Page 32 - Sosyoloji 2 | 4.Ünite
P. 32

ETKİNLİK


              göstermiştir. Resmî görevliler bu vergi ve borçların,   aşırı sömürüye karşı koruma yoluyla güvence altına
              aylıklarına eşit olan bölümünü kullanmakla yetinip   alınması, el konacak miktarı azamiye çıkarmak için
              fazlasını iade etmişlerdir. Yolsuzluk olasılığını art-  mültezimin hasılatının devletçe denetlenmesi gibi.
              tıran bu durum lordları hoşnut etmeyen sonuçlar   Ptolemelerin İmparatorluğunda, Hellas ve Roma’da
              yaratmıştır.  Bir başka  yol  da  görevlilerin  aylığına   da olduğu gibi, mültezim hâlâ bir özel kapitalistti.
              kesinlik kazandırmaktır: Alman bürokrasisinin ilk   Yine de, vergilendirme işi Ptoleme Devletince bü-
              dönemlerinde ve Doğu’daki tüm satraplık yönetim-  rokratik olarak yürütülüyor ve denetleniyordu. Ki-
              lerinde yaygınlıkla kullanılan bu yöntemde, görev-  racının ya da mültezimin kârı, kendi komisyonunun
              liler önceden belirlenmiş bir miktarı devrederler ve   (ki yalnızca bir garantiydi) üstündeki fazlanın bir
              fazlasını alıkoyarlardı.                        bölümünden ibaretti. Mültezimin riskini ise, hası-
                 Bu gibi durumlarda resmî görevlinin konumu,   latın bu miktarın altında kalması olasılığı oluştu-
              girişimci mültezimin konumuna oldukça benzer.   ruyordu.
              Gerçekten de, görevlerin en yüksek fiyatı verenle-  Bir  makamın,  memuriyetin  özel  gelir  kaynağı
              re satılması da dâhil olmak üzere görevlerin kira-  olarak salt ekonomik bir şey gibi görülmesi, doğ-
              lanması yöntemi birçok yerde görülür. Özel eko-  rudan doğruya makam satışına da yol açabiliyordu.
              nomilerde, villenage yasalarının kiracı ilişkilerine   Bu da, lordun yalnız cari gelir değil nakdi sermaye
              dönüşmesi, çok sayıdaki örneklerin en önemlile-  gereksinimi duyduğu hâllerde ortaya çıkıyordu, ör-
              rinden biridir. Kiracılık düzenlemeleri yoluyla lord,   neğin savaşa hazırlanmak ya da borç ödemek için.
              ayni geliri para gelirine çevirme zahmetini, görevi   Olağan bir kurum olarak makam ve görev satışı
              kiralayana ya da sabit bir miktar ödeyecek görev-  çağdaş devletlerde, kilise devletinde, Fransa ve İn-
              liye devreder. Eski çağlardaki kimi Doğulu naiple-  giltere’de, faal hizmet gerektirmeden aylık getiren
              rin yaptığı buydu. Tabii bu amaca asıl hizmet eden   makamlarda olduğu kadar çok ciddi görevlerde de
              yöntem, lordun vergi toplama işini kendi yürütme   ve ondokuzuncu yüzyılın başlarına kadar subayların
              yerine  vergileri  iltizama  vermesiydi.  Lord,  bu  sa-  göreve atanmasında görülmüştür. Bu tür satışların
              yede, maliyesini sistemli bir bütçe hâlinde düzen-  ekonomik niteliği tekil örneklerde öylesine değişti-
              leme olanağı bulmaya başlıyordu. Bu çok önemli   rilebilir ki, satın alma için ödenen miktarın tamamı
              bir gelişmeydi, çünkü belirsiz aynî gelirlerle geçim   ya da bir bölümü sadık hizmet karşılığında yatırıl-
              sağlamanın yerini (ki ilk devletlerin hepsinde du-  mış bir kefalet özelliği taşıyabilir, ama bu genel bir
              rum buydu), gelirin ve dolayısıyla giderin iyi kötü   kural değildir.
              hesaplanabildiği bir yaşamın alması demekti. Öbür   Lordun kendisinin ya da bir resmî görevlinin
              yandan,  bütçesini  böylece  sistemleştirmekle  lord,   kişisel sömürüsünün konusu olan her türlü intifa
              kendi yararı için vergi toplama kapasitesini tümüyle   hakkı, haraç ve hizmet mutlaka saf bürokratik ör-
              kullanmak ve denetlemekten vazgeçmiş oluyordu.   gütlenme tipinden uzaklaşma anlamına gelir. Bu
              Resmî  görevliye,  daireye ya  da  mültezime  bırakı-  tür makamları elinde tutan görevlinin, görevi üze-
              lan özgürlük alanı yüzünden, nüfusun sürekli vergi   rinde kişisel hakkı vardır. Resmî görevle gelir ara-
              ödeme  kapasitesi,  aşırı  sömürü  olasılığı  nedeniyle   sındaki ilişkinin niteliği de bu hakkı güçlendirebilir,
              tehlikeye atılmış oluyordu. Çünkü, siyasal lordun   özellikle görevli kendisine bırakılan eşyaların geliri-
              tersine, kapitalistin tebaanın uzun vadeli ödeme   ni lorda devretmiyor ve bunlardan kendi özel amaç-
              gücü konusunda bir kaygısı yoktu.               ları için yararlanıp karşılığında lorda kişisel, askerî,
                 Lord, bu denetim kaybına karşı kendini kurallar   siyasal ya da dinsel nitelikte hizmetler sunuyorsa.
              yoluyla korumaya çalışırdı. Bu nedenle iltizamın ya   Lordun resmî görevliye ömürboyu rant toplama
              da vergilerin satışının türü, lordla kiracı arasındaki   hakkını verdiği durumlarda bir “arpalık” söz konu-
              güç dağılımına bağlı olarak büyük değişiklik göste-  sudur. Bu tür ödemeler ya belirli nesneler üzerinden
              rirdi. Ya kiracının vergi kapasitesini bildiği gibi sö-  alınır ya da toprakların veya başka kaynakların eko-
              mürme eğilimi ya da lordun bu kapasitenin sürekli-  nomik intifa hakkından oluşur. Gerçek ya da hayalî
              liğini sağlama çıkarı ağır basardı. İltizam sisteminin   resmî görevlerin yerine getirilmesinin karşılığı sa-
              niteliği esas olarak bu iki çıkarın karşı ya da birlikte   yılan bu değerler, belli bir makamın ekonomik gü-
              etkisine dayanırdı. Hasılattaki dalgalanmalar, bütçe   vencesi için temelli tahsis edilmiş değerlerdir.
              yapabilme  olanağı, tebaanın  ödeme  kapasitesinin
                                                                 Bu tür örgütlenmeden modern bürokrasiye geçiş



         190   SOSYOLOJİK METİN ÇÖZÜMLEMELERİ
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37