Page 160 - sosyoloji
P. 160

SOSYOLOJİ 11


                evrenini Türkiye’de okuyan lise öğrencileri oluşturmaktadır.   cinin 12’si kız 13’ü erkek öğrencidir. “Tamamen katılıyorum.”
                Çalışma evreni ise A ilçesi lise öğrencilerinden oluşmaktadır.   cevabını veren 40 öğrencinin 20’si 9. sınıf öğrencisidir. “Çok
                A ilçesinde okuyan 120 öğrenci, katmanlı örnekleme (tabakalı   az etkileniyorum.” diyen 25 öğrencinin 5’i 10. sınıf, 10’u 11.
                örnekleme) tekniği ile seçilmiştir.           sınıf,  10’u 12. sınıftır. Alt sınıf öğrenciler reklamlardan daha
                Anketin Değerlendirilmesi:  AAnketin anlaşılmak ve açık-  fazla etkilenmektedir.
                lanmak  istenen  şeyleri  ölçmesi  gerekir.  Ölçmek  istenilen
                konu,  belli  ilkeler  çerçevesinde  rakam,  sembol,  şekil  veya   2.  4. soru olan “Ailemin görüşleri benim akıllı telefon tercihimi
                kavramlara dönüştürülür. Amaçlar ile ölçüm arasında uyum   etkiler.”  sorusuna  “Tamamen”  ve  “Büyük  oranda  katılıyo-
                olmalıdır.                                    rum.” cevabını veren 10 öğrencinin 7’si kız öğrenci, 3’ü erkek
                                                              öğrencidir. Kız öğrenciler ailelerinin görüşlerinden daha çok
                • Ankete 120 öğrenci katılmıştır. Kız öğrenci sayısı 50, erkek   etkilenmişlerdir. Kız öğrencilerin %14’ü ailesinin görüşlerin-
                  öğrenci sayısı 70’tir.                      den etkilenmiştir[“Kız öğrencilerin  %14’ü,erkek öğrencilerin
                Her sınıf seviyesinden 30 öğrenci katılmıştır.   ise  %2’si ailelerinin görüşlerinden etkilenmiştir. Bu veriden
                Katılımcıların  %33’ü  800-2000,  %33’ü  2000-4000,  %23’ü   yola çıkarak kızların erkeklere göre ailelerinin görüşlerinden
                4000-8000, %10’u ise 8000 ve üzeri seçeneğini işaretlemiştir.   daha fazla etkilendiği söylenebilir.” diyebilir miyiz?]. Erkek
                Telefon fiyatı arttıkça kullanıcı sayısının azaldığı görülmüştür.  öğrencilerin oranı ise %2’dir. Öğrencilerin genel olarak “Çok
                2. bölümde telefon tercihlerini etkileyen faktörler incelenmiş-  az” ve “Hiç etkilemiyor” seçeneklerini işaretledikleri görül-
                                                              müştür. 95 öğrenci bu iki katılım derecesini işaretlemiştir. 95
                tir.                                          öğrencinin 28’i 12. sınıf, 25’i 11.sınıf, 22’si 10. sınıf, 20’si
                                                              9.sınıftır.  Sınıf  seviyesi  yükseldikçe  ailenin  görüşlerinden
                                                              daha az etkilendikleri görülmektedir.
                               Katılma Derecesi
                                                           3.  “Marka benim akıllı telefon tercihimi etkiler.” sorusuna “Çok
                          Büyük   Orta   Çok                  az” ve “Hiç katılmıyorum” cevabını veren öğrenci olmamıştır.
                  Tamamen                    Hiç   Toplam     Tüm öğrenciler için yaş ve cinsiyetin ötesinde markanın orta
                          oranda  düzeyde   az                düzeyde bile olsa telefon tercihlerini etkilediği görülmektedir.
