Page 26 - Sosyoloji 2 | 4.Ünite
P. 26
ETKİNLİK
Aşağıdaki karikatürü inceleyerek ve metni okuyarak soruları cevaplayınız.
Aşağıdaki bilgi Uluslararası Af Örgütü’nün “Irksal Ayrımcılık” adlı raporundan alınmıştır: Anlatılan va-
kalar etnik azınlıklara, sığınmacı ve mültecilere yönelik ırksal ayrımcılığı tanımlamaktadır.
2002 yılının bir temmuz akşamı, ka-
“BEN” DEDİĞİM Selçuk Erdem
faları tıraşlı yaklaşık 10 erkek bir parkta
ŞEY NEREDE BAŞLIYOR,
piknik yapan Afrikalı öğrenci, mülteci ve NEREDE BİTİYOR? YOKSA
sığınmacılardan oluşan bir gruba ırkçı BÜTÜN AYRIMLAR
BİR İLÜZYON MU? ABİ BİR ELİNİ
hakaretler savurarak saldırdı. Yakınlarda YÜZÜNÜ YIKA
bulunan polisler yardım etmeyi reddetti. AÇILIRSIN...
Yaklaşık yarım saat sonra nihayet polis
geldiğinde saldırganlar, ikisi dışında, git-
mişti. Polislerden biri piknikçileri kav-
gayı başlatmakla suçladı ve görgü tanık-
larının anlattıklarını gözardı etti. Piknik
yapanlardan biri olan Kamerunlu öğrenci
Germain Kembou, saldırı sırasında ciddi
yara aldı. Tedavi için hastaneye götürül-
mesi gerektiği hâlde, iki saldırı zanlısıyla
birlikte polis karakoluna ifade vermeye
götürüldü. Germain Kambou saldırıdan
saatler sonra, ancak Kamerun büyükelçiliğinin müdahalesiyle hastaneye gidebildi. Germain Kembou’nun
başına gelenler medyada büyük yer aldı ve konuyla ilgili soruşturma başlatıldı.
www.amnesty.org.tr
SORULAR
1. Dünyanın herhangi bir yerinde çalışıp yaşayabilir misiniz? Neden? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
2. Ayrımcılığın çeşitleri ile ilgili neler söyleyebilirsiniz?
Mavi Gözler Kahverengi Gözler
Amerika’da bir ilkokul öğretmeni, sınıfını mavi gözlüler ve kahverengi gözlüler olarak ikiye böldü. İlk
gün mavi gözlülerin ne kadar çalışkan, başarılı, iyi olduklarını söyleyip onlara övgüler yağdırdı, imtiyazlar
sağladı. Birkaç saat sonra mavi gözlüler, kısa süre önce arkadaşları olan kahverengi gözlüleri hor görmeye
başladı. Arkadaşlarına zarar vermek hiç de sakınılması gereken bir şey gibi görünmemeye başladı. Bayan
öğretmenin deneyi bununla kalmadı. Ertesi gün, bu defa kahverengi gözlülerin aslında mavi gözlülerden
daha iyi, daha vasıflı olduklarını iddia etti. Sınıfta roller kısa süre içinde değişti; zalimler mazlum, mazlum-
lar ise zalim oldu. Çarpıcı olan şu ki ilk gün kahverengi gözlülerin ikinci gün ise mavi gözlülerin sınıftaki
performansları olağanüstü seviyede düştü. Bayan öğretmen ilk günkü tavrını sürdürseydi dönem sonunda
mavi gözlülerin notları kahverengi gözlülerin notlarından çok yüksek çıkacaktı. Yani mavi gözlülerin daha
akıllı, daha zeki olduğu iddiasına delil bulunmuş olacaktı. Hâl budur. Nihayetinde ölçüp delil diye sundu-
ğumuz şey, aslında en başta bizim yaptığımız şeydir. İsmet Özel’in bir şiirinde söylediği gibi dipte buldu-
ğumuz sandık, dibe dalmak için belimize bağladığımız sandıktan başkası değildir. Öğrenciler öğretmenin
deneyine bayıldılar. “Ayrımcılığın ne kadar berbat bir şey olduğu ancak bu kadar anlatılabilir.” dediler.
Cemalettin Taşçı’nın bir gazetedeki köşe yazısı,05.05.2009
SORULAR
1. Ayrımcılığın bireyler ve toplum üzerindeki psikolojik ve sosyal etkileri nelerdir? Düşüncelerinizi açık-
layınız.
2. Ön yargılı olmayan bir kimse kendisini ayrımcılık yaparken bulabilir mi? Tartışınız.
3. Irk ayrımcılığı neden en tehlikeli ayrımcılık türlerinden biridir? Düşüncelerinizi açıklayınız.
184 AYRIMCILIĞIN FARKLI BİÇİMLERİ