Page 81 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 81

PSİKOLOJİ 11                                                     CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi Çalışması

            hep “Babasının oğlu, aynı babası, babası ayağını kaldırmış bu   2.  Cezalandırılma korkusu, kendi can güvenliğini korumak, ku-
            koymuş.” gibi cümleler duyuyorum. Bu nedenle davranışlarımı   rallar bunu gerektirdiği için, başkasına zarar vermemek için.
            en çok etkileyen faktör kalıtımdır, diyebilirim.
                                                        Çalışma No.: 8
          Çalışma No.: 6
                                                        1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır.
         1. Yönerge                                        Olası cevaplardan biri şöyle olabilir: “Benim de giydiğim
                                                           elbiseler, kullandığım sözcükler ve saç stilim, etrafımdaki
         1.  Çocukluktan ergenliğe geçişle birlikte        yetişkinler tarafından sürekli garipseniyor ve eleştiriliyor.
             Fiziksel değişimler; boy uzar, hızlı büyüme gerçekleşir,   Ayrıca onların kurallar ve konrtollerle dolu dünyası gerçekten
             hormonsal değişim yaşanır.                    çok sıkıcı geliyor bana vb.”
             Psikolojik değişimler; duygusal değişimler, duygu yoğunlu-  “Ben yeni şeyler yapmak istiyorum, denemek istiyorum, hata
             ğunda artış  hâlleri, yalnız kalma isteği, kimlik kazanmaya   yapmak istiyorum. Ancak siz bana hiç güvenmiyorsunuz,
             karşı rol karmaşası yaşanır.                  benim de bir şeyler yapabileceğime inanmıyorsunuz maale-
             Zihinsel değişimler; soyut düşünme becerileri gelişir.  sef. Keşke benim de büyüdüğümü, artık çocuk olmadığımı
                                                           anlasanız…”
             Sosyal değişimler; akran gruplarına dâhil olma ve ortak
             ilgileri paylaşma isteği artar.            2.  Ergenlik döneminin bireylere sağladığı fırsatlar; kendini ta-
             Ergenlikten yetişkinliğe geçişle birlikte     nıma ve kimlik oluşturma, müzik, resim, spor vb.alanlardaki
                                                           yeteneklerini keşfetme ve geliştirme, sosyal çevresini tanıma
             Fiziksel değişimler; büyüme hızı yavaşlar, fiziksel değişimler   ve şekillendirme olabilir.
             azalır.
             Psikolojik değişimler; dürtüsel davranışlar azalır, kişilik daha   3.   Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır.
             tutarlı hâle gelir, üretkenlik artar.
             Zihinsel değişimler; mantıklı kararlar alma ön plana çıkar   Çalışma No.: 9
             bilişsel yetenek gelişir.                  1. Yönerge
             Sosyal değişimler; evlilik, çalışma yaşamına dâhil olma gibi
             toplumsal roller ön plana çıkar.           1.  Doğru yol 11. çıkışa ulaşıyor.
             Yetişkinlikten yaşlılığa geçişle birlikte                        İllüzyon
             Fiziksel değişimler; bedensel olarak daha güçsüz hâle gelir,     (yanılsama) ile   1. çıkış
             boy kısalır, hareketler yavaşlar, vücut direnci azalır, refleks-  duyumlar zihinde   2. çıkış
             ler zayıflar, duyu organlarının işlevlerinde azalma yaşanır,   Duyum,   yanlış yorumlanır.
                                                                     bütün
             kaslar güç kaybına uğrar.                               insanlar-  Halüsinasyon,   3. çıkış
                                                                              dışarda herhangi
             Psikolojik değişimler; geçmişe duyulan özlem hissi yaşanır,   Duyu-  da farklı   bir uyarıcı
                                                                     şekilde
                                                              mun
             geçmiş yaşamı üzerine değerlendirme yapılır.     gerçek-  gerçekle-  olmadığı halde   4. çıkış
                                                                              varmış gibi
             (Değerlendirmeleri olumluysa benlik bütünlüğü, olumsuzsa   leşmesi   şen   algılanmasıdır.
