Page 155 - sosyoloji
P. 155

SOSYOLOJİ 11



          Çalışma No.: 5                                  6.  Ebeveynleri  ile  kendilerinin  satın  alma  davranışlarını  kar-
                                                             şılaştırarak toplumsal ve tarihsel koşulların bu farklılıktaki
                                                             rolünü sorgulamaları beklenmektedir.
                             CEVAPLAR                        İnternet ve sosyal medya kullanımının gençlerin vazgeçil-
                                                             mezi  olması,  tüketim  davranışını  yakından  etkilemektedir.
                                                             Bu nedenle gençler, dijital ortamlarda tüketime yönelik çok
          1.  Olası cevaplar:                                fazla  uyarana  maruz  kalmaktadır.  Kimliği  ile  satın  aldığı
             Genelde ihtiyacım olan ürünleri tercih ederim.  ürün arasında anlamlı bir bağ kuran gençler, trend olan ürün-
             Bazen ihtiyacım olmayan ürünler de alıyorum.    lere daha fazla yönelmektedir. Ebeveynler ise alışverişlerin-
          2.  Olası cevaplar:                                de ihtiyaçlarını temel almakta, bu nedenle de plansız alış-
             Mutsuz olduğum zamanlarda alışveriş yapmak kendimi iyi   verişten  kaçınmaktadır.  Ebeveynler  bütçe  hesabı  yaparken
             hissetmemi sağlıyor.                            gençlerin sahip oldukları para tamamen bağımsız bir kazanç
             Arkadaşlarım arasında moda olan bir ürün, eksiklik hisset-  olduğu için gençler istedikleri şekilde harcayabilmektedir.
             meme neden oluyor.
             Bir ürün sezon sonu indirime girdiğinde o ürünü almak zo-
             runda hissediyorum.                                            CEVAPLAR
             Takip ettiğim markanın yeni bir ürünü çıktığında satın almak
             zorunda hissediyorum.                        1.  Boş  zaman,  kişinin  zorunlu  faaliyetlerinin  dışında  kalan,
             İhtiyaçlarımı, hâkim olan moda anlayışına göre belirlerim.   kendi seçtiği etkinlikle uğraştığı, bağımsız ve özgür olarak
             İhtiyaçlarımı alışveriş sırasında belirlerim.   davrandığı zamandır.
          3.  Öğrencilerin  burada  istekle  ihtiyaç  arasındaki  farklılıklar   2.  Bireyler, boş zamanın boşa geçirilen zaman olduğu yönün-
             üzerinde sorgulama yapmaları beklenmektedir. Çünkü tüke-  de yanlış bir algıya sahiptirler. Hâlbuki boş zaman bireyin
             tim kültürü, ihtiyaçlarla istekler arasındaki ayrımı yok ede-  toplumsallaşması, kendini özgürce ifade edebilmesi, ilgi ve
             rek bireylere ihtiyacı olmayan bir ürün ya da hizmeti sanki   yetenekleri doğrultusunda kendini geliştirebilmesi açısından
             ihtiyacı varmış gibi hissettirerek satın almaya özendirmek-  önemli bir fırsattır. Çünkü boş zaman doğru bir şekilde de-
             tedir. Medya; reklam, marka, moda vb. kanallar vasıtasıyla   ğerlendirildiğinde bireyin kendisini keşfetmesine ve yenile-
             bireylerde sahte ihtiyaç yaratmaktadır.         mesine olanak sağlamaktadır.
          4.  Öğrencilerin, alışveriş merkezlerinde bireyi satın alma dav-  3.  Olası cevaplar
             ranışına yönlendiren unsurlar üzerinde düşünmeleri beklen-  Kitap okurum.
             mektedir.                                       Video, dizi, film izlerim.
             Alışveriş merkezleri;  insanların ihtiyaçlarını bir arada bu-  Arkadaşlarımla gezerim.
             labildikleri,  tüketicilere  bir  kerede  toplu  alışveriş  yapma   Kafede arkadaşlarımla vakit geçiririm.
             olanağı sunan mekânlardır. Alışveriş yapılan mağazanın yer-  Kendimi geliştireceğim aktiviteler yaparım.
             leşimi, vitrin düzenlemeleri, raf düzeni, satış noktası mal-
             zemeleri, satış noktası uyarıcıları, indirim ve promosyonlar,   4.  Bireylerin yaşı, eğitimi, cinsiyeti, medeni hâli, gelir düze-
