Page 83 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 83

PSİKOLOJİ 11                                                     CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi Çalışması

          2.  İlk kutucuğu incelediğimizde duyusal bilgideki eksikleri gör-
             mezden gelerek ve olmadığı hâlde bir bütün olarak algılama   Çalışma No.: 15
             eğiliminde olduğumuz için buradaki parçaları şekli oluştur-
             mak için tamamlarız. İkinci kutucukta ise farklı açılardan   1. Yönerge
             bakıldığında retina üzerine düşen görüntü değişse bile aşina   1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
             olduğumuz nesneleri aynı olarak algılarız.    cevaplar şöyle olabilir.
          3.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası   Duygular  Kaynağı
             cevaplardan biri şöyle olabilir:Anlamsız duyum parçacık-
             larını anlamlı bir bütüne yani algılara dönüştürdüğümüz   Sevinç  Spor yapınca mutlu olurum.
             zaman daha hızlı düşünebilir ve karar verebiliriz. Nesnenin
             perspektifi, aydınlanması, yakınlık-uzaklığı değiştiğinde   Üzüntü  Ailemle tartışınca üzülürüm.
             göreli olarak o nesneyi sabit ve değişmez olarak algılama-
             mız, tasarımlarımızda planlamalarımızda bizi doğru olarak   Korku  Trafikte süratli giden araçlardan korkarım.
             yönlendirir.
                                                            Şaşırma  Sınavlardan beklediğimden yüksek not
          Çalışma No.: 12                                            alınca şaşırırım.
                                                                     Medyada şiddet görüntülerini izleyince
          1.  Nesnelerin tahmininde, tat alma duyumu ve şeker algısı,   İğrenme  iğrenirim.
             dokunma duyumu ve kalem algısı, koku duyumu ve parfüm
             algısı gibi seçilen nesnelerin niteliğine göre duyum ve algılar   Kızgınlık  Arkadaşlarım sözlerini tutmayınca kızarım.
             gerçekleşmiştir. Seçilen bazı nesnelerde ise çeşitli duyumlar
             gerçekleşirken algılamalarda farklılıklar olabilir.  2. Yönerge
          2.                                            1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası

                              Duyum         Anlam          cevaplardan biri şöyle olabilir: Çoğunlukla sevinç, üzüntü ve
              Dış                                          korku duygularını hissettiğimi gözlemledim. Duygularımın
              uyarıcılar                                   kaynağı olarak arkadaşlarımla vakit geçirdiğimde, ailemle
                      Duyusal   Farkına   Yorumla-         birlikte sohbet edip bir gezmeye bir yerlere gittiğimizde, spor
                                                           yaptığımda, enstrüman çaldığımda, resim çizdiğimde sevinç
                      uyarılar  varma  ma     Tepki
              İçsel                                        hissettiğimi; kardeşimle tartışınca, sınavlardan beklediğim-
              uyarıcılar                                   den düşük not alınca, dram ve şiddet içeren diziler izlediğim-
                                                           de üzüldüğümü; aile üyelerimden biri hasta olunca bir şey
                                             Algılama      olacak diye korku hissettiğimi belirledim.
                                                        2.  Duygularımı gözlemleyerek kaynağını bulmamın, günlük
          3.  Algılama, duyumların çeşitli biçimlerde örgütlenip anlam   hayatıma olumlu etkileri oldu. Beni mutlu eden şeyleri daha
             kazanması, yorumlanmasıdır. Uyarıcılar farklı kişilerde farklı   çok yapmaya (spor yapmaya, kitap okumaya vb.) üzüntü veren
             yorumlanacağı gibi aynı kişi, aynı uyarıcıları değişik bakış   ve benim elimde olan (dram ve şiddet içeren dizileri, filmleri
             açısına göre farklı biçimlerde anlamlandırabilir. Herhangi   izlememek vb.) durum ve olaylardan kaçınmaya başladım.
             bir zamanda algıladıklarımız sadece uyaranın yapısına bağlı
             değil, aynı zamanda ortama, önceki deneyimlerimize, o anda-  3.  Gözlemleyen bilincimi geliştirmenin yaşamıma katkısı, kendi
             ki duygularımıza, istek, tutum ve amaçlarımıza bağlıdır. Bu   duygularıma ve diğer insanların duygularına ve duygula-
             durum gündelik hayatta aynı uyarıcılara karşı farklı duygu,   rın kaynaklarına yönelik farkındalığımı ve duyarlılığımı
             düşünce ve davranışların ortaya çıkmasını sağlayacaktır.  geliştirdiğini söyleyebilirim. Yaşam içindeki kişi ve olayları
                                                           daha çok gözlemlemeye ve elimde olan durumlarda olumsuz
          Çalışma No.: 13                                  duygu kaynaklarıma müdahale ederek, olumlu duygularımı
                                                           çoğaltmaya gayret etmeye başladım.
          1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
             cevaplardan biri şöyle olabilir: Kişiler kendi hedeflerinin   Çalışma No.: 16
             olması, ilgi ve yeteneklerini keşfetmeleri, yaşam koşullarının
             zorluğu ve bu koşullardan kurtulabilmek için motive olmuş   1. Yönerge
             olabilirler. İlk örnek olayda zor koşullardan kurtulmak ve
             çevredeki kişilerin başarısı güdülemede etkin iken ikincide
             bireyin içsel güdülenmesi daha etkilidir.   Kişisel Emoji   Emoji Yarar Algısı  En Çok Kullanılan
                                                         İlişkisi                    Duygular
          2.  Her öğrenci kendi bakış açısına göre görüşlerden birini ya da   •  Erkek ve kadın   •  Sosyal medya
             birkaçını daha doğru bulabilir.               öğrencilerin   •  Hem erkek hem de   kullanıcıları
                                                                       kadın öğrenciler
          3.  Bireysel koşulları içinde her öğrenci örnek olaylara benzer   her ikisi de   emoji kullanımını   mesajlarında en
             ya da farklı güdüleyici unsurlar sıralayabilirler. Üniversite   mesaj yazarken   olumlu karşıla-  çok neşe anlamı-
             kazanmak, iyi bir iş bulmak, iyi bir eğitim almak, saygı gör-  emoji kullanma   maktadır.  na gelen emojileri
             mek, bazı ödülleri alabilmek, popüler olmak gibi unsurlar bu   eğilimi vardır.  •  Kadın öğrenciler   kullanmıştır.
             yaş grubu öğrencilerini motive edebilecek unsurlardır.  •  Kadın öğren-  erkek öğrencilere   •  Tiksinme, üzün-
                                                           cilerin erkek   göre emoji kullanı-  tü, korkma ve
                                                           öğrencilere                kızgınlık gibi
          Çalışma No.: 14                                              mını daha olumlu
                                                           göre daha fazla   karşılamaktadır.  olumsuz duygu-
                                                           emoji kullanma             larını ifade eden
          2. Yönerge                                                 •  Emoji kullanımı
                                                           eğilimi vardır.  “ifade gücü” sağla-  emojiler toplam-
          1.  Yapılan işten keyif almaya çalışmak,  yapılan işe dair   maktadır.      da fazladır.
             merak duygusunu canlı tutmak, öğrenmeye hevesli olmak,   •  Emojiler mesajlara
             planlı çalışmak, ulaşılabilir hedefler belirlemek, zamanı iyi
             kullanmak, yapılacak işleri ertelememek, kendine güvenmek,   “eğlenceli” bir hâl
                                                                       katmaktadır.
             kendini sevmek, hatalardan ders çıkarmak.               •  Kadınlar erkeklere
                                                                       göre emoji kulla-
                                                                       nımının
          80
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88