Page 140 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 140

• Bazı gençler masalı küçümseyebilir, bu durumda masalların nasıl edebiyatı ve sanatı etkilediği üzerine
                 bir konuşma yapılarak, Yüzüklerin Efendisi, Harry Potter gibi güncel filmlerden örneklerle dikkat çeki-
                 lebilir.
               • Keloğlan kahramanı üzerine konuşulabilir. O karakter değiştirilirse nasıl değiştirilebileceği sorulabilir.
                 Keloğlan günümüzde yaşasaydı nasıl bir karakter olurdu diye modernleştirme yapılabilir.

               • İçme suları ile ilgili ön araştırma, pestisit araştırması ve masallar buldurma çalışmaları anlatım öncesi
                 verilebilir.

                                             ÇALIŞMA YÖNERGESİ (İŞLENİŞ)


               Anlatıcılığın Ruhu: Masalın Sembolleri
               1.  Öncelikle bir buluşmada masal öğrencilere verilir. Burada konu örneği olarak seçilen masal öğretmen
           tarafından anlatılır. Veya anlatıcılığı iyi olan bir öğrenci tarafından masal ezberlenip anlatılır. Masalın okunma-
           sı da bir yöntemdir ama ilk anlatım sözlü geleneği yaşatmak adına önemlidir. Ardından masalın metni öğren-
           cilere dağıtılır ve üzerine düşünmeleri istenir.
               2.  Bir sonraki buluşmada masal üzerine çalışmak üzerine toplanılır. Herkes öncelikle masaldan etkilendiği
           şeylerin resmini çizer.

               3.  Ardından bir ön tartışma sınıf içinde masaldan nerede etkilendiklerini söylerler. Hangi imgeler etkiledi,
           neresi mantıklı gelmedi, neresi keyifliydi. Masal ne anlatıyor ve anlamı ne üzerine tartışılır.

               4.  Bir sonraki aşamada masalın sembolleri çıkarılır. Semboller mekan olarak (kuyu, diyar vs.) kişi olarak
           (Kral, canavar, prens, peri kızları), duygu olarak (ihanet vs.), nesneler (kılıç vs.) Bunlar üzerine sohbet edilir.
           Burada sohbet tartışma üzerine gidebilir. Öğrenciler sembolleri araştırıp gelebilir.

               5.  Masal üzerine konuşmalarla, masalın içine girilir ve karakterlerle empati kurulur.

               6.  Öğretmen etkilendikleri sembol üzerine şu soruları sorabilir: “Sizce o sembol neden sizi etkiledi?” “Rü-
           yalarınızda bu semboller yer alıyor muydu?” “Sizin için sembolik ve masalın anlamı nedir?”

               7.  Tüm bu çalışmanın sonunda etkilendikleri sembol üzerine “Serbest Çağırışım” tekniği ile yazı yazarlar.
           Soru “Bu (etkilenen) sembol ne hissettiriyor?” Olabilir.

               Anlatıcılığın Sözü: Masalı Sözlü Kültüre Dönüştürmek ve Hayallerle Süslemek

               1.  Bu aşama çok kritiktir çünkü konuşma dili ile yazı dili başkadır. Sözlü kültür geleceğini yeniden dirilt-
           mek, masalı canlı hale getirmek için söze dönüştürmek gerekir.




           132
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145