                                                              için,
                                                                     psikolo-
             umutsuzluk duygusu yaşanır).                     içeriden   jik bir   Psikolojik
                                                              ya da   olaydır.  illüzyon   5. çıkış
             Zihinsel değişimler; hafıza zayıflar, dikkat toplamakta güçlük   dışarı-  (yanılsama),bü-
             çekilir, öğrenme hızı azalır.                    dan bir         tün insanlarda   6. çıkış
                                                              uyarıcı-  Duyum,   aynı şekilde
             Sosyal değişimler; yalnızlık artar, sosyal etkileşim azalır.  nın   bütün   gerçekleşir.
                                                              olması   insanlarda
          2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası   gerekir.  aynı   Fiziksel
             cevaplardan biri şöyle olabilir:  En keyif aldığım dönemler   şekilde   illüzyon   7. çıkış
             çocukluk ve yetişkinlik dönemiydi. Çocukken çok eğleniyor-  gerçekle-  (yanılsama),
                                                                              bütün insanlarda
             dum hiç sorumluluğum yoktu. Yetişkinlikte ise bağımsızlaş-  Duyum,   şen   farklı şekilde   8. çıkış
                                                                     fizyolojik
             tım, kendi kararlarımı kendim veriyordum. En zorlandığım   beyne   bir olaydır.  gerçekleşir.
                                                             iletilen
             dönemler ergenlik ve yaşlılık dönemi oldu. Ergenlikte duy-  uyarıcıla-  Duyarlılaşma,
             gusal çalkantılar yaşıyordum. Yaşlılıkta ise eskiden yaptığım   rın beyinde   Duyusal   tepki verilmeyen   9. çıkış
             şeyleri yapmakta zorlanıyordum.                 anlamlan-  eşik  ile   bir uyarıcıya   10. çıkış
                                                             dırılması
          3.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası   sürecidir.  organizma,   tepki verilmeye
                                                                     bir
                                                                              başlanmasıdır.
             cevaplardan biri şöyle olabilir: Yaşamış olduğum dönemdeki   uyarıcıdaki   Alışma, bir
                                                                     en küçük
             duygu, düşünce ve davranışlarımı anlamlandırmama yardım-  şiddet   uyarıcıya sürekli   11. çıkış
             cı olabilir. Gelecek ile ilgili plan yapmama yardımcı olabilir.   değişimini   maruz kalınması
                                                             Duyumun   fark   sonucu, o uyarıcıya   12. çıkış
                                                             gerçekleş-  etmeye   artık tepki
          Çalışma No.: 7                                     mesi için,   başlar.  verilmemesidir.
                                                             duyu             Aşırı uyarılma, bir
                                                             organların   Fark,   uyarıcının   13. çıkış
         1. Yönerge                                          sağlam ve   eşiği, bir   organizmada
                                                             yeterli   duyu   herhangi bir tepki   14. çıkış
         1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası   olması   organı-  oluşturmamasıdır.
             cevaplardan biri şöyle olabilir: Pantolonlar tek bacaklı olur-  gerekir.  nın
             du, ayakkabı tek olurdu. Merdivenler, yerini yürüyen merdi-  uyarıla-  Yetersiz uyarılma
                                                                              bir uyarıcının
             ven veya asansöre bırakırdı. Spor dalları değişirdi. Araçların   bildiği   organizmayı   15. çıkış
                                                                     en düşük
             vites sistemi değişirdi. Bisiklet olmazdı ya da pedal sistemi   uyarıcı   normal şiddet ve   16. çıkış
             tek ayağa uygun tasarlanırdı. Zıplayarak yürünürdü.     şiddetir.  sürenin üstünde
                                                                              etkilemesidir.
         2.  Cezalandırılma korkusu, kendi can güvenliğini korumak, ku-
             rallar bunu gerektirdiği için, başkasına zarar vermemek için.  2. Yönerge
         2. Yönerge                                     1.  Fark eşiği ile organizma, bir uyarıcıdaki en ufak şiddet
                                                           değişimini ayırt eder. Aynı türden uyarıcılar  arasındaki
         1.  Bu soruda; kişinin olmayan bir durum hakkında zihninde   şiddet farklılıklarını değerlendirme yeteneği, işitme duyumu
             tasarlayarak varsayımlar geliştirebilmesi, hipotezler sunabil-  için; müzisyenlerde, nöbetçi olan veya kritik önemi olan
             mesi Piaget’nin soyut işlem aşamasına denk gelmektedir.  görevlerdeki askerlerde, tat duyumu için aşçı veya gurmeler-
                                                           de, görme duyumu için kanserli tümörlerin belirli şekilleri ve
          78
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86