Page 22 - Sosyoloji 2 | 4.Ünite
P. 22

MEDYANIN TOPLUM ÜZERİNDEKİ ETKİSİ


            KAVRAMLARIMIZ           DERSE HAZIRLIK
            • Medya                 1. Yaşamınızda en sık kullandığınız iletişim araçları nelerdir? Bu iletişim araçlarının yaşa-
            • Kitle iletişim araçları  mınızda nasıl bir etkisi vardır? Düşüncelerinizi paylaşınız.
                                    2. Medyanın toplum üzerinde etkili olduğunu düşünüyor musunuz? Tartışınız.



                                           MEDYANIN TOPLUMSAL GÜCÜ
               Türkçede “kitle iletişim araçları” olarak da tanımlanan
            medya, her çeşit bilgiyi bireye ve topluluklara aktaran, eğ-  BİLİYOR MUYDUNUZ?
            lendirme, bilgilendirme ve eğitme gibi üç temel işleve sa-  •  Dünya üzerinde her üç kişiden ikisinin sos-
            hip her türden sözlü, yazılı, basılı, görsel metin ve imgeleri   yal paylaşım sitelerini ziyaret ettiğini,
            içeren, çok geniş iletişim araçlarını kapsayan bir kavram-  •  Türkiye’nin Avrupa’da İnternette en çok za-
            dır. Bu kavramın içine gazeteler, dergiler, kitaplar, broşürler   man geçiren ülke olduğunu,
            gibi yazılı; televizyon, sinema gibi görsel - işitsel ve radyo   •  Her gün bir sosyal paylaşım sitesi üzerinde 8
            gibi işitsel kitle iletişim araçları girmektedir. Günümüzde   milyar dakika vakit geçirildiğini ve 285 mil-
            bu kavrama İnternet, billboard benzeri yeni iletişim araç-  yon adet içerik paylaşıldığını,
            ları da eklenmiştir. Medyanın insan hayatındaki yeri bü-  •    Türkiye’nin 14 milyondan fazla kullanıcısı
            yüktür. Çünkü medya tüm insan davranışlarını kapsayan bir   olan bir sosyal paylaşım sitesiyle Avrupa’nın
            araçtır. Bilgiyi yayar, eğitir, eğlendirir ya da bilgiye yönelik   en aktif üçüncü ülkesi olduğunu biliyor
            davranışlar sunar. İnsanlar ise bu sayede, görerek, duyarak,   muydunuz?
                                                                                          dergipark.ulakbim.gov.tr
            okuyarak edindikleri bilgileri çevresindekilere de yansıtırlar
            ve o medya aracına olan güvenleri doğrultusunda tutum ve
            davranışlarını belirlerler.

               Medyanın toplumsal gücü konusunda, birbirleriyle taban tabana zıt iki temel görüş vardır:
               1. Medya “edilgen bir iletici”dir: İletilerin yayılmasında pasif bir konumdadır.
               2. Medya iletişim olayında “etkin bir katılımcı”dır: Mesajların şekillendirilmesinde aktif roller oynar.

               Birinci görüşün takipçilerine göre med-
            ya, gerçekleri olduğu hâliyle yansıtan bir
            ayna gibidir. Objektiflik ve yansızlık, med-
            yanın profesyonellik ideolojisinin temel
            ilkelerini oluşturur. Bu düşünürlere göre
            medya, mevcut durumu nesnel ve tarafsız
            bir şekilde ortaya koyar. Bunu da büyük öl-
            çüde, her türlü ön yargıdan ve baskıdan uzak
            şekilde gerçekleştirir.
               Öte yandan, Marksist yaklaşım ise med-
            ya konusunu çok daha farklı bir perspektif-
            ten ele alır. Çoğulcu (plüralist) düşünürlerin
            görüşlerinin karşıtı bir yaklaşımla medyanın
            nesnel gerçekliği çarpıtıp tahrif ettiğini be-
            lirtir. Marksist geleneğin takipçisi düşünür-
            lere göre medyanın, ön yargıdan ve baskıdan
            kurtulması olanaksızdır. Çünkü toplumdaki
            birtakım güç odakları ki biz bu güç odakları
            birçok toplumsal konuda olduğu gibi medya   Avrupa Ülkelerinde İnternet Kullanımı ( 2011-milyon)   (www.bilisimlive.com)
            üzerinde de etkin bir güce sahiptir. Medya
            ve onun ürünleri de genellikle, toplumun ve
            bireylerin kaderlerini belirleyici konumda ve makro düzeyde karar verici durumda bulunan, bu hâkim ekono-
            mik ve siyasi gruplar tarafından şekillendirilir.


         180    MEDYANIN TOPLUM ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27