Page 83 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 83
PSİKOLOJİ 11 CEVAP ANAHTARLARI
Kavram Öğretimi Çalışması
2. İlk kutucuğu incelediğimizde duyusal bilgideki eksikleri gör-
mezden gelerek ve olmadığı hâlde bir bütün olarak algılama Çalışma No.: 15
eğiliminde olduğumuz için buradaki parçaları şekli oluştur-
mak için tamamlarız. İkinci kutucukta ise farklı açılardan 1. Yönerge
bakıldığında retina üzerine düşen görüntü değişse bile aşina 1. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
olduğumuz nesneleri aynı olarak algılarız. cevaplar şöyle olabilir.
3. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası Duygular Kaynağı
cevaplardan biri şöyle olabilir:Anlamsız duyum parçacık-
larını anlamlı bir bütüne yani algılara dönüştürdüğümüz Sevinç Spor yapınca mutlu olurum.
zaman daha hızlı düşünebilir ve karar verebiliriz. Nesnenin
perspektifi, aydınlanması, yakınlık-uzaklığı değiştiğinde Üzüntü Ailemle tartışınca üzülürüm.
göreli olarak o nesneyi sabit ve değişmez olarak algılama-
mız, tasarımlarımızda planlamalarımızda bizi doğru olarak Korku Trafikte süratli giden araçlardan korkarım.
yönlendirir.
Şaşırma Sınavlardan beklediğimden yüksek not
Çalışma No.: 12 alınca şaşırırım.
Medyada şiddet görüntülerini izleyince
1. Nesnelerin tahmininde, tat alma duyumu ve şeker algısı, İğrenme iğrenirim.
dokunma duyumu ve kalem algısı, koku duyumu ve parfüm
algısı gibi seçilen nesnelerin niteliğine göre duyum ve algılar Kızgınlık Arkadaşlarım sözlerini tutmayınca kızarım.
gerçekleşmiştir. Seçilen bazı nesnelerde ise çeşitli duyumlar
gerçekleşirken algılamalarda farklılıklar olabilir. 2. Yönerge
2. 1. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
Duyum Anlam cevaplardan biri şöyle olabilir: Çoğunlukla sevinç, üzüntü ve
Dış korku duygularını hissettiğimi gözlemledim. Duygularımın
uyarıcılar kaynağı olarak arkadaşlarımla vakit geçirdiğimde, ailemle
Duyusal Farkına Yorumla- birlikte sohbet edip bir gezmeye bir yerlere gittiğimizde, spor
yaptığımda, enstrüman çaldığımda, resim çizdiğimde sevinç
uyarılar varma ma Tepki
İçsel hissettiğimi; kardeşimle tartışınca, sınavlardan beklediğim-
uyarıcılar den düşük not alınca, dram ve şiddet içeren diziler izlediğim-
de üzüldüğümü; aile üyelerimden biri hasta olunca bir şey
Algılama olacak diye korku hissettiğimi belirledim.
2. Duygularımı gözlemleyerek kaynağını bulmamın, günlük
3. Algılama, duyumların çeşitli biçimlerde örgütlenip anlam hayatıma olumlu etkileri oldu. Beni mutlu eden şeyleri daha
kazanması, yorumlanmasıdır. Uyarıcılar farklı kişilerde farklı çok yapmaya (spor yapmaya, kitap okumaya vb.) üzüntü veren
yorumlanacağı gibi aynı kişi, aynı uyarıcıları değişik bakış ve benim elimde olan (dram ve şiddet içeren dizileri, filmleri
açısına göre farklı biçimlerde anlamlandırabilir. Herhangi izlememek vb.) durum ve olaylardan kaçınmaya başladım.
bir zamanda algıladıklarımız sadece uyaranın yapısına bağlı
değil, aynı zamanda ortama, önceki deneyimlerimize, o anda- 3. Gözlemleyen bilincimi geliştirmenin yaşamıma katkısı, kendi
ki duygularımıza, istek, tutum ve amaçlarımıza bağlıdır. Bu duygularıma ve diğer insanların duygularına ve duygula-
durum gündelik hayatta aynı uyarıcılara karşı farklı duygu, rın kaynaklarına yönelik farkındalığımı ve duyarlılığımı
düşünce ve davranışların ortaya çıkmasını sağlayacaktır. geliştirdiğini söyleyebilirim. Yaşam içindeki kişi ve olayları
daha çok gözlemlemeye ve elimde olan durumlarda olumsuz
Çalışma No.: 13 duygu kaynaklarıma müdahale ederek, olumlu duygularımı
çoğaltmaya gayret etmeye başladım.
1. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
cevaplardan biri şöyle olabilir: Kişiler kendi hedeflerinin Çalışma No.: 16
olması, ilgi ve yeteneklerini keşfetmeleri, yaşam koşullarının
zorluğu ve bu koşullardan kurtulabilmek için motive olmuş 1. Yönerge
olabilirler. İlk örnek olayda zor koşullardan kurtulmak ve
çevredeki kişilerin başarısı güdülemede etkin iken ikincide
bireyin içsel güdülenmesi daha etkilidir. Kişisel Emoji Emoji Yarar Algısı En Çok Kullanılan
İlişkisi Duygular
2. Her öğrenci kendi bakış açısına göre görüşlerden birini ya da • Erkek ve kadın • Sosyal medya
birkaçını daha doğru bulabilir. öğrencilerin • Hem erkek hem de kullanıcıları
kadın öğrenciler
3. Bireysel koşulları içinde her öğrenci örnek olaylara benzer her ikisi de emoji kullanımını mesajlarında en
ya da farklı güdüleyici unsurlar sıralayabilirler. Üniversite mesaj yazarken olumlu karşıla- çok neşe anlamı-
kazanmak, iyi bir iş bulmak, iyi bir eğitim almak, saygı gör- emoji kullanma maktadır. na gelen emojileri
mek, bazı ödülleri alabilmek, popüler olmak gibi unsurlar bu eğilimi vardır. • Kadın öğrenciler kullanmıştır.
yaş grubu öğrencilerini motive edebilecek unsurlardır. • Kadın öğren- erkek öğrencilere • Tiksinme, üzün-
cilerin erkek göre emoji kullanı- tü, korkma ve
öğrencilere kızgınlık gibi
Çalışma No.: 14 mını daha olumlu
göre daha fazla karşılamaktadır. olumsuz duygu-
emoji kullanma larını ifade eden
2. Yönerge • Emoji kullanımı
eğilimi vardır. “ifade gücü” sağla- emojiler toplam-
1. Yapılan işten keyif almaya çalışmak, yapılan işe dair maktadır. da fazladır.
merak duygusunu canlı tutmak, öğrenmeye hevesli olmak, • Emojiler mesajlara
planlı çalışmak, ulaşılabilir hedefler belirlemek, zamanı iyi
kullanmak, yapılacak işleri ertelememek, kendine güvenmek, “eğlenceli” bir hâl
katmaktadır.
kendini sevmek, hatalardan ders çıkarmak. • Kadınlar erkeklere
göre emoji kulla-
nımının
80