Page 85 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 85
PSİKOLOJİ 11 CEVAP ANAHTARLARI
Kavram Öğretimi Çalışması
Dalgınlık: Dalgınken dinlenen derste konuyu kavrayamayız,
öğrenme gerçekleşemez. Çalışma No.: 20
Odaklanma: Dikkati derse odaklamak, başka uyarıcıların 1. Bireysel Bilinç Kolektif Bilinç
olumsuz etkilerini azaltır. Ders daha verimli geçer.
Dışı Dışı
2. Yönerge Bireyin daha önce Bilinç düzeyinde
tartışma yaşadığı gitmeyi istemesi-
1. Archimedes, odaklanması yüksek olduğu için, aşırı dalgın ol- arkadaşının doğum ne rağmen bilinç-
duğu için, askerden korktuğu için, deniz kenarında dalgaların gününe gitmeyi dışında doğum
yüksek sesinden dolayı duymamış olabilir ( Archimedes’in planlamasına gününe katılmak
askeri duymayışının gerçek nedeni yaptığı işe tam odaklan- rağmen unutarak istememiştir.
masıydı.)
gidememesi.
2. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
cevaplardan biri şöyle olabilir: Dalgınlık kendiliğinden
gerçekleşen bir süreçtir. Odaklanma ise özel bir gayretle Bir topluma ait Toplumlara ait
gerçekleşir. Odaklanma her şeyden önce özel ilgi ve yüksek mitolojik hikâye- mitolojik hikâyeler
düzeyli meraka bağlıdır. İlgi alanlarınıza yönelerek odaklan- lerin günümüzde kuşaktan kuşağa
manızı arttırabilirsiniz. Bunun yanı sıra nefes egzersizleri, de o topluma ait çeşitli imgelerle
meditasyon gibi zihinsel süreçleri kontrol altına alma tek- bireylere benzer aktarılmıştır.
nikleri, spor yapma, yazma, el işi yapma, toprakla uğraşma, duygusal etkileri
doğa yürüyüşleri yapma gibi çok sayıda etkinlik odaklanmayı hissettirmesi.
arttırılabilir.
3. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Yılan ile hiç kar- Kişinin öznel
Olası cevaplardan biri şöyle olabilir: Dikkatimi uzun süre şılaşmamış yılan yaşantısında dene-
derse veremiyorum, ders dinlerken bir süre sonra hayal kur- hakkında hiçbir yimlemediği bilgi
maya başladığımı fark ediyorum, bir konuda düşünürken bir şey duymamış bir (yılanın tehlikeli
müddet sonra konudan konuya atladığımı fark ediyorum. bu çocuğun yılan gö- olduğuna dair
sorunları aşmak için okul rehberlik servisine başvurabilirim, rünce korkması. düşünce) kuşaktan
Bu alanda uzman bir psikoloğa danışabilirim, dikkat geliştir- kuşağa bilinç dışı
me egzersizleri yapabilirim, daldığımı ya da dikkatimi topla- şekilde aktarıl-
yamadığımı fark edince çalışmaya kısa molalar verebilirim. mıştır.
Kişinin emniyet Kişi bilinç dışın-
Çalışma No.:19 kemeri yerine da ehliyetini kay-
‘ehliyet kemeri’ betme korkusu
1. Yönerge demesi. yaşadığı için dili
sürçmektedir.
1. Stroop Testi üç temel süreci yansıtır: Seçici dikkat, okuma ve
renk söyleme. Burada özellikle etkili olan şey seçici dikkattir. 2. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
cevaplardan biri şöyle olabilir: Zorlandığı dersin sınav
2. Strop Testi beynin farklı işlevleriyle alakalı olduğu kadar tarihini unutmak. Korktuğu için dişçi randevusunu unutmak.
“seçici dikkat” ile de ilişkilidir. Uyaranlar arasında seçim Hoşlanmadığı bir misafir geldiğinde hoş geldiniz yerine hoşça
yapmak zorlaştığı için bireyler doğru cevabı vermekte kalın demek. Bu davranışlar farkında olmadan ama bilinç
zorlanırlar. Bu örnekte, İngilizce bilmeyenler ya da bu dilde dışı istekle gerçekleşmiş olabilir. Gündelik hayatta sergilenen
renkleri akıcı bir şekilde söyleyemeyenler zorlanmayabilir. birçok davranışta bilinç dışı isteklerin etkisi olabilir.
İngilizce bilen ve bu dili akıcı konuşabilenler zorlanabilir.
2. Yönerge Çalışma No.: 21
1. Uyarılma: Zihnen ve bedenen algılamaya hazır ve açık
olmak. 1. Yönerge
Odaklanmış dikkat: Dikkati etkin bir şekilde bir uyarıcıya 1. Bu sorunun cevabı öğrencilerin yorumuna bırakılmıştır.
yoğunlaştırabilmek. Olası cevaplardan biri şöyle olabilir: Bağışıklığımızı kuvvet-
Sürdürülen dikkat: Dikkati nispeten uzun süre bir uyarıcıda lendirir. Hastalıkların iyileşmesine destek olur. Dikkati, dola-
toplayabilmek. yısıyla odaklanmayı artırır. Öğrenmeye ve öğrendiklerimizin
Seçici dikkat: Dikkati dağıtabilecek uyaranlara rağmen belirli kalıcı hâle gelmesine katkı sunar. Dinlenmemize, dolayısıyla
daha enerjik olmamıza yardım eder. Kaygıyı azaltabilir. Hüc-
bir uyarıcıya dikkati toplayabilmek. relerimiz yenilenir ve cildimiz daha güzel olur. Daha güler
Değişen dikkat: Dikkatin uyaranlar arasında geçiş yapabilmesi. yüzlü olabiliriz ve bu da gün içinde ilişkilerimize yansır.
Bölünmüş dikkat: Aynı anda birden çok uyarana dikkati Derslerimize daha fazla katılır, daha üretken olabiliriz.
verebilmek.
2. Bu sorunun cevabı öğrencilerin yorumuna bırakılmıştır.
2. Yol tariflerinde, sokak, ağaç, dükkân, bina, tabela gibi Olası cevaplar şöyle olabilir: Sınavlarım olduğunda gece
uyaranlar belirtilir. Bunların öğrenilmesinde, uyarılma, seçici geç saatlere kadar çalışmayı, kahve, çay içerek ayakta
dikkat, değişen dikkat kavramları etkilidir. kalmayı tercih ediyorum. Bazen kafama gün içinde yaşanan
olayları takıyorum ve gece uykum gelmiyor. İnternette video
3. En başta seçici dikkat olmak üzere, değişen dikkat ve izleyerek, sosyal medyada takılarak vakit geçiriyorum. Bazı
odaklanmış dikkat kavramları bireyler arasındaki farklılığın izlemek istediğim filmlere ancak geceleri odaklanabiliyorum
dikkate bağlı ana nedenleridir. ve geç saatlere kadar film izliyorum. Bilgisayar oyunu oynu-
yorum. Arkadaşımla geç saatlere kadar telefonda konuşuyor
ya da mesajlaşıyorum. Böylece okula uykusuz gidiyor,
derslerden verim alamıyorum. Ders esnasında uyukladığım
çok oluyor.
Erken yatmayı, erken kalkmayı tercih ediyorum. Bazen
sabahları çalışmak daha verimli oluyor.
82