Page 154 - sosyoloji
P. 154

SOSYOLOJİ 11



             Çalışma No.: 1                                Çalışma No.: 3
            1.  Yanlış cümleler                            1.  Birey hem sosyal gerçekliği inşa etmekte hem de sosyal ger-
                Sosyoloji, toplumsal düzen kurmayı amaçlayan bir bilimdir.   çeklik tarafından inşa edilmektedir. Çünkü bunlar iç içe olan
                Toplumu yönlendirmek için çeşitli normlar oluşturmaktadır.   ve aynı anda oluşan diyalektik süreçlerdir. Her bireysel eylem,
                                                              dışsallaşma sürecinde öteki bireylerin eylemleri ile birleşince
                Toplumsal problemleri ortadan kaldırmaya çalışır.  “biz” olmakta ve sosyal gerçekliği inşa etmektedir. İçselleştir-
                Sosyoloji toplumsal düzen kurmayı değil, toplumu anlamayı   me sürecinde ise toplum, kendini bireye empoze etmekte ve
                amaçlamaktadır.  Sosyoloji  normatif  bir  bilim  olmadığı  için   onu toplumsal olarak inşa etmektedir.
                toplumu yönlendirmeyi ve toplumsal düzen kurmak için ku-  2.  Her birey, inşa edilmiş olan sosyal gerçekliğin içinde doğmak-
                ral  koymayı  amaçlamamaktadır.  Uygulama  bilimi  olmayan   tadır. Sosyal dünya bireyin doğumundan önce var olan bir ger-
                sosyoloji, olanı olduğu gibi anlama çabasındadır. Sosyoloji-  çekliktir. Birey öldükten sonra da sosyal gerçeklik var olmaya
                nin normatif olmama özelliği, onun “toplumsal problemler”   devam etmektedir. Bu anlamda sosyal gerçekliğin varlığı ve
                karşısındaki  tutumuna  yansımaktadır.  Sosyolojinin  amacı   işlevselliği, bireysel tarihten tamamen bağımsızdır. Bununla
                toplumsal problemleri ortadan kaldırmak değil; problemlerin   birlikte birey, yaşamı boyunca sosyal gerçekliği etkileyebil-
                ortaya çıkış sebeplerini, şimdiki durumunu ve ürettiği sonuç-  mekte ve yönlendirebilmektedir.
                ları anlamaktır. Sosyoloji, toplumsal problemler için çözüm
                önerileri sunabilir.                       3.  İnsan  faaliyetleri  alışkanlıklara  (mutatlaştırma)  tabidir.  Bir
                                                              toplumsal eylemin gelecekte de aynı şekilde tekrar edilebil-
            2.  COVİD-19, Avrupa’nın göçmen krizi, Türkiye’de dijital eği-  mesi anlamındaki mutatlaştırma, insana seçenekleri sınırlan-
                tim, arkadaşımın evliliği, İzmir depremi, Kastamonu sel fe-  dıran önemli bir psikolojik kazanç sağlamaktadır. Bu duruma
                laketi, vb.                                   örnek veren Berger ve Luckmann’a göre çalı çırpıdan kano
            3.  Toplumu Bilimsel Olarak İnceleme Sebepleri    yapma projesine girişmenin teoride yüzlerce yolu olabilecek-
                                                              ken mutatlaştırma, bu seçenekleri teke indirmektedir. Bu, in-
                • Toplumsal “şey”lerin kökenini ve ne anlama geldiğini bil-  sana psikolojik bir rahatlama sağlamakta ve onu her an karar
                 me isteği                                    alma zorunluluğundan kurtarmaktadır. Mutatlaştırmanın son-
                • İnsan davranışlarının toplumsal bir perspektifle anlaşılması   raki  aşaması  toplumsal  kurumsallaşmadır.  Sosyal  gerçeklik
                 çabası                                       kurumsallaşma üzerine inşa edilmektedir.
                • Bireysel eylem ile toplumsal eylem arasındaki farkın ne ol-
                 duğunu kavrama isteği                     Çalışma No.: 4
                • İnsan gruplarını bilimsel yöntemlerle inceleme isteği
                • Toplumsal kurumların ortaya çıkış sebeplerini ve ne anlama   1. Yönerge:
                 geldiğini araştırma çabası                1.  Olası cevap:
                • Toplumsal olaylarla toplumsal faktörler arasındaki etkileşi-  Sosyolojik imgelem, bireyin biyografisi ile toplumsal ve tarih-
                 mi yorumlayabilme çabası                     sel süreçler arasındaki bağlantıyı kavrama yeteneğidir. Ayrıca
