Page 162 - sosyoloji
P. 162

SOSYOLOJİ 11


               zaman toplumsal sapmalar ortaya çıkabilir. Birey ait olduğu
               toplumun değerlerine ve diğer özelliklerine uygun bir yaşama   Çalışma No.: 25
               tarzını benimser. İçinde yaşadığı toplumun bir ferdi olmakla
               gurur duyar. Böylece millî birlik ve beraberlik duygusu oluşur.   1.  Olası cevaplar:
               Toplumsal kimlik, bir topluma ait olma duygusunu geliştirir.   Öğrenciler statülerle ilgili bilgilerini kullanarak, kendi yaşan-
               Aksi durumda birey, içinde yaşadığı toplumun değerlerini ve   tılarında sahip oldukları statülerden üç tanesini seçip, etkinlik-
               diğer özelliklerini benimsemediğinde millî birlik ve beraberlik   teki kartlara belirlemiş olduğu statülerinden beklenen rolleri
               duygusu gelişmez.                              yazacaktır.
                                                              Belirlemiş olduğunuz statüler ve bu statülere bağlı rollerden
             Çalışma No.: 23                                  hangisi yaşamınızda daha etkin ve işlevsel olmasıyla ön plana
                                                              çıkarak sizi daha iyi tanımlamaktadır? Neden?
            1. Yönerge:                                    2.  Olası cevaplar:
            1.  Evlat, sporcu, öğrenci, milli sporcu, erkek, olimpiyat şampi-  Bireyin toplum içindeki konumuna  statü denir. Başka bir de-
                yonu, ağabey.                                 yişle statü bireye toplum içinde hak ve sorumluluklar yükle-
            2.  Olası Cevap:                                  yen konumdur Birey toplum içerisinde birçok statüye sahiptir.
                                                              Örneğin sizler; öğrenci, evlat sporcu, çalışan, arkadaş, kadın
               Çocuk olmam, kadın ya da erkek olmam, siyah ya da beyaz   –erkek, statülerinden bir kaçına ya da hepsine sahip olabilir-
               ırktan olmam, öğrenci olmam gibi.              siniz.
            3.  Anahtar statü kavramı ile ilgili bilgilerini kullanarak Mete Ga-  Öğrenciler belirlemiş olduğu statüler arasından kendisini ta-
                zoz’un sahip olduğu statüleri arasında en etkin ve toplumdaki   nımlayan, en etkin ve işlevsel, toplumdaki yerini, kimliğini
                yeri, görevi ve kimliğini belirleyen anahtar statüyü tespit et-  belirleyen statüsünü, anahtar statü ile ilgili bilgileriyle bağlan-
                meleri beklenir; olimpiyat şampiyonu          tı kurarak ortaya koyar.
            4.  Olası cevap:                                  Bireyler toplum içinde aynı anda pek çok statüye sahip olma-
                Yaşantımda öğrenci olmam daha ön plana çıkmaktadır.  sına rağmen, toplumdaki konumu anahtar statüsü ile belirlenir.
            5.  Mete Gazoz’un annesinin okçuluk spor kulübü başkanı, ba-  Toplumsal statüyü şu faktörler belirler :
                basının eski milli okçuluk sporcusu ve antrenörü olması Me-  a) Demokratik ya da totaliter her toplumda soy bağı kişinin
                te’nin sporculuk   statüsünü etkilemiştir.    toplumsal statüsünü etkiler.
            2. Yönerge:                                       b)  Bireyin  sahip  olduğu  sosyo-ekonomik  durumu  statüsünü
                                                              belirler.
            1.  1 ve 4 numaralı görsel edinilmiş statüye örnekken, 2 ve 3 ka-  c) Kişinin yaptığı iş, meslek statüsünü belirler.
                zanılmış statüye örnektir.
                                                              d) Bireyin eğitim düzeyi statüsünü belirler.
            2.  Olası Cevaplar :                              e) Bireyin dini inancı statüsünü belirleyebilir.
                Edinilmiş statülerim; çocuk olmam, kadın ya da erkek olmam,   f) Bireyin biyolojik özellikleri (cinsiyet güzellik yaş vb.) sta-
                siyah ya da beyaz ırktan olmam gibi.          tüsünü belirleyebilir.