             mağaza çalışanlarının etkisi, mağazanın kokusu veya mağa-  yi, çalışma süresi, yaşadığı çevrenin sosyal yapısı, referans
             zada çalan müzik bireyi alışveriş yapmaya teşvik eden un-  grupları, arkadaş grupları vb. etkenler boş zamanlarını de-
             surlar olarak görülmektedir. Alışveriş merkezleri renkli mar-  ğerlendirme biçimlerinde önemli bir etkiye sahiptir. Bunlar
             kalar  ve  farklı  yaşamlar  sunarak  kişileri  psikolojik  olarak   genelde  kişilerin  kontrol  edemediği  durumlar  olup  kişinin
             etkilemekte böylece alışveriş yapmak, dış sorunlardan uzak-  faaliyetlerini önemli ölçüde sınırlandırabilmektedir. Günü-
             laşmak için bir araç olarak da kullanılmaktadır. Birey renkli   müzde dijital oyun platformları, sosyal ağlar ve özellikle de
             vitrinleri gezerek kafasındaki sorunlara ara verebilmektedir.   sosyal medya, yaptıkları algoritmalarla bireylerin seçimle-
             Tüketim kültüründe alışveriş merkezleri mutluluğun ve sos-  rini  yönlendirerek  kişileri  bu  alanlara  doğru  çekmektedir.
             yalleşmenin kaynağı olarak sunulur. AVM içerisinde sunulan   Akıllı  telefonlar  sayesinde  gençler  dijital  oyunlara,  sosyal
             sinema/tiyatro  salonları,  oyun  alanları,  sergiler,  kuaförler,   ağlara, video oyunları, dijital film ve video izleme platform-
             restoranlar, kafeler vb. mekân içeride harcanan zamanı art-  larına rahatlıkla ulaşabilmektedir. Bu dijital mecralar, genç-
             tırmaktadır. Alışveriş merkezlerini sosyalleşme aracı olarak   lerin boş zamanlarının büyük bir kısmını işgal etmektedir.
             gören tüketici, kendini bu kapalı alana adeta hapsederek bi-
             linçsizce tüketime odaklanmaktadır.          5.  Bireylerin boş zaman faaliyetlerine katılmalarını etkileyen
          5.  Reklam; ürünlerin tanıtımını yapmaktan çok, bir yaşam bi-  diğer önemli bir faktör de gelirdir. Özellikle belli bir harca-
             çimi  olarak  bireyleri  tüketime  özendirmektedir.  Yalnızlık,   ma gerektiren boş zaman faaliyetlerine katılmanın ön koşulu
             rahatsızlık,  yorgunluk  ve  mutsuzluk  gibi  hoşnutsuzluklara   harcanabilir gelire sahip olmaktır. Bireyler temel ihtiyaçla-
             tüketimi bir çare olarak sunmaktadır. Ürünler o kadar etkili   rını karşıladıktan sonra gelirlerinden bir kısmını artırabili-
             bir biçimde tanıtılır ki izleyici o ürün ya da hizmete ihtiyaç   yorlarsa  boş  zaman  faaliyetlerine  katılmaları  söz  konusu
             duymaya başlamaktadır.                          olabilmektedir.  Dolayısıyla  bireylerin  elde  etmiş  oldukları
             Moda, tüketiciye sürekli olarak yeninin satın alınması gerek-  gelir sadece katılabilecekleri boş zaman faaliyetinin türünü
             tiğini telkin eder. Tüketiciler neyin, nasıl ve hangi tüketim   değil, aynı zamanda katılım sıklığını da etkileyebilmektedir.
             topluluğuna  girmek  için  tüketileceğini,  durmadan  değişen   Yüksek gelire sahip bireylerin boş zaman faaliyetlerine daha
             yaşam  stillerini  modadan  öğrenmektedirler.  Sosyalleşme   fazla katılma eğiliminde olduğu görülmektedir. Benzer gelir
             sürecinde birey, çevresindekiler gibi giyinerek ve alışveriş   seviyesine sahip bireyler, boş zamanlarında benzer aktivite-
             yaparak tüketim toplumunun beklentilerine uyum sağlamaya   leri tercih etmektedir. Aktivitelerin niteliği de yine gelir se-
             çalışmaktadır.                                  viyesine bağlı olarak değişmektedir.
             Tüketim kültüründe markalar, bireyin “kimliğini” ifade et-
             mektedir. Tüketici satın aldığı ürünün markası ile kendine
             güven, sosyal bir gruba dâhil olma, prestij ve statü sağla-
             ma gibi çeşitli avantajlar elde etmektedir. Tüketiciler kendi
             imajlarını yükseltmek ve pekiştirmek için marka ürün tercih
             etmektedirler.





          152
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160