Page 60 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 60

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                      Kavram Öğretimi 29
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12
            4. ÜNİTE     : ROMAN > Cumhuriyet Dönemi’nde Roman > Cumhuriyet Dönemi’nde Roman
            Kavram       : Modernist ve Postmodernist Roman
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Okuma Becerisi, Yazma Becerisi

             Çalışmanın Adı                  POSTMODERN BİR DİYALOGDAN…                             20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Modernist ve postmodernist romanları ayırt edebilme.


            Yönerge: Aşağıdaki metni okuyunuz ve metinden hareketle soruları cevaplayınız.


                           I. .............................             II. .............................

              — Ben yeninin peşindeyim.                   — Ben senden devam eden ama senden ayrılanım.

              — Geleneğe bağlılık devri kapandı çoktan.   — Neden yapalım bunu? Bir değere gereğinden fazla
              Gerçekler göründükleri gibi değil; var olanı   önem atfetmek ne lüzumsuz. Sınırlar yersiz. Hâl de
              sorgulamalı, mevcudu reddetmeli, aklı, bilimi   olsun gelenek de… Hem mutluluk mu getirdi geleneğe
              öncelemeli.                                 sırt çevirmek? Onun reddi de manasız.


              — Gerçek dış dünyada değil insanın içinde.   — Birey silindi. Hatta yazar da… Gerçek de çok
              Modern insanın sorunları, çatışmaları, yalnızlığı,   anlam da... Ben hiçbir değerin, hiç kimsenin sözcüsü
              bunalımları, bireyselliği… Bakışım karmaşık iç   olmam. Hepsine aynı mesafede durmaktayım. Bakışım
              dünyama…                                    anlatımın kendisine...

                                                          — Gerçeklik, diye bir kaygım yok. Tam tersi
              — Gerçeklik, nesnel olmaktan çok subjektif   okur kurmaca olduğumu atlarsa ne fena... Yazar
              ele alınmalı ve bireylerin bilincine uygun   yazma eylemini, metnin bir kurgu olduğunu sık sık
              yorumlanmalı. Gerçeğin anlatımı ve işleniş biçimi   hatırlatmalı ki okur da oyunun parçası olduğunu
              tamamen yazarın tasarrufundadır.
                                                          unutmasın.
                                                          — Dil amaç olmalı. Yazar, dille oynamalı, onun
              — Yalınlıktan uzak, sanatsal, şiirsel dil peşindedir   imkânlarını sonuna dek kullanmalı, hatta yer yer dil
              benim yazarım; üslup sahibidir. Simgeleri de dâhil   kurallarını bozmalı. Canlı ve merak uyandırıcı bir
              eder anlatımına.
                                                          anlatımın peşinde her yolu denemeli.

                                                          — Tema mı, niye sınırlayayım kendimi? Varsın
                                                          dağınık olsun anlatılanlar, her türden, belirsiz…
              — Tema önemli. Metne hâkim, yazarın peşinde   Okuru bir tek fikre, duyguya, bir dünya görüşüne
              koştuğu bir tema…
                                                          taşımayı hiç istemem ki!.. Önemli olan tema ya da
                                                          konunun anlatılış biçimi.

              — Geleneği sürdüren bir eser gibi son noktanın   — Beni, yazarım kadar okur da yazıyor. Hem de son
              konulduğu bir roman olmak istemiyorum. Yazarım   noktayı hiç koymadan. Anlamı üreten okur olmalı
              yavaş yavaş yeni arayışlara kapı aralıyor.  artık. Ne heyecan verici!


              — Bilinç akışı, iç konuşma, geriye dönüş gibi   — Aslolan o-yun-dur. OYUN için en elverişli
              anlatım teknikleri ne çok bende. Yazar mademki   teknikler ne ise… Metinler arası gidiş gelişler,
              aynayı bireye tutuyor, bireyin psikolojisini   parodiler, pastişler… Eğlencenin ve şaşırtmanın
              yansıtmanın yollarını da bulmalı.           dozunu artıracak her fırsatı değerlendirmeli.

              — Olay örgüm, yer yer sebep-sonuç ilişkisine   — Mantık, yersiz. Olaylar bütünlükten uzak,
              bağlı kalmasa da genellikle sağlam bir çizgide ve   karmaşık ve kopuk kopuk anlatılmalı. Okurum
              mantığa uygun.                              sıralayamamalı bile bende anlatılanları.





                                                                                                    57
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65