Page 82 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 82

CEVAP ANAHTARLARI                                                               PSİKOLOJİ 11
                                                                                        Kavram Öğretimi Çalışması

               dokularını tanıması gereken tıbbi teknisyenlerde, gözcülerde;   Eve girdiğimizde mutfak çöpünün ko-
               dokunma duyumu için cerrahlarda vb.mesleklerde kritik   kusunu almamıza rağmen evdekilerin bu   Alışma
               öneme sahiptir.                                kokuyu alamamaları.
            2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
               cevaplardan biri şöyle olabilir: Köpekler, yarasalar, balinalar   1.  Alışma-Duyarsızlaşma
               ve bazı kemirgenler bizden çok daha iyi işitirler. Örneğin   Ortak Yanlar: Her ikisi de bir uyarana sürekli veya yoğun
               genç bir insanın 20.000 fr/sn olan işitme kapasitesi, köpekler-  olarak maruz kalma sonrasında organizmanın değişen koşul-
               de 100.000 fr/sn’yeye kadar çıkmakta, uzak mesafeden gelen   lara uyum sağlamak için verdiği tepkilerdir.
               sesleri insanlardan 4 kat daha iyi duymaktadırlar. Birçok   Farklı Yanlar: Alışma fiziksel durumlara, duyarsızlaşma ise
               hayvanın koku alma duyusu insanlardan çok daha gelişmiştir.  duygusal durumlara verilen tepkilerdir.
               Araştırmalar köpeklerin kokuları tespit etme yeteneklerinin
               insanlardan 100-1000 kat fazla olduğunu göstermiştir.Yine   Duyum Eşiği-Fark Eşiği
               kuşlar bizim göremediğimiz ultraviyole ışığı görebilirler.  Ortak Yanlar: Her ikisinde de bir fark etme durumu vardır.
               İnsanların da bu duyum eşiklerine sahip olmaları, işitemedik-  Farklı Yanlar: Duyum eşiği organizmanın bir uyarıcıyı fark
               leri sesleri duymalarına,hissedemedikleri kokuları almala-  etmeye başladığı eşik ile artık uyarıcıların duyulmadığı eşik
               rına, göremedikleri ışınları   görmelerine neden olurdu ki   arasında kalan, yani uyarımın gerçekleştiği aralıktır.
               bu durum insan organizmasının dengesini bozabilir, günlük   Fark eşiği ise duyum eşiği sınırları içerisinde, şiddeti değişen
               yaşamda insan ilişkilerini bozulmasına ve kaos ortamına   bir uyarıcının şiddetinin değiştiğinin fark edildiği en küçük
               neden olabilirdi. Bilim ve teknolojide ise örneğin polislerin   miktara denir.
               köpeklerin koku alma duyusundan faydalanmalarına, tıpta
               ışınları görmemizi sağlayan birçok cihazı kullavnmamıza   Alışma-Duyarlılaşma
               gerek kalmazdı. Deprem olmadan önce deprem olacağını   Ortak Yanlar: Her ikisi de tekrarlar sonucu ile oluşur.
               haber almamız mümkün olabilirdi. Pek çok yeni buluş da   Farklı Yanlar: Alışma etkileri tepkide bir azalmayla, duyar-
               hayatımıza girebilirdi.                        lılaşma etkileri ise tepkide bir artmayla  kendisini gösterir.
               Tanılayıcı Dallanmış Ağaç Tekniği İle Hazırlanmış   2.  Duyarsızlaşma olmasaydı birçok meslek yapılamazdı. Örne-
               Etkinliğin Puanlandırılması                    ğin adli tabiplerin meslek hayatları boyunca otopsi yapmaları
                                                              zorlaşırdı. Suç işleyen insanlar çoğalabilirdi.
                ÇIKIŞLAR     Verilen Yanıtlar  Puanlar  Top.  Alışma olmasaydı benzer şekilde zorluklarla karşılaşırdık.
                                                              Örneğin gürültülü bir ortamda uzun süre kalamazdık. Bunun
                1. Çıkış  D(0P)- D(20P)- D(0P)- D(35P)  0+20+0+35  55  iyi yanı da kulak sağlığımızı korumak olabilirdi. Kötü koku-
                2. Çıkış  D(0P)- D(20P)- D(0P)- Y(0P)  0+20+0+0  20  ları da güzel kokuları da sürekli alırdık.
                3. Çıkış  D(0P)- D(20P)- Y(30P)- D(35P)  0+20+30+35  85  Duyum eşiği olmasaydı yaşayamazdık. Her sesi duymak, her
                                                              kokuyu almak, her şeyi görmek zihnimizin başa çıkamayaca-
                4. Çıkış  D(0P)- D(20P)- Y(30P)- Y(0P)  0+20+30+0  50  ğı kadar çok uyaranla karşılaşması anlamına gelirdi.
