Page 167 - sosyoloji
P. 167

SOSYOLOJİ 11


             Üniversitelerin  kuruldukları  kentin  mekânsal  yapısına   rımları çekme gibi döngüsel pek çok canlılığı da beraberinde
             etkisi:                                       getirmektedir.  Ancak  üniversitenin  gelişiminde  kurulduğu
             Üniversiteler kuruldukları kentlerde mekânsal anlamda dönü-  kentin  toplumsal  yapısının  uygunluğu  da  büyük  önem  taşı-
             şümleri  de  tetiklemektedir.  Kampüs  alanları  çekim  merkezi   maktadır.  Üniversite  çalışanları  açısından  düşünüldüğünde,
             olup konut ve hizmet sektörleri, kampüs alanları çevresinden   bu kişilerin barınma, çocuklarının eğitimi, sosyal ve kültürel
             başlamak üzere hızla gelişmektedir. Özellikle, küçük ve orta   etkinlikleri gerçekleştirebilecek alanlar vb. ihtiyaçları üniver-
             ölçekli  kentlerde  üniversitelerin  kurulmasından  sonra,  kent   sitenin bulunduğu kent tarafından karşılanamazsa; akademik
             alanının  büyümesi,  kentsel  işlevlerin  çeşitlenmesi  ve  yeni   ve idari kadrolarda çalışan kişiler o üniversitede çalışmayı ter-
             istihdam alanlarının oluşması, konut piyasasının canlanması,   cih etmeyebileceklerdir. Böylesi bir durum üniversitenin geli-
             yurt ve pansiyon benzeri mekânların kentsel yaşam alanlarına   şimine de olumsuz etkide bulunacaktır. Öğrenciler açısından
             dâhil edilmesi, yeni yerleşim alanlarının oluşması gibi kentsel   da benzer bir durumdan söz etmek mümkündür. Yani barınma,
             alan kullanımında önemli yapısal değişimlere yol açmaktadır.  ulaşım, eğlenme, sosyal aktivite vb. ihtiyaçların karşılanmıyor
                                                           olması kentte bulunan üniversitenin tercih edilmemesi sonu-
             Üniversitelerin kuruldukları kentin sosyal ve kültürel ya-  cunu doğuracaktır. Bu bağlamda üniversitenin/üniversitelinin
             pısına etkileri:                              beklediği hizmetleri üretemeyen, değişim ve gelişime kapalı
             Kentin  büyüklüğü,  kültürel  açıdan  üniversite-kent  ilişkisini   bir kent, üniversitenin gelişimini de engelleyebilecektir.
             etkilemektedir. Büyük kentlerdeki üniversiteler yerel yaşamın
             odak noktası olamamakta sadece entelektüel yaşama destek   Çalışma No.: 36
             olmaktadır. Büyük kentlerdeki üniversite öğrencisinin yaşamı,
             kampüs ve kentin içindeki faaliyetlerin birleşimi iken küçük   1. Yönerge:
             kentlerde üniversiteler kent yaşamına daha hâkim ve kentin
             yaşam kalitesini daha fazla etkileme şansına sahiptir. Üniver-  1.  Toplumsal  yapıyı  ön  plana  çıkaran  yaklaşımlara  göre  fail,
             siteler, kentlerin çekim gücünü artırmakta, sosyal, ekonomik   yapının belirlediği sınırların dışına çıkamamaktadır. Örneğin
             ve  kültürel  hayatın  gelişimini  hızlandırmakta  ve  geleneksel   Suudi Arabistan’da çalışan iş gücünün sadece % 5’i kadındır.
             kalıpları  değiştirmektedir.  Üniversiteler,  kütüphanesi,  spor   Onların da genelde erkeksiz ortamlarda çalışmalarına izin ve-
             tesisleri,  sosyal  hizmetleri,  araştırma  merkezleri,  STK’lar   rilmektedir. Ayrıca kadınların araba kullanması yasakken Su-
             veya  yerel  yönetimlerle  ortak  projeleri,  yöre  halkına  yöne-  udi Arabistan Kralı Salman bin Abdülaziz el Suud, kadınların
             lik eğitimler, düzenlediği akademik konferanslar, çalıştaylar,   araba  kullanmasına  izin  verilmesine  yönelik  bir  kararname
             kongreler,  açık  oturumlar,  öğrenci  kulüplerinin  etkinlikleri,   yayınlamış ve kadınların araba kullanmasına izin verilmiştir.
             varsa radyoları veya televizyonları ile kuruldukları kentlerin   Yani kadın yapının belirlediği sınırların dışına çıkamamıştır.
             sosyal  ve  kültürel  yapısını  etkilerler.  Üniversitelerde,  Eras-  Bireyi önceleyen yaklaşımlara göre birey, seçimlerini özgürce
             mus ve Farabi gibi akademik değişim programları vasıtasıyla,   yapabilmektedir. Örneğin 1967’de Vietnam Savaşı zamanında
             Anadolu kentlerine ulusal ve uluslararası öğrenci hareketliliği   dünya ağır sıklet boks şampiyonu Muhammed Ali Clay as-
             kapsamında farklı kültürlere mensup öğrenciler de gelmekte-  kere çağrılmıştır. Kariyerinin zirvesinde olan boksör muaye-
             dir. Kent kültürünün renklenmesi adına bunlar olumlu geliş-  neden  geçse  de Vietnam’a  karşı  savaşmaya  kesinlikle  karşı
             melerdir.                                     çıkmıştır.  Amerika  tarafından  zorla  gönderilmek  istense  de
                                                           Muhammed Ali bu teklifi “Vietnamlılarla bir alıp veremedi-
          Açıkla:
                                                           ğim yok, hem onlar beni sizler gibi zenci diye hiç aşağılama-
             Bu bölümde öğrenciden beklenen tahminleri ile araştırmaları   dılar,  bana  hiçbir  kötülük  yapmadılar”  diyerek  reddetmiştir.
