Page 16 - T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük - Ünite 3
P. 16

ATATÜRKÇÜLÜK VE TÜRK İNKILABI






                                                     3. 5. EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA
                                                              YAPILAN İNKILAPLAR
























                                                         Görsel 3.11: Atatürk İzmir Erkek Lisesinde ders izlerken

                                                                      Araştır Öğren Paylaş

                                                1. Toplumun eğitim anlayışının değişmesinin o topluma etkileri
                                                    nelerdir?
                                                2. Bir toplumun sanat anlayışı, devlet politikalarıyla değişebilir mi?

                                               Eğitim toplumsal bir ihtiyaçtır. Eğitim, toplumun kimliğini yapılandırır ve
                                               sonraki nesillere bu toplumsal kimliği aktarmak için kullanılır.

                                               Cumhuriyetin ilk yıllarında eğitimin en büyük sorunu öğretim birliğinin bu-
                                               lunmamasıydı.  Osmanlı  coğrafyasında  faaliyet  gösteren  medreseler,  mek-
                                               tepler, azınlık okulları ve yabancı okullar farklı öğretim programları uygu-
                                               lamaktaydı. Tanzimat  Dönemi’nde,  Osmanlı  idarecileri  eğitim  ve  öğretimi
                                               çağın gereklerine göre yeniden düzenlediler. Fakat bu düzenlemeler istenilen
                                               sonucu vermediği için Cumhuriyet Dönemi’nde inkılapçı bir tutumla eğitim
                                               meselesi kökten ele alınarak çözülebildi.

                                               Mustafa Kemal Paşa 1 Mart 1922’de Ankara Maarif Kongresi’nde yaptığı
                                               konuşmada yeni dönemin eğitim anlayışını şöyle özetlemişti: “Bir millî eği-
                                               tim programından bahsederken eski devrin hurafelerinden ve fikri özellikle-
                                               rimizle hiç de ilgisi olmayan yabancı fikirlerden, Doğu’dan ve Batı’dan ge-
                                               lebilen bütün etkilerden tamamıyla uzak, millî karakter ve tarihimize uygun
                                               bir kültür kastediyorum. Çünkü millî dehamızın tamamıyla gelişmesi, ancak
                                               böyle bir kültür ile sağlanabilir. Gelişigüzel bir yabancı kültür şimdiye kadar
                                               takip olunan yabancı kültürlerin yıkıcı sonuçlarını tekrar ettirebilir.” (Görsel
                                               3.11). Bu anlayış doğrultusunda Mustafa Kemal Paşa, eğitim-öğretim alanın-
                                               da atılacak somut adımları ve yapılması planlanan yenilikleri 1 Mart 1922’de
                                               TBMM’nin açılış konuşmasında şöyle sıralamıştır

                                               1. Milletimizin zekâsının gelişmesi ve böylece uygun olan medeniyet düzeyi-
                                                 ne ulaşmasını sağlamak.

                                               2.  Yüce  görevleri  yürütecek  elemanları  yetiştirmek  ve  millî  kültürümüzü
                                                   yüceltmek.


                                                                               TBMM’de “Zafer Bayramı Kanunu” ile
                      Yeni Türk Ceza Kanunu kabul edildi.                   30 Ağustos günü bayram olarak kabul edildi.
                                       1926                                                     1926

               114                    1 Mart                                                   1 Nisan
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21