                     5      4      3      2   1            4.  “Arkadaşlarımın görüşleri, benim akıllı telefon tercihimi etki-
                                                              ler.” sorusuna verilen cevaplar ile kullandıkları akıllı telefon
             1.      40     20     25    25  20    120        fiyatı karşılaştırma tablosu
             2.      60     20     25    15   -    120
                                                            3.Arkadaşları-  Kullandığı Akıllı Telefonun
             3.      50     30     20    10  10    120      mın görüşleri   Fiyatı
                                                            benim akıllı
             4.      5      5      15    45  50    120      telefon tercihimi   800-  2000-  4000-  8000-  Toplam
                                                            etkiler.     2000  4000  8000  üzeri
             5.      60     30     20    10   -    120
                                                            Tamamen katılı-
             6.      90     30     -     -    -    120      yorum         10   15    15    10     50
             7.      80     30     10    -    -    120
                                                            Büyük oranda   5   15    20    10     30
             8.      90     30     -     -    -    120      katılıyorum
             9.     100     20     -     -    -    120      Orta düzeyde   4    6     5     5     20
                                                            katılıyorum
                Bu  bölümde,  öğrencilerin  yeni  model  bir  telefon  almaktan
                yana  tercihlerini  kullandıkları  görülmüştür. Akıllı  telefonun   Çok az katılı-  2  3  2  3  10
                çözünürlüğü, pil ömrü gibi özelliklerin ise tüm sınıf düzeyleri-  yorum
                ni ve tüm cinsiyet gruplarını etkilediği tespit edilmiştir. Akıllı
                telefonun markasının tercihleri etkilediği görülmüştür.  Hiç   2  2   3     3     10
                Sınıf düzeyi ile kullanılan telefonun fiyat karşılaştırma   katılmıyorum
                tablosu
                                                              800-2000 TL arasında telefon kullanan öğrencilerin arkadaş-
             Sınıf    800-2000  2000-4000  4000-8000  8000-üzeri  larının görüşlerinden daha az etkilendikleri görülmüştür. Öğ-
             Düzeyi                                           rencilerin kullandıkları telefon fiyatı 2000-4000 TL ve 4000-
             9. sınıf  15     10       5       -              8000 TL arasında olanların ise arkadaşlarının görüşlerinden
                                                              daha çok etkilendikleri söylenebilir.
             10. sınıf  15    10       5       2              Sonuç olarak yapılan araştırmada, toplumsal yaşamda -genel
                                                              kanaate uygun olarak- akıllı telefon tercihlerinde kız çocuk-
             11. sınıf  5     10       8       5              ların  erkek  çocuklarına  göre  ailelerinin  etkisinde  daha  çok
             12. sınıf  5     10       10      5              kaldıkları ortaya çıkmıştır. Yaygın kanaati doğrulayan bir baş-
                                                              ka gösterge ise gündelik yaşamda kullandığı telefonun fiyatı
             Toplam   40      40       28      12             yüksek olan bireyler, arkadaşlarının görüşlerinden daha çok
                                                              etkilenenlerdir.
                Google yanıtlarda karşılaştırma grafiklerine yer verilmemiştir.
                Analiz amacıyla sınıf düzeyi ve kullanılan akıllı telefonun fi-  Çalışma No.: 20
                yatlarını karşılaştırmak amacıyla tablo yapılmıştır. Bu tabloya
                göre sınıf seviyesi yükseldikçe öğrencinin kullandığı telefo-  1. Yönerge:
                nun fiyatı artmıştır.
                                                           1.  Olası cevap:
             1.  “Reklamlar akıllı telefon tercihimi etkiler.” sorusuna “Tama-  Birey, doğumuyla başlayan bu süreçte diğer bireylerle etki-
                men katılıyorum” cevabını veren 40 kişinin 23’ü kız öğrenci,   leşim haline geçerek nasıl davranması gerektiğini öğrenir ve
                17’si erkek öğrencidir. “Çok az katılıyorum” diyen 25 öğren-  toplumun bir üyesi haline gelir.
                                                                                                   157
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165