Page 81 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 81
PSİKOLOJİ 11 CEVAP ANAHTARLARI
Kavram Öğretimi Çalışması
hep “Babasının oğlu, aynı babası, babası ayağını kaldırmış bu 2. Cezalandırılma korkusu, kendi can güvenliğini korumak, ku-
koymuş.” gibi cümleler duyuyorum. Bu nedenle davranışlarımı rallar bunu gerektirdiği için, başkasına zarar vermemek için.
en çok etkileyen faktör kalıtımdır, diyebilirim.
Çalışma No.: 8
Çalışma No.: 6
1. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır.
1. Yönerge Olası cevaplardan biri şöyle olabilir: “Benim de giydiğim
elbiseler, kullandığım sözcükler ve saç stilim, etrafımdaki
1. Çocukluktan ergenliğe geçişle birlikte yetişkinler tarafından sürekli garipseniyor ve eleştiriliyor.
Fiziksel değişimler; boy uzar, hızlı büyüme gerçekleşir, Ayrıca onların kurallar ve konrtollerle dolu dünyası gerçekten
hormonsal değişim yaşanır. çok sıkıcı geliyor bana vb.”
Psikolojik değişimler; duygusal değişimler, duygu yoğunlu- “Ben yeni şeyler yapmak istiyorum, denemek istiyorum, hata
ğunda artış hâlleri, yalnız kalma isteği, kimlik kazanmaya yapmak istiyorum. Ancak siz bana hiç güvenmiyorsunuz,
karşı rol karmaşası yaşanır. benim de bir şeyler yapabileceğime inanmıyorsunuz maale-
Zihinsel değişimler; soyut düşünme becerileri gelişir. sef. Keşke benim de büyüdüğümü, artık çocuk olmadığımı
anlasanız…”
Sosyal değişimler; akran gruplarına dâhil olma ve ortak
ilgileri paylaşma isteği artar. 2. Ergenlik döneminin bireylere sağladığı fırsatlar; kendini ta-
Ergenlikten yetişkinliğe geçişle birlikte nıma ve kimlik oluşturma, müzik, resim, spor vb.alanlardaki
yeteneklerini keşfetme ve geliştirme, sosyal çevresini tanıma
Fiziksel değişimler; büyüme hızı yavaşlar, fiziksel değişimler ve şekillendirme olabilir.
azalır.
Psikolojik değişimler; dürtüsel davranışlar azalır, kişilik daha 3. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır.
tutarlı hâle gelir, üretkenlik artar.
Zihinsel değişimler; mantıklı kararlar alma ön plana çıkar Çalışma No.: 9
bilişsel yetenek gelişir. 1. Yönerge
Sosyal değişimler; evlilik, çalışma yaşamına dâhil olma gibi
toplumsal roller ön plana çıkar. 1. Doğru yol 11. çıkışa ulaşıyor.
Yetişkinlikten yaşlılığa geçişle birlikte İllüzyon
Fiziksel değişimler; bedensel olarak daha güçsüz hâle gelir, (yanılsama) ile 1. çıkış
boy kısalır, hareketler yavaşlar, vücut direnci azalır, refleks- duyumlar zihinde 2. çıkış
ler zayıflar, duyu organlarının işlevlerinde azalma yaşanır, Duyum, yanlış yorumlanır.
bütün
kaslar güç kaybına uğrar. insanlar- Halüsinasyon, 3. çıkış
dışarda herhangi
Psikolojik değişimler; geçmişe duyulan özlem hissi yaşanır, Duyu- da farklı bir uyarıcı
şekilde
mun
geçmiş yaşamı üzerine değerlendirme yapılır. gerçek- gerçekle- olmadığı halde 4. çıkış
varmış gibi
(Değerlendirmeleri olumluysa benlik bütünlüğü, olumsuzsa leşmesi şen algılanmasıdır.
