Page 165 - sosyoloji
P. 165

SOSYOLOJİ 11


         1.  Olası cevap:                                  okul çevresinin gelişimine katkı sağlamaktır. B isimli öğrenci-
             Açık ve kapalı kamusal alanda maske takılması kuralı yani   nin ise mağdur olarak sürece katılarak duygu ve beklentilerini
             resmî kontrol en çok karşılaşılan kontrol türü olmuştur. Bunun   ifade etme olanağı bulmasını sağlar. Aynı zamanda zararın te-
             nedeni maske, mesafe kuralına uyulmasının toplum sağlığını   lafisi veya bedelinin tazminini, kendinden özür dilenmesi için
             tehdit eden  bir  salgının  yayılmaması için bilinen en  geçerli   bir fırsatın oluşmasını ve uygun olduğu durumlarda faille olan
             yöntem olmasıdır. Bu nedenle maske takılması normu resmî   ilişkisinin düzeltilmesi imkânını mağdura sağlar.
             kontrol türü olarak karşımıza çıkmıştır.      3) Bu ihtiyaçları karşılamak kimin sorumluluğundadır?
         2.  Olası cevap:                                  Okul topluluğu onarıma direkt olarak müdahil olur. Konu üze-
                                                           rine eğitim almış kolaylaştırıcılar tarafından süreç yönetilir.
             Salgına  neden  olan  virüslerden  birinin  Covid-19  (Yeni  Tip
             Koronavirüs)  olduğu  görülmektedir.  “Evde  kal”  söylemiyle   2. Yönerge:
             yaşanan eve kapanma durumu, fiziksel mesafeyi koruma di-
             siplini, maske takma zorunluluğu, hijyen gerekliliği, sokağa   1.  Ceza adaleti kanun ihlaline, diğer bir deyişle, suça odaklanır;
             çıkma  yasakları…  Kısacası  karantina  uygulamalarıyla  top-  adalet suçun belirlenip karşılığında cezanın verilmesiyle sağ-
             lumsal  yaşamın  alışılanın  dışına  çıkmasına  yol  açan  yavaş-  lanır. Fail, fiilinin sonucunda hak ettiği karşılığı bulmalıdır.
             lama  hâli,  toplumu  derinden  sarsmaktadır.  Eve  kapanmanın   Onarıcı adaletin odak noktası, mağdurun ihtiyaçlarının ve za-
             uzun sürmesi, ev içi hâllerde beklenmedik olumsuzluklara yol   rarının failin sorumluluğunda onarılmasını sağlamaktır. Ona-
             açabilir. Örneğin aile üyeleri aynı ve dar mekânda uzun süre   rıcı adalet mağdurun zararına ve ihtiyaçlarına odaklanır. Ayrı-
             bir arada bulunmanın getirdiği sıkıntılar sonucunda birbirle-  ca fail ve topluma da odaklanır. Ayrıca topluluk ve toplum da
             riyle karşı karşıya gelebilirler ve aile içi şiddet ortaya çıkabi-  bu zarardan ortaya çıkan sonuca yani failin sorumluluklarına
             lir. Bireysel yaşama değer verildiği ve bireysel yaşam için her   odaklanır. Onarıcı adalet, içerici ve işbirlikçi bir süreç benim-
             türlü imkânın hazırlandığı bir dönemde, bu kadar uzun süre   ser. Durumla ilgili bireyleri bir araya getirir mağdur, fail, top-
             dar bir mekânda gerçekleşen birlikte yaşam, aile üyelerinin   luluk üyeleri ve toplum. Hataları, olumluya çevirmeye çalışır.
             üstesinde gelemeyeceği zorlukları doğurabilir.  Bu zorlukları   2.  Olası cevap:
             aşmak için, uzmanlar tarafından kitle iletişim araçları aracılığı   Onarıcı  adalet  uygulaması  için  uzlaştırıcının  eğitim  alması
             ile etkili iletişim becerilerine yönelik, psiko-sosyal destek vi-  gereklidir. Müdahalenin önemli bir amacı da faillere yeni de-
             deoları hazırlanarak paylaşılabilir.          ğerler ve beceriler öğretilmesidir. Bu eğitim sürecine zaman