                • Doğal çevreyle toplumsal olaylar arasındaki etkileşimi çö-  kişisel problemlerle toplumsal düzeydeki sorunlar arasındaki
                 zümleyebilme isteği                          ilişkiyi görebilmeyi de içerir.
                • Toplumun, insanların tutum ve davranışları üzerindeki etki-  2.  Mills’e göre günlük sosyal hayat (düşüncelerimiz, hislerimiz,
                 sini öğrenme çabası                          davranışlarımız, öteki insanlarla olan ilişkilerimiz, kararları-
                • Bireysel etkileşimlerin toplumu şekillendirme biçimini an-  mız), bireyin kişisel özellikleri ile toplumun genel dinamik-
                 lama gayreti                                 lerinin  karşılıklı  etkileşiminin  karmaşık  bir  ürünüdür.  Gün-
                • Toplumsal değişimin dinamiklerini anlama çabası  lük  hayatımızda  yaşadıklarımızı  anlayabilmek  için  bireysel
                                                              anlamda  geçmişte  yaşadıklarımıza  ve  daha  geniş  olarak  da
                • Gündelik  yaşamda  karşılaşılan  sorunları  bilimsel  olarak   toplumsal özelliklere ve yönelimlere bakmak zorundayız. Ge-
                 sorgulayabilme çabası                        nellikle gündelik hayatımızda dış faktörler olarak nitelendir-
                • ………                                         diğimiz ve bizim kontrolümüz dışında olan dinamikler, kişisel
                • ……….                                        özelliklerimizden çok daha fazla etkiye sahiptir. Bireylerin iş-
                                                              sizlik problemini, geçmişteki ve günümüzdeki ekonomik yö-
                                                              nelimleri, toplumdaki genel iş imkânlarını ve iş arayan birey
             Çalışma No.: 2                                   sayısını  hesaba  katmadan  açıklayamayız. Yine  aynı  şekilde
                                                              toplum hayatında insanların ilişkilerine yön veren değerleri,
            1.  Ontolojik anlamda, insan zihninden bağımsız dış dünyadaki   kuralları, davranış kalıplarını ve genel olarak tarihsel ve kültü-
                herhangi bir nesnel/doğal gerçeklik toplumsal bir sürece gir-  rel unsurları dikkate almadan bireylerin sorunlarını anlayama-
                diğinde öznellikler arası bir anlam kazanmakta ve “biz” ger-  yız. Kısacası biz, bireylerin günlük hayatındaki düşüncelerini
                çekliğine dönüşmektedir. Bu, sosyal gerçekliğin inşa edilmesi   ve davranışlarını, onları etkileyen toplumsal güçleri İnceleme-
                sürecidir.  Doğal  gerçeklik  olan  “demir  paranın”  öznellikler   den açıklayamayız
                arası  güç  simgesine  dönüşmesi,  “renklerin”  biz  sürecinde
                kadın (pembe) ve erkeğe (mavi) özgü bir duruma evrilmesi,   2. Yönerge:
                “yemeğin” kültürel bir simgeye dönüşmesi, doğal gerçekliğin
                toplumsal  yaşam  içinde  bir  anlam  kazanması  ve  toplumsal   1.  Bu etkinlikte, öğrencilerden sosyolojik imgelemi kullanarak
                gerçeklik olarak inşa edilmesidir.            aile hikâyeleri ve toplumsal /tarihsel koşullar arasında ilişki
                Doğal bir gerçekliğin toplumsal yaşam içinde bir anlam kaza-  kurup kendi biyografileri ile aile hikâyeleri arasındaki kesi-
                narak toplumsal gerçekliğe dönüşmesinde (sosyal gerçekliği   şimselliği yansıtmaları beklenmektedir. Bu etkinliğin soruları-
                inşa  etmesinde)  birçok  etken  rol  oynamaktadır:  İhtiyaçlar,   na her öğrenci kendine özgü cevaplar verecektir.
                bireysel etkileşim, deneyim ve alışkanlıklar bunlardan bazıla-
                rıdır. Muhtemel diğer bazı etkenler ise şunlardır: kurumsallaş-
                ma, mutatlaştırma, tipleştirme, birlikte yaşama, kolaylaştırma,
                vb.





                                                                                                   151
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159