Page 157 - sosyoloji
P. 157

SOSYOLOJİ 11



          Çalışma No.: 9                                Çalışma No.: 10
                                                        1.  Öğrencinin videodaki bilgilerden hareketle dâhil olduğu grup-
          1. Yönerge:
                                                           ları birincil ve ikincil olarak sınıflandırabilmesi; bu sınıflan-
                                                           dırmayı yaparken “biz” bilinci, yakınlık derecesi, samimiyet
                                                           gibi ölçütleri kullanması beklenir.
                          ÖRNEKLER
                                                           Birincil gruplar (Aile, arkadaş grupları vb. örnek verilebilir.)
          Mağazada alışveriş                               • Üye sayısı azdır.
          yapan insanlar                                   • Uzun sürelidir.
          Okul futbol takımı  X                            • İlişkiler samimidir.
                                                           • Biz bilinci ön plandadır.
          Belediye otobüsü
          yolcuları                                        • Resmî değildir.
                                                           İkincil gruplar (Dernekler, bir projede birlikte çalışanlar, bir
          Sosyal ağ arkadaşları  X                         eğitim ortamındaki kursiyerler vb. örnek verilebilir.)
                                                           • Üye sayısı birincil gruplara oranla daha fazladır.
          Okul arkadaşları  X                              • Bireylerin hak ve sorumlulukları resmî araçlarla belirlen-
          Aynı iş yerinde   X                                miştir.
          çalışanlar                                       • Bireysel sorumluluk önemlidir.
          Lise 1. sınıf öğren-                             • Grup amacı gerçekleştiğinde grubun süresi dolar.
          cileri                                        2.  Birincil  ve  ikincil  gruplar  zamanla  yer  değiştirebilir.  Örne-
          Stadyumda maç                                    ğin oldukça resmî ilişkilerin egemen olduğu iş arkadaşlıkları
          izleyen seyirciler                               en  yakın  arkadaşlıklar  grubuna  dönüşebilmektedir.  Bireyin
                                                           toplumsal yaşamı, farklı dönemlerde farklı gruplarla ilişkiye
          1.  Toplumsal grupların, ortak değerleri ve kuralları vardır. Grup   girmesini ve yeni gruplara üye olmasını beraberinde getire-
             üyeleri arasında belirli bir etkileşim vardır. Biz bilinci taşır,   bilmektedir. Toplumsal yaşama katılımın zorunlu bir sonucu
             süreklilik özelliği gösterir. Üyeleri arasında grup bilinci var-  olarak ilişkiye girilen ve üye olunan her yeni grup, birey için
             dır, üyeleri grubun çıkarları doğrultusunda davranır.   örneğin başlangıç aşamasında ikincil grup düzeyinde iken za-
                                                           manla birincil grup düzeyine çıkabilmektedir.
             Toplumsal yığınlar, fiziksel yakınlıklarına rağmen aralarında
             karşılıklı ilişkiler; birleştirici, bütünleştirici bağlar bulunma-
             yan ya da yüzeysel ve geçici olarak bağlanan insan birikimle-  Çalışma No.: 11
             ridir. Toplumsal yığınlar; kalabalık, protesto yığınları, izleyici
             yığınları,  gösteri  yığınları,  oturan  yığınlar,  işlevsel  yığınlar   1.  Toplumsal grupların işlevleri:
             olarak sınıflandırılabilir.                   • Bireyin temel (biyolojik, psikolojik, fizyolojik) ihtiyaçları-
             Mağazada alışveriş yapan insanlar, belediye otobüsü yolcu-  nı karşılar
             ları, stadyumda maç izleyen seyirciler toplumsal grup değil;   • Bireyin sosyalleşmesini sağlar.
             kalabalıktır.                                 • Bireye kimlik kazandırır.
             Lise 1. sınıf öğrencileri ise toplumsal kategoridir. Toplumsal   • Bireye güven kazandırır ve ait olma duygusu verir.
             kategorilerde insanlar benzer bir özellik taşırlar ancak birbir-
             lerini tanımazlar veya aralarındaki etkileşim düşüktür.  2.  Dâhil olunan her grup bireye bir statü kazandırır. Bu durum
                                                           bireyin diğer bireyler nezdindeki yerini olumlu veya olumsuz
          2. Yönerge:                                      etkileyebilir.
          1.  Olası cevap :                             3.  Olası cevap:
             • İnsan, toplumsal grupların üyesi olarak varlığını sürdüren   Dâhil olunan her grup bireye toplumsal bir yer kazandırdığı
              sosyal bir canlıdır. Toplumsal gruplar, tutumlarımız ve dav-  gibi  sorumluluklar  da  yükler.  Grubun  devamlılığı  için  grup
              ranışlarımız üzerinde etkiye sahiptir.       üyelerinin  kendilerinden  beklenilenleri  yerine  getirmesi  ge-
             • Aile,  yetişkin  üyelerin  çocukları  yetiştirmekten  sorumlu   rekir. Aksi takdirde bireylerin gruptan dışlanması söz konusu
                                                           olabilir. Öğrencinin kendi yaşantılarından yola çıkarak bu du-
              oldukları,  sosyo-ekonomik  bir  birim  oluşturan,  kan  bağı,   rumu analiz etmesi beklenir.
              evlilik ya da nüfusuna geçirme yoluyla birbirine bağlı bi-
              reylerden oluşan bir gruptur.  Aile bireye kendi normları
              doğrultusunda beklediği davranış örüntülerini öğretir. Her-  Çalışma No.: 12
              hangi bir toplumsal mekânda sergilenen davranış üzerinde
              aile sosyal denetime sahiptir.            1.  Olası cevap :
             • Arkadaş Grupları: Çok sayıda insan, belli kültürleri alırken   Çalışmanın nasıl düzenleneceğine ve hangi başlıklara yer ve-
              yaşamlarının  ileriki  yıllarına  kadar  arkadaşları  tarafından   receğimize dair kararları çoğunluğun isteklerine göre verdik.
              yönlendirilmektedir. Arkadaşlığın toplumsal içeriği, zaman   2.  Olası cevap :
              içinde ve kültürden kültüre değişmektedir. Arkadaşlığın ta-
              nımı da buna bağlı olarak değişmektedir.     Bireysel roller bireylerin ilgi ve istekleri doğrultusunda şekil-
                                                           lendi.
          2.  Olası cevap:
             • Aile bireyin yaşamını kolaylaştırır çünkü aile, bireyin ken-  3.  Olası cevap :
              dini güvende hissetmesini sağlar.            Bir arkadaşımızın annesi gazeteci olduğu için konu hakkında
             • Bireyin  bir  topluluğa  ait  olma  duygusunu  sürdürebildiği   bilgisi vardı. O arkadaşımız grup lideri oldu.
              bir  grup  olarak  arkadaşlık,  insanların  yaşamlarını  etkiler.   4.  Olası cevap :
              Arkadaşlık  bize  güvenebileceğimiz  sarsılmaz  bağlar  sağ-  Sürece katılmadığını hisseden olmadı.
              layabilen  önemli  bir  toplumsal  yapıştırıcı  sayılabilir.  Öte
              yandan  arkadaş  grubunun  beklentileri  toplum  normlarına   5.  Olası cevap :
              aykırı olabilir. Bu durum bireyin yaşamını zorlaştıracaktır.  Demokratik bir liderliğin olduğu, üyeleri arasında iş bölümü-
                                                           nün  ve  etkili  bir  iletişimin  olduğu  gruplar  amaçlarına  daha
          154
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162