Page 85 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 85

PSİKOLOJİ 11                                                     CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi Çalışması

             Dalgınlık: Dalgınken dinlenen derste konuyu kavrayamayız,
             öğrenme gerçekleşemez.                     Çalışma No.: 20
             Odaklanma: Dikkati derse odaklamak, başka uyarıcıların   1.  Bireysel Bilinç   Kolektif Bilinç
             olumsuz etkilerini azaltır. Ders daha verimli geçer.
                                                                         Dışı        Dışı
          2. Yönerge                                        Bireyin daha önce  Bilinç düzeyinde
                                                            tartışma yaşadığı   gitmeyi istemesi-
         1.  Archimedes, odaklanması yüksek olduğu için, aşırı dalgın ol-  arkadaşının doğum  ne rağmen bilinç-
             duğu için, askerden korktuğu için, deniz kenarında dalgaların   gününe gitmeyi   dışında doğum
             yüksek sesinden dolayı duymamış olabilir ( Archimedes’in   planlamasına   gününe katılmak
             askeri duymayışının gerçek nedeni yaptığı işe tam odaklan-  rağmen unutarak   istememiştir.
             masıydı.)
                                                            gidememesi.
         2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
             cevaplardan biri şöyle olabilir: Dalgınlık kendiliğinden
             gerçekleşen bir süreçtir. Odaklanma ise özel bir gayretle   Bir topluma ait    Toplumlara ait
             gerçekleşir. Odaklanma her şeyden önce özel ilgi ve yüksek   mitolojik hikâye-  mitolojik hikâyeler
             düzeyli meraka bağlıdır. İlgi alanlarınıza yönelerek odaklan-  lerin günümüzde   kuşaktan kuşağa
             manızı arttırabilirsiniz. Bunun yanı sıra nefes egzersizleri,   de o topluma ait   çeşitli imgelerle
             meditasyon gibi zihinsel süreçleri kontrol altına alma tek-  bireylere benzer   aktarılmıştır.
             nikleri, spor yapma, yazma, el işi yapma, toprakla uğraşma,   duygusal etkileri
             doğa yürüyüşleri yapma gibi çok sayıda etkinlik odaklanmayı   hissettirmesi.
             arttırılabilir.
          3.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır.   Yılan ile hiç kar-  Kişinin öznel
             Olası cevaplardan biri şöyle olabilir: Dikkatimi uzun süre   şılaşmamış yılan   yaşantısında dene-
             derse veremiyorum, ders dinlerken bir süre sonra hayal kur-  hakkında hiçbir   yimlemediği bilgi
             maya başladığımı fark ediyorum, bir konuda düşünürken bir   şey duymamış bir   (yılanın tehlikeli
             müddet sonra konudan konuya atladığımı fark ediyorum. bu   çocuğun yılan gö-  olduğuna dair
             sorunları aşmak için okul rehberlik servisine başvurabilirim,   rünce korkması.  düşünce) kuşaktan
             Bu alanda uzman bir psikoloğa danışabilirim, dikkat geliştir-           kuşağa bilinç dışı
             me egzersizleri yapabilirim, daldığımı ya da dikkatimi topla-           şekilde aktarıl-
             yamadığımı fark edince çalışmaya kısa molalar verebilirim.              mıştır.
                                                            Kişinin emniyet   Kişi bilinç dışın-
          Çalışma No.:19                                    kemeri yerine   da ehliyetini kay-
                                                            ‘ehliyet kemeri’   betme korkusu
         1. Yönerge                                         demesi.      yaşadığı için dili
                                                                         sürçmektedir.
         1.  Stroop Testi üç temel süreci yansıtır: Seçici dikkat, okuma ve
            renk söyleme. Burada özellikle etkili olan şey seçici dikkattir.  2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