                                                           ayrılması ve bu eğitimin, konusunda uzman olan kişiler tara-
          Çalışma No.: 31
                                                           fından verilmesi gerekmektedir. Uygun sayıda öğrenci ve bu
         1. Yönerge:                                       konuda eğitim almış yeterli sayıda uzman olmalıdır. Ailelerin
                                                           bu sürece katılmaları çok önemlidir; öncelikle bu konuda bil-
         1.  Olası cevap:                                  gilendirilmeleri gerekmektedir.
             Onarıcı adalette suçluların “çekinmeden razı olacakları” bir
             ortamda  yaptıklarından  utanmalarını  ve  pişman  olmalarını   3. Yönerge:
             sağlanır. Bu şekilde hem kurbanların hem de kamunun yap-  Olası cevap:
             tıklarını onaylamadığının farkına varmış olurlar. Literatürde-  Hafif suçların ve ilk kez suç işleyenlerin davalarını ve prob-
             ki onarıcı adalet örneklerinin çoğu, soygun, hırsızlık, aile içi   lemlerini hedeflemek onarıcı adalet uygulamasında sık görü-
             şiddet, araçlarla işlenen suçların dâhil olduğu bir grup benzer   len bir eğilimdir. Başlangıçta bu şekilde davranılmasının bazı
             suçlara odaklanmıştır.  Her ne kadar onarıcı adaletin yeniden   iyi  nedenleri  olabilir.  Bununla  beraber,  onarıcı  adalet  prog-
             suç işleme olaylarını azalttığı görüşünü destekleyecek sağlam   ramlarının sadece hafif suçlar ya da ilk kez suç işleyenler için
             veriler olmasa da bu alanlarda başarılı olmuş bazı, yeniden   uygun olduğu görüşünün temellendirilmesi zor görünmekte-
             uyum sağlama vakaları vardır.                 dir. Hatta onarıcı yaklaşımlar başka yaklaşımların kullanıla-
          2. Yönerge:                                      bileceği mağdursuz suçların söz konusu olduğu davalarda çok
                                                           abartılı  ve  anlamsız  olabilmektedir.  Bazı  suçlar  için  onarıcı
             Kantin sırasında bekleyen B isimli öğrencinin önüne, üst sı-  adaletin  kullanılmasının  diğer  suçlarda  kullanılmasına  göre
             nıfta okuyan A isimli öğrenci geçer ve onu, sıradan çıkması   daha tartışmalı olduğu bilinmektedir. Belirli bir ortamda neyin
             için fiziksel şiddet sayılacak şekilde iter. Bunu gören nöbetçi   çok  tartışmalı  olduğu  toplumun  özellikleri,  kültürel  bağlam
             öğretmen duruma müdahale eder. Fiziksel şiddet içeren davra-  veya programın doğası gibi bazı faktörlere bağlıdır. Örneğin
             nışı nedeniyle A disiplin kuruluna sevk edilir.  aile içi şiddet ve cinsel saldırı suçlarında onarıcı adaletin kul-
                                                           lanımı çok tartışılmalıdır. Onarıcı adaletin bazı savunucuları
             Klasik adalet anlayışı                        onarıcı yaklaşımın, dikkatlice düşünülen uygulamalara ve gü-
             1) Hangi suç işlenmiştir?                     vencelere bağlı olarak bütün suç çeşitlerine uygun olduğunu
             Kavga  etmek,  başkalarına  fiili  şiddet  uygulamak  suçu  işle-  düşünür  ve  onarıcı  adalet  programlarının  aile  içi  şiddet  ve
             miştir. Uygunsuz davranış, okul kurallarını ihlal eden her şey   cinsel  saldırı  suçlarını  da  kapsaması  gerektiğini  savunurlar.
             suçtur.                                       Diğerleri ise -bazı kadın örgütleri gibi- onarıcı yaklaşımların
             2) Bu suçu kim işlemiştir?                    kadın mağdurları tekrar mağdur edebileceğini ve suç oluştu-
             A isimli öğrenci bu suçu işlemiştir. Suçu işleyen kişi ile oku-  ran davranışın zararlı yanlarının açığa vurulmasının yeterli bir
             lun karşı karşıya olduğu varsayımından hareket edilir.  şekilde sağlayamayacağını söylemektedirler.
             3) Faillerin hak ettiği ceza nedir?
             Okuldan  1-5  gün  arasında  kısa  süreli  uzaklaştırma  cezasını   Çalışma No.: 32
             gerektiren fiil ve davranışlar. Bu yaklaşımda önlem için ceza-
             landırmanın gerekli olduğu düşünülür.      1.  Anomi toplumda normlara karşı inancın azalması sonucu olu-
                                                           şan bir kuralsızlık ve normsuzluk hâlidir. Anomi durumunda
             Onarıcı adalet anlayışı                       normların insanlar üzerindeki etkisi azalır, toplumda karışıklık
             1) Suçtan kim zarar görmüştür?                ve çatışma hâli baş gösterir.
             B isimli öğrenci suçtan zarar görmüştür. Uygunsuz davranış,   2.  Olası cevap:
             başka biri tarafından bir grup veya kişiye verilen psikolojik,
             fiziksel bir zarar olarak tanımlanmaktadır.   Toplumsal düzeni sağlayan normlara olan inancın zayıfladı-
             2) Bu kişilerin ihtiyaçları nelerdir?         ğı ve uyulmadığı bir toplum hayal edilebilir. Böyle bir top-
             Duyguların,  ihtiyaçların  ve  düşüncelerin  ifade  edilmesi  yo-  lumda ortak duygular ve birliktelik kaybolmuştur ve insanlar
             luyla sorunların çözümüne odaklanır. A isimli öğrencinin suça   yalnızca kendi çıkarlarını önemsemektedir. Hastalara ve zor
             itilmeden, okul ve okul çevresinde kalıp, yapmış olduğu dav-  durumda olan insanlara kimse yardım elini uzatmamaktadır.
             ranışın  nedenlerini  anlamaya  ve  sorumluluğu  kabullenmeyi   Yardımlaşma  ve  dayanışma  duygusu  yitirilmiştir. Aile  için-
             öğrenmesine  ihtiyacı  vardır.  Amaç  toplumdan  dışlanmadan   de,  okulda,  trafikte,  iş  yerlerinde,  üyesi  olduğumuz  sosyal
             yapmış oldukları davranışların sorumluluklarını ve etkilerini   gruplarda mevcut kurallara uyulmamaktadır. Özellikle sosyal
             kabul edip anlayarak hem kendi bireysel gelişimlerini hem de   kurumlar işlevselliğini yitirmektedir. Kuralsızlık durumların-
          162
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170