Page 58 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 58

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                      Kavram Öğretimi 28
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12
            4. ÜNİTE     :  ROMAN > Cumhuriyet Dönemi’nde Roman > Anlatım Teknikleri
            Kavram       : Üst Kurmaca, İroni
            Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
            Alan Becerileri  : Okuma Becerisi

             Çalışmanın Adı                      ÜST KURMACA VE İRONİ                               20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Roman anlatım tekniklerinden üst kurmaca ve ironinin özelliklerini ayırt edebilme.


            Yönerge: Aşağıdaki bilgi haritasını inceleyiniz ve metinleri okuyunuz. Bilgi haritası ve metinlerden ha-
                      reketle soruları cevaplayınız.



                             Üst kurmaca ve ironi postmodern romanın anlatım tekniklerindendir.

                        Üst  kurmaca,  metnin  içinde  başka  bir
                        metnin  kurgulanmasıdır.  Başka  bir  de-  İroni yanlışlarla alay etme, söylenenin
                        yişle,  metnin  içinde  ikinci  bir  kurgusal   tersini kastetmedir.
                        metin vardır.

                        Yazar, metnin bazı yerlerini bilinçli ola-
                   ÜST KURMACA  rak eksik bırakır ve okuyucudan eksik   İRONİ  İfadeyi güçlendirmek,
                        bıraktığı yerleri tamamlamasını ister.
                        Böylece okuyucuyu yazma eylemine
                        dâhil eder.

                                                                         Okuyucuda farkındalık
                        Üst kurmacada yazar okuyucuya açık bir
                        mesaj verme amacı gütmez, metnin bir
                        kurgu olduğunu okuyucuya sezdirir.           İronide Amaç  oluşturmak,


                        Üst kurmacaya dayalı metinlerde neyin            Bireysel ve toplumsal aksaklıkları
                        anlatıldığından ziyade nasıl anlatıldığı         göz önüne sermektir.
                        önemlidir.



              I. Metin

                                              MASUMİYET MÜZESİ
              (…)
              Sekiz yıl Füsunlara (Keskinlere diyemiyorum bir türlü) akşam ziyaretine gitmeme hayret eden, bu
              büyük zaman parçasından, binlerce günden rahatlıkla söz etmeme şaşan okurlar için, zamanın ne ka-
              dar yanıltıcı bir şey olduğunu biraz anlatabilmek, bir kendi zamanımız, bir de herkesle paylaştığımız
              “resmî” zaman olduğunu gösterebilmek isterim. Bu, hem Füsunların kapısını sekiz yıl Füsun’un aşkı
              için aşındırmış olduğum için bana tuhaf, takıntılı, korkulacak bir kişi gibi bakan okurların saygısını
              kazanmam için önemli, hem de Füsunların evindeki hayatı anlamak için.
              (…)
              Kafamın bir kısmının sürekli olarak Füsun’a takılmış olduğunu, Berrin ile konuşurken sırtım yö-
              nünde, arkalarda bir yerde Füsun’un oturduğunu içimde hep hissettiğimi, hep onu düşündüğümü,
              yalnız okurlardan değil, kendimden de utançla saklamaya çalıştım, ama yeter! Zaten görüyorsunuz,
              başaramadım. Bari bundan sonra okura dürüst olayım.
              (…)
              Belki önemsiz bulduğum için, belki de okurların ve müzegezerlerin beni daha fazla küçümsemesini
              istemediğim için, o sıralarda alışkanlık edindiğim bir iki şeyi sizlerden saklamıştım, ama hikâyemi-
              zin anlaşılabilmesi için şimdi onlardan birini kısaca itiraf edeceğim.
                                                                                Orhan Pamuk, Masumiyet Müzesi

                                                                                                    55
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63