                5. Çıkış  D(0P)- Y(0P)- D(30P)- D(0P)  0+0+30+0  30  Fark eşiği olmasaydı en küçük değişimleri bile fark eder-
                                                              dik. Bunun olumlu yanları olabilirdi. Örneğin tartıda hile
                6. Çıkış  D(0P)- Y(0P)- D(30P)- Y(35P)  0+0+30+35  65
                                                              yapılamazdı. İyi bir müzisyen olmamıza yardımcı olabilirdi.
                7. Çıkış  D(0P)- Y(0P)- Y(0P)- D(0P)  0+0+0+0  0  Gözlerimiz daha ayrıntılı görürdü vb. Ancak tüm bunlar
                                                              insanları fazla yorardı.
                8. Çıkış  D(0P)- Y(0P)- Y(0P)- Y(35P)  0+0+0+35  35
                                                              Duyarlılaşma olmasaydı insan hakları, hayvan hakları,
                9. Çıkış  Y(15P)- D(20P)- D(0P)- D(35P)  15+20+0+35  70  çevre, doğa, açlık, eğitim gibi konularda çalışan sivil toplum
                10. Çıkış  Y(15P)- D(20P)- D(0P)- Y(0P)  15+20+0+0  35  örgütleri ve onların gönüllüleri de olmazdı. İyi yanı ise bazı
                                                              gereksiz duyarlılıklar da olmazdı.
                11. Çıkış  Y(15P)- D(20P)- Y(30P)- D(35P)  15+20+30+35 100
                12. Çıkış  Y(15)- D(20P)- Y(30P)- Y(0P)  15+20+30+0  65  Çalışma No.: 11
                13. Çıkış  Y(15P)- Y(0P)- D(0P)- D(0P)  15+0+0+0  15
                                                           1. Yönerge
                14. Çıkış  Y(15P)- Y(0P)- D(0P)- Y(35P)  15+0+0+35  50
                                                           1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
                15. Çıkış  Y(15P)- Y(0P)- Y(30P)- D(0P)  15+0+30+0  45  cevaplardan biri şöyle olabilir: Farklı dünyaları olan farklı
                16. Çıkış  Y(15P)- Y(0P)- Y(30P)- Y(35P)  15+0+30+35  80  insanlarız. İnsanların sahip olduğu her algı, onların deneyi-
                                                              mine dayanır. İnsanlar dünyayı farklı algılar çünkü insanlar
                                                              aynı deneyime sahip değildir. Tecrübe, ihtiyaçlar, beklentiler,
             Çalışma No.: 10                                  ilgiler bizi biz yapar. Bu nedenle aynı resimde farklı doğrula-
                                                              rı yakalayabiliriz.
                Örnek durumlar               Kavramlar     2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
                Karanlık bir odada yanan mum ışığı he-        cevaplardan biri şöyle olabilir: İnsanların ilgisi hangi şeyi
                men fark edilmesi ama aydınlık bir odada  Fark eşiği  nasıl algılayacakları konusunda belirleyicidir. Bu durum
                aynı ışığın fark edilememesi.                 algıda seçiciliği etkileyen önemli faktörlerden biri olan
                Bir kadının anne olduktan sonra bütün         ilgilerle açıklanabilir. Boş zamanlarımda keman çaldığım için
                bebeklerin seslerine tepki vermeye   Duyarlılaşma  orkestrada keman sesini daha net duyabilirim.
                başlaması.                                 2. Yönerge
                Bir polis köpeğinin uyuşturucu ya da
                patlayıcının kokusunu almasına rağmen   Duyum eşiği  1.  Burada büyüklük değişmezliğini geçersiz kılan bir örneği
                insanların bu kokuları alamamaları.           görmekteyiz bunun bir sebebi olmalıdır sebebimiz ise odanın
                                                              yapısıdır. Delikten bakıldığında normal bir odaymış gibi
                Acil serviste işe başlayan genç bir hem-      görünse de aslında odanın sağ köşesi sol köşesine kıyasla
                şirenin ağır yaralı hastalara çok üzülmesi   Duyarsızlaş-  bizden iki kat daha uzaktadır. Bizler normal bir odaya bak-
                ancak daha tecrübeli hemşirelerin bundan  ma  tığımıza inanma ve odanın her iki tarafının da eşit uzaklıkta
                etkilenmemeleri.                              olduğunu düşünme eğilimindeyiz.


                                                                                                    79
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87