için,
psikolo-
umutsuzluk duygusu yaşanır). içeriden jik bir Psikolojik
ya da olaydır. illüzyon 5. çıkış
Zihinsel değişimler; hafıza zayıflar, dikkat toplamakta güçlük dışarı- (yanılsama),bü-
çekilir, öğrenme hızı azalır. dan bir tün insanlarda 6. çıkış
uyarıcı- Duyum, aynı şekilde
Sosyal değişimler; yalnızlık artar, sosyal etkileşim azalır. nın bütün gerçekleşir.
olması insanlarda
2. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası gerekir. aynı Fiziksel
cevaplardan biri şöyle olabilir: En keyif aldığım dönemler şekilde illüzyon 7. çıkış
çocukluk ve yetişkinlik dönemiydi. Çocukken çok eğleniyor- gerçekle- (yanılsama),
bütün insanlarda
dum hiç sorumluluğum yoktu. Yetişkinlikte ise bağımsızlaş- Duyum, şen farklı şekilde 8. çıkış
fizyolojik
tım, kendi kararlarımı kendim veriyordum. En zorlandığım beyne bir olaydır. gerçekleşir.
iletilen
dönemler ergenlik ve yaşlılık dönemi oldu. Ergenlikte duy- uyarıcıla- Duyarlılaşma,
gusal çalkantılar yaşıyordum. Yaşlılıkta ise eskiden yaptığım rın beyinde Duyusal tepki verilmeyen 9. çıkış
şeyleri yapmakta zorlanıyordum. anlamlan- eşik ile bir uyarıcıya 10. çıkış
dırılması
3. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası sürecidir. organizma, tepki verilmeye
bir
başlanmasıdır.
cevaplardan biri şöyle olabilir: Yaşamış olduğum dönemdeki uyarıcıdaki Alışma, bir
en küçük
duygu, düşünce ve davranışlarımı anlamlandırmama yardım- şiddet uyarıcıya sürekli 11. çıkış
cı olabilir. Gelecek ile ilgili plan yapmama yardımcı olabilir. değişimini maruz kalınması
Duyumun fark sonucu, o uyarıcıya 12. çıkış
gerçekleş- etmeye artık tepki
Çalışma No.: 7 mesi için, başlar. verilmemesidir.
duyu Aşırı uyarılma, bir
organların Fark, uyarıcının 13. çıkış
1. Yönerge sağlam ve eşiği, bir organizmada
yeterli duyu herhangi bir tepki 14. çıkış
1. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası olması organı- oluşturmamasıdır.
cevaplardan biri şöyle olabilir: Pantolonlar tek bacaklı olur- gerekir. nın
du, ayakkabı tek olurdu. Merdivenler, yerini yürüyen merdi- uyarıla- Yetersiz uyarılma
bir uyarıcının
ven veya asansöre bırakırdı. Spor dalları değişirdi. Araçların bildiği organizmayı 15. çıkış
en düşük
vites sistemi değişirdi. Bisiklet olmazdı ya da pedal sistemi uyarıcı normal şiddet ve 16. çıkış
tek ayağa uygun tasarlanırdı. Zıplayarak yürünürdü. şiddetir. sürenin üstünde
etkilemesidir.
2. Cezalandırılma korkusu, kendi can güvenliğini korumak, ku-
rallar bunu gerektirdiği için, başkasına zarar vermemek için. 2. Yönerge
2. Yönerge 1. Fark eşiği ile organizma, bir uyarıcıdaki en ufak şiddet
değişimini ayırt eder. Aynı türden uyarıcılar arasındaki
1. Bu soruda; kişinin olmayan bir durum hakkında zihninde şiddet farklılıklarını değerlendirme yeteneği, işitme duyumu
tasarlayarak varsayımlar geliştirebilmesi, hipotezler sunabil- için; müzisyenlerde, nöbetçi olan veya kritik önemi olan
mesi Piaget’nin soyut işlem aşamasına denk gelmektedir. görevlerdeki askerlerde, tat duyumu için aşçı veya gurmeler-
de, görme duyumu için kanserli tümörlerin belirli şekilleri ve
78