             arasındaki çelişkili durumları ortadan kaldırıcı açıklamalarda   ABD hükümeti Muhammed Ali’yi vatan haini ilan etmiştir ve
             bulunmalarıdır. Örneğin öğrencilerin,  üniversitelerin kurul-  herhangi bir eyalette maça çıkmasını yasaklamıştır. M. Ali’nin
             dukları kentin demografik yapısına etkileri konusundaki muh-  bu tavrı başkalarını da etkileyerek bu yönde bir kamuoyu oluş-
             temel tahminlerinin,                          masını sağlamıştır.
             “Üniversite  çalışanları  ve  öğrenciler  kente  yerleşeceği  için   Hem yapıyı hem de bireyi bir arada değerlendiren sosyolojik
             göç artar.”                                   yaklaşımlara göre ise yapı ve fail birbirini karşılıklı olarak et-
                                                           kilemektedir. Örneğin avukat olan Mahatma Gandi Londra’da
             “Üniversiteler bulundukları bölgede ekonomiyi canlandırdığı   ırk ayrımcılığına maruz kalmıştır ve bundan çok etkilenmiştir.
             için göçler artar” şeklinde olduğunu düşünelim.  Ülkesine döndüğünde İngiliz sömürgeciliğine karşı sivil di-
              Araştırmaları sonucunda ulaşacağı bilgi:     reniş  başlatmıştır.  Bütün  engellere  ve  sınırlamalara  rağmen
             “Üniversitelerin kentlerde kuruldukları zaman ilk belirgin et-  ülkesine bağımsızlık kazandırmıştır.
             kileri demografik etkilerdir. Bu etki her kent ya da üniversite   2.  Olası cevap:
             ölçeğine göre değişse  de üniversitelerin zamanla büyümesi,   İnsanlar belli davranışlarda bulunurlar. Bu davranışlar yapıyı
             öğrenci ve öğretim üyesi sayısının artması, nüfus ve göç ya-  dönüştürür yapı da davranışları dönüştürür. Çünkü toplumsal
             pısında değişimleri getirmektedir.  Bu etki her kent ya da üni-  gerçekliğin bir boyutu, bireylerin eylem ve davranışları diğer
             versite ölçeğine göre değişse de üniversitelerin zamanla büyü-  boyutu da yapının işleyişi ile ilgilidir. Toplumsal yapı faillerin
             mesi, öğrenci ve öğretim üyesi sayısının artması, nüfus ve göç   sosyal etkileşimleri yoluyla üretilir. Faillerin davranışları key-
             yapısında değişimleri beraberinde getirmektedir.”   fî ve bireylerin isteği ve arzusuyla gerçekleşmediği gibi yapı-
             Öğrencinin tahminleri araştırma sonuçlarıyla tutarlı ama ek-  nın belirlediği/baskıladığı şekliyle de olmaz. Yapılar faillerin
             siktir.  Çünkü  üniversitelerin  kentin  demografik  yapısına  et-  davranışlarını sürekli kısıtlayan, sınırlayan bir özelliğe sahip
             kisi üniversitelerin ve kentlerin ölçeğine göre değişmektedir.   değildir. Yapılar aynı zamanda faillere imkânlar sunarak fail-
             Ayrıca kentler eğitim için kente gelen öğrencilere iş imkânı   lerin normal şartlarda yapamayacağı şeyleri yapabilmelerine
             sunamaz ise öğrencilerin geri dönüşü de kaçınılmaz olacak ve   imkân tanır. Fail içinde bulunduğu ortamı ve koşulları değer-
             demografik yapıya etkisi de kısa süreli olacaktır.  lendirir, sosyal bağlamı hesaba katar ve kendisine en uygun,
                                                           kendisi açısından en kârlı, en güvenli ve en rasyonel davranış-
          Tartışma sorusu:                                 ta bulunmaya çalışır.
             Toplumsal  yapı  unsurları,  birbirini  etkileyerek  uyum  içinde   3.  Olası cevap:
             toplumsal  düzenin  devamlılığını  sağlar.  Unsurlarda  meydan   Gündelik yaşamda toplumsal yapı dayattığı kurallarla davra-
             gelen  bir  değişme  yapının  bütününü  etkiler.  Yapı  unsurları   nışlarımızı sürekli olarak yönlendirmekte ve şekillendirmek-
             birbirini desteklemezse toplumsal yapının uyumlu bütünlüğü   tedir. Hangi ortamda nasıl davranacağımız, nasıl giyineceği-
             bozulur.  Üniversiteler kentin çekiciliğinin artması, sosyo-kül-  miz  vb.  davranış  ve  tutumlar  toplumsal  kurallar  tarafından
             türel atmosfere etkisi, yetişmiş insan gücü çekme, nüfus artışı,   belirlenmektedir.  Bir  fail  olarak  davranışlarımız  da  yapıyı
             araştırma faaliyetleri, ticari sektörde hareketlenme, üretim ar-  etkilemektedir. Örneğin çevreye karşı duyarlı olmamız çev-
             tışı, kamu hizmetlerinde büyüme, ekonomik büyüme ve yatı-  resel ve buna bağlı olarak ortaya çıkacak toplumsal sorunları
                                                           engelleyebilir.
          164
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172