                Kazanılmış statülerim; öğrenci olmam gibi.    Belirtilen faktörlere bağlı olarak statüler toplumun kendi di-
                                                              namikleri  içerisinde  belirlenen  rollerle  tamamlanmıştır.  Her
             Çalışma No.: 24                                  toplumda statüden beklenen roller toplumun değer yargıları,
                                                              örf, adet, gelenek, görenek, tarihsel birikim, hukuk kuralları,
            1.  Voleyboldaki takım kaptanlığı statüsündeki rolleri, öğrencilik   kültür, doğal çevre ve toplumsal yapıya bağlı olarak şekillen-
                statüsündeki rollerinde pekişme sağlamıştır.  miştir.
            2.  Voleybol takım kaptanlığı ve öğrencilik statüsündeki rolleri,   3.  Olası cevaplar:
                aile hayatındaki rollerini olumsuz etkilemiştir.  Bu roller zamanla ve toplumdan topluma değişebilir. Örneğin
            3.  Olası cevap:                                  anne statüsünden geleneksel toplumlarda üretime eşinin ya-
                                                              nında katılması, ev işlerini yapması, çocuklarına karşı bakım
               Farklı  statülerin  rol  taleplerini  karşılamak  çoğu  zaman  zor-  görevlerini yerine getirmesi gibi roller beklenirken, sanayileş-
               layıcıdır. Ne kadar çok statümüz varsa ve ne kadar çok rol   me, kentleşme, teknolojinin gelişmesi ve iletişim araçlarının
               oynarsak, rol çatışması yaşama olasılığımız o kadar artar. Aynı   hayatımızın her alanına girmesi gibi etkenlerle anne statüsün-
               anda birden fazla statüye sahip olmamız nedeniyle, statülerin   den çalışma hayatının içerisinde olması, ekonomik gelir elde
               rolleri birbirini etkiler.                     etmesi, çocuklarının fiziksel, psikolojik ve sosyolojik ihtiyaç-
               Bazı  statülerin  rolleri  birbirini  olumlu  etkileyip  rollerin  ya-  larını karşılaması gibi yeni roller beklenmeye başlamıştır.
               pılmasını kolaylaştırırken, bazı statülerin rolleri ise birbirini   Yönergedeki çalışma ile bağlantılı olarak öğrenciler belirtilen
               olumsuz  etkileyerek  zorlaştırmaktadır.  Örneğin  okul  öncesi   örneklerden (anne –baba)yola çıkarak öğretmen, anne baba,
               öğretmeni olan bir anne, kendi çocuğuna mesleğinin bilgileri   doktor, arkadaş, abla –ağabey –kardeş gibi statülerin zamanla
               ve rolleri ile yaklaşarak ona öğrencisi gibi davranabilir. Öğret-  değişimine örnekler verir.
               menlik statüsünün rolleri, annelik statüsünün rollerini kolay-
               laştırmakta rol pekişmesine sebep olmaktadır.
                                                           Çalışma No.: 26
               Mesleği  askerlik  olan  bir  kişi,  askerlik  statüsünün  rolleri-
               ni baba rolüne aktararak, evde eşine ve çocuklarına askerlik
               statüsü  rolleriyle(  emir  verme,  aşırı  disiplin,  kuralların  sert   1. Yönerge:
               biçimde uygulanması, cezalar vs) davranırsa rol çatışması ile   1.  1, 4, 6, 8, 10, 11, 13, 14, 15
               karşı karşıya kalır. Çünkü askerlik statüsünün rolleri, baba sta-
               tüsünün rollerini zorlaştırmaktadır.
               Öğrencilerin kendi yaşamlarından örnekler vermesi beklenir.   2.  2, 3, 5, 7, 9, 12
               Örneğin  evinde  evlat  olarak  şımartılan  öğrencinin,  okulda
               disiplin kurallarıyla karşılaşması ve evdeki gibi davranması   3.   Olası cevaplar:
               çatışma yaratır.                               Meslek, soyadı, mülkiyet, sosyal medya.
               Öğrenci rolleri, sivil toplum kuruluşunda yapılan bir çalışma-
               da rol pekişmesi yaşar.


                                                                                                   159
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167