Page 30 - Sosyoloji 2 | 4.Ünite
P. 30

ETKİNLİK


              ticareti girişimleriyle düzenleyecek ve genişletecek   sosyal durumları açıklar.
              insanların hep kamusal hayat alanına geçmesi; ka-
                                                                 Bir de; ilköğrenimi yönetim gücüyle ülkenin
              musal hayatımızın etkinleşmesi zaafına sebep: Bu
                                                              her tarafına tek biçimli olarak yaygınlaştırmış olan
              zaaf bütçede ve ülkenin genel durumunda kendisini
                                                              Fransa’ya bakalım: Görürüz ki ilkokulların verdiği
              şiddetle hissettiriyor. Bu nedenle, çalışmanın idarî
                                                              yetenek ve bilgilerden yararlanma tamamen iş haya-
              araçlarla artırılıp ilerletilmesi düşüncesi ortaya çıkı-
                                                              tının elverişliliğine bağlı. Bu yararlanma; şehirlerde
              yor. Buna Batı’dan nakledilen siyasî kurumların ha-
                                                              ve hatta kırların sanayi bölgelerinde şehir ve sanayi
              zırdaki koşullar altında işletilmesindeki imkânsızlık
                                                              hayatının gerektirdiği ihtiyaç etkisi altında devam
              da eklenince bilgisizliğin; bütün dertlerimizin kay-
                                                              ve gelişme gösteriyor. Çocuk öğrendiği bilgilerin
              nağı olduğu düşüncesiyle ilkokullarımıza büyük bir
                                                              bir çoğunu unutmakla beraber okuyup yazma, he-
              önem verilmekte ve onlardan gerçekleştiremeye-
                                                              sap etme gibi yeteneklerinden yararlanma fırsatları
              cekleri hizmetler beklenmekte. Bunun sonucunda
                                                              buluyor. Hâlbuki; ticari ve endüstriyel merkezler-
              milletlerin durumlarında en derin değişimlerin ve
                                                              den uzak ve bu nedenle satış için değil sırf ailenin
              en büyük devrimlerin ancak ilköğrenim sayesinde
                                                              ihtiyacını sağlamak için tarım yapılan yerlerde bu
              gerçekleştiği yönündeki gerçek dışı bir inanca ka-
                                                              öğrenim; iş hayatında hiçbir ihtiyaca karşılık gel-
              pılıyoruz.
                                                              mediği için heba olup gidiyor. Buralarda, öğreni-
                 Görülüyor ki bizde yükseköğrenim gibi ilköğre-  mini pek parlak bir şekilde tamamlayan çocukların
              nim de idari ve siyasi bir biçim alıyor ve bunun için   askere gittikleri vakit imzalarını atmayacak bir hâle
              öğretmenlere devletin yetkisiyle; aile babalarının da   gelmiş oldukları sık sık görülmektedir. Demek ki
              üstünde bir statü sağlayıp yalnız çocukların eğitimi-  ilköğrenim de çalışmanın gereklerine bağlı: Çoban-
              ni değil, babaların da fikrî ve siyasi rehberliklerini   lık hayatında ve ülkemizdeki gibi ilkel bir tarımda
              yapmak gibi büyük bir görev yüklenmek isteniyor.   gerek duyulmuyor. Hâlbuki sanayi ve özel ticarette
                                                              faydası ve hatta gerekliliği duyulmaktadır.
                 Hâlbuki etkisi, aile terbiyesinin ve çalışma or-
              tamının gereklerine bağlı olan bir okul varsa o da   İlerlemiş bir tarımsal ve ticari yapıya sahip olan
              mevcut şartları değiştirmeye araç olacağını zannet-  Rum ve Musevi vatandaşlarımızın ilköğrenimden
              tiğimiz ilkokullardır. Bu okulların aile ve çalışma   yararlanma konusunda gösterdikleri nispi başarı da
              ortamının eğitici etkilerini vermesi mümkün değil-  bu sosyal kanunu kanıtlamaktadır. “Ülkemizde zi-
              dir. Gözlemler bunu tamamıyla ispat etmektedir.   raat geridir, çünkü çiftçi cahil!” demekle hiçbir şey
                                                              açıklığa kavuşturulmuş olmaz. Sorun tarım ile uğ-
                 Köylülerimizin aile terbiyesine yardımcı olarak
                                                              raşanların bu faaliyetlerini geliştirmeye uygun ör-
              bizzat idare ettiği okullar sosyal durumlarına denk
                                                              güte sahip bulunmamasından ibaret.
              düşmekte. Esas çalışmalarını hayvan otlatmacılığı
              ve basit bir tarımın oluşturduğu köylülerimiz; ça-  İlerlemeden mahrum olmak gibi cehalet de bu-
              lışmalarıyla zorunlu olarak göreneğe uyduklarından   nun zorunlu bir sonucu!
              iş başında kazanılan yetenekler bu çalışmayı devam
                                                                 Ziraatı ilerletmek için ülkemizin, çiftçilerimi-
              ettirmek için yeterli geliyor. Çocuklar genellikle
                                                              zin muhtaç olduğu şey; çalışmayı düzenleyecek bir
              aileleri arasında kalarak hayatlarını kazanmak için
                                                              birikim sahipliğidir. Biz; tarım işletmecilerinden,
              girişimlerine değil, cemaatlerine dayanmaktadır-
                                                              zirai patronlardan mahrum bulunuyoruz! Doğaldır
              lar. Bu nedenle bireyci gençler bilgi genişlemesine
                                                              ki belirttiğimiz bu işleri öğretmenler, vaizler, ziraat
              zorlayan etkenden tamamen mahrum bulunuyorlar.
                                                              müfettişleri, kaymakamlar gibi çalışmayı kendi ida-
              Ziraat ise satış için değil, tamamıyla ailenin ihtiyacı
                                                              re etmeyen kimseler özetle kamu görevlileri gerçek-
              için gerçekleştiriliyor. Bu koşullar altında doğaldır
                                                              leştiremez. Bu kamu görevlilerinin önemli unvanlar
              ki insanlar okuyup yazmaya ve bilgilerini geniş-
                                                              altında kamuda memur olarak çalışmalarının yayıl-
              letmeye  ihtiyaç  hissetmekte. Sonuçta  doğrudan
                                                              ması ve yönetim erkinin faaliyet alanının giderek
              doğruya aile tarafından gerçekleştirilen eğitim köy
                                                              artması demektir. Bu durum sosyal yükselme yo-
              imamı ve papazının yardımıyla tamamlanmaktadır.
                                                              lunda değil çöküş ve tükenmenin yolunda hızlandı-
              İşte ülkemizde köylerin okulsuzluğunu veya okul-
                                                              ğının en açık görünümünden başka bir şey olamaz!
              larımızın bugünkü koşullarını; köylülerimizin bu


         188  SOSYOLOJİK METİN ÇÖZÜMLEMELERİ
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35