                                                           cevaplardan biri şöyle olabilir: Zorlandığı dersin sınav
         2.  Strop Testi beynin farklı işlevleriyle alakalı olduğu kadar   tarihini unutmak. Korktuğu için dişçi randevusunu unutmak.
             “seçici dikkat” ile de ilişkilidir. Uyaranlar arasında seçim   Hoşlanmadığı bir misafir geldiğinde hoş geldiniz yerine hoşça
             yapmak zorlaştığı için bireyler doğru cevabı vermekte   kalın demek. Bu davranışlar farkında olmadan ama bilinç
             zorlanırlar. Bu örnekte, İngilizce bilmeyenler ya da bu dilde   dışı istekle gerçekleşmiş olabilir. Gündelik hayatta sergilenen
             renkleri akıcı bir şekilde söyleyemeyenler zorlanmayabilir.   birçok davranışta bilinç dışı isteklerin etkisi olabilir.
             İngilizce bilen ve bu dili akıcı konuşabilenler zorlanabilir.
          2. Yönerge                                    Çalışma No.: 21
          1.  Uyarılma: Zihnen ve bedenen algılamaya hazır ve açık
             olmak.                                     1. Yönerge
             Odaklanmış dikkat: Dikkati etkin bir şekilde bir uyarıcıya   1.  Bu sorunun cevabı öğrencilerin yorumuna bırakılmıştır.
             yoğunlaştırabilmek.                           Olası cevaplardan biri şöyle olabilir: Bağışıklığımızı kuvvet-
             Sürdürülen dikkat: Dikkati nispeten uzun süre bir uyarıcıda   lendirir. Hastalıkların iyileşmesine destek olur. Dikkati, dola-
             toplayabilmek.                                yısıyla odaklanmayı artırır. Öğrenmeye ve öğrendiklerimizin
             Seçici dikkat: Dikkati dağıtabilecek uyaranlara rağmen belirli   kalıcı hâle gelmesine katkı sunar. Dinlenmemize, dolayısıyla
                                                           daha enerjik olmamıza yardım eder. Kaygıyı azaltabilir. Hüc-
             bir uyarıcıya dikkati toplayabilmek.          relerimiz yenilenir ve cildimiz daha güzel olur. Daha güler
             Değişen dikkat: Dikkatin uyaranlar arasında geçiş yapabilmesi.  yüzlü olabiliriz ve bu da gün içinde ilişkilerimize yansır.
             Bölünmüş dikkat: Aynı anda birden çok uyarana dikkati   Derslerimize daha fazla katılır, daha üretken olabiliriz.
             verebilmek.
                                                        2.  Bu sorunun cevabı öğrencilerin yorumuna bırakılmıştır.
          2.  Yol tariflerinde, sokak, ağaç, dükkân, bina, tabela gibi   Olası cevaplar şöyle olabilir: Sınavlarım olduğunda gece
             uyaranlar belirtilir. Bunların öğrenilmesinde, uyarılma, seçici   geç saatlere kadar çalışmayı, kahve, çay içerek ayakta
             dikkat, değişen dikkat kavramları etkilidir.  kalmayı tercih ediyorum. Bazen kafama gün içinde yaşanan
                                                           olayları takıyorum ve gece uykum gelmiyor. İnternette video
         3.  En başta seçici dikkat olmak üzere, değişen dikkat ve   izleyerek, sosyal medyada takılarak vakit geçiriyorum. Bazı
             odaklanmış dikkat kavramları bireyler arasındaki farklılığın   izlemek istediğim filmlere ancak geceleri odaklanabiliyorum
             dikkate bağlı ana nedenleridir.               ve geç saatlere kadar film izliyorum. Bilgisayar oyunu oynu-
                                                           yorum. Arkadaşımla geç saatlere kadar telefonda konuşuyor
                                                           ya da mesajlaşıyorum. Böylece okula uykusuz gidiyor,
                                                           derslerden verim alamıyorum. Ders esnasında uyukladığım
                                                           çok oluyor.
                                                           Erken yatmayı, erken kalkmayı tercih ediyorum. Bazen
                                                           sabahları çalışmak daha verimli oluyor.

          82
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90