            2. Yönerge                                        nışların anlamlı ve etkili olduğu bir bilinç durumudur. Dik-
                                                              katli uyanıklık hâlinde, kim olduğumuzun, nerde olduğumu-
            1.  İnsanlar emojileri sosyo-duygusal bağlamda kullanmaktadır.   zun farkında oluruz.  Yani bilinçli olmak dendiğinde aklımıza
               Negatif durumlarda veya bir problemi çözmek için daha fazla   gelen bilinç durumudur. Bir uyarıcı üzerinde yoğunlaşma
               iletişime gerek duyulan durumlarda emojiler yeterli değildir.  söz konusudur. Şu anda olanların farkına varır, gelecek veya
               Ayrıca, emojilerin her zaman için gerçek duyguları yansıttığı   geçmişten bağımsız bir şekilde, anda kalabiliriz.
               söylenemez ve gerçek duyguyu maskeleyen bir yönü de   2  Bu sorunun cevabı öğrencilerin yorumuna bırakılmıştır. Olası
               bulunmaktadır.                                 cevaplar biri şöyle olabilir: İlgimi çeken bir derste öğretme-
                                                              nin söylediklerine dikkat kesiliyor, derse katılmak için parmak
             Çalışma No.: 17                                  kaldırıyorum. Sınava çalışırken ilgili konuyu öğrenmek için
                                                              motive olmuş bir şekilde çalışıyorum. Yoğun ve stresli bir
            1. Yönerge                                        okul gününden sonra, müzik eşliğinde yaptığım yürüyüşte,
                                                              doğayı gözlemliyorum. Spor yaparken kaslarımdaki gerginlik
                                                 Bilinç       ve gevşemeyi hissediyorum, adımlarımın hızını ayarlıyorum.
                S.      Örnek Durum Cümleleri   Durumu        Bağlama çalarken notalara özenle basıyorum. Arkadaşımla
                1  Film izlerken görüntünün ve seslerin bula-  Uyuklama  sohbet ederken onun gözlerinin içine bakıp onu onaylıyorum.
                   nıklaştığını fark ediyorsun.               Dikkatli uyanıklık, ana odaklanmamızı, şimdi ve burada
                   Yoğun ve stresli bir okul gününden sonra,   olan biteni fark etmemizi, dolayısıyla dikkatimizi vererek
                   müzik eşliğinde yürüyüş yaparken ağaçlar-  Dikkatli   daha etkili öğrenmemizi sağlar. Önemli bilgileri kaçırmadan
                2  daki yaprakları gözlemliyor, renklerinin ne  uyanıklık  deneyimlememize olanak tanır. Dikkatli uyanıklık esnasında,
                   kadar güzel olduğunu düşünüyorsun.         duygu ve düşüncelerimizi fark edebiliriz. Böylece, olumsuz
                3  Kitap okurken satırlarda geçen o güzel   Gündüz   duygu ve düşüncelerimizi daha olumlu duygu ve düşünceler-
                   ormanda yürüdüğünü hayal ediyorsun.  düşü  le değiştirebilme fırsatı elde ederiz.
                4  Rüyanda sahilde yürüdüğünü görüyorsun.  Uyku  3.  Bu sorunun cevabı öğrencilerinyorumuna bırakılmıştır. Olası
                   Yanından geçen bir kediye dokunduğunda     cevaplardan biri şöyle olabilir: Açık havada gözlem yapmak,
                5  tüylerinin yumuşaklığını, senin gözlerine   Dikkatli   fiziksel egzersiz yapmak, nefes egzersizlerini öğrenmek ve
                   baktığında içinde hissettiğin şefkati göz-  uyanıklık  uygulamak, bir nesneyi, bir olayı gözlemlemek, ayrıntılarına
                   lemliyorsun.                               dikkat etmek, yorumlar yapmak, belirli bir süre dikkati bir
                   Otobüste yolculuk yaparken, hafta sonu     noktada toplama egzersizi yapmak, kitap okumak, denge ve
                6  arkadaşlarınla gideceğin gezi ile ilgili plan   Gündüz   dikkat oyunları oynamak, teknolojik aletlerin kullanımını sınır-
                   yapıyorsun.                   düşü         lamak dikkatli uyanıklık hâlimizi destekleyebilir. Ayrıca uyku
                   Sınıfta ders dinlerken önceki gece eve   Gündüz   ve beslenme kalitemizi artırmak da bu hâle destek sağlayabilir.
                7  gelen misafirlerin sana getirdikleri hediye   düşü  Ders esnasında dikkatli uyanıklığı artırmak için ise derse
                   için ne kadar mutlu olduğunu hatırlıyorsun.  özgü tedbirler alınabilir. Çalışma metinlerindeki yardımcı
                   Parkta yürüyüş yaparken, daha önce çö-     soruların üzerinde durabilir, dersin amaçlarından haberdar
                8  zemediğin bir soru üzerinde düşünürken   Gündüz   olabilir, çalışma metinlerindeki önemli noktaların altını
                   sorunun cevabını buluyorsun.  düşü         çizebiliriz. Derse katılıp kendimizi ifade etmek, sorular
                   Konferans salonunda bir seminer dinlerken   sormak, cevaplar vermek, not tutmak ve paylaşmak dikkatli
                9  gözlerinin kapandığını ve başının yana   Uyuklama  uyanıklığa katkı sağlayabilir.
                   düştüğünü fark ediyorsun.
                10  Sınava çalışırken ilgili konuyu öğrenmek   Dikkatli   Çalışma No.: 18
                   için sorular soruyor, notlar çıkarıyorsun.  uyanıklık
                   Dinlediğin müziğin melodisine ve sözleri-  1. Yönerge
                11 ne odaklanıyor, şarkıcı ile birlikte mırılda-  Dikkatli   1.
                   nıyorsun.                    uyanıklık     Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
                                                              cevaplar şunlar olabilir: Dikkat: Dersi verimli dinleyip
                12  Etrafta olan biten hiçbir şeyin farkında   Uyku  anlayabilmek, konuya odaklanabilmek için dikkati toplamak
                   değilsin.                                  gerekir.
                   Bu listedeki durumları hayal edip hangi
                13 bilinç durumunu yansıttığını bulmaya   Dikkatli   Dikkatsizlik: Dikkati toplayamamak öğrenmeyi olumsuz
                   çalışıyorsun.                uyanıklık     etkiler.
                                                                